Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | AR_1A_C24_W01 | Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie opisu, analizy i syntezy układów sterowania optymalnego i modalnego z liniowymi obiektami dynamicznymi. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | AR_1A_W06 | Ma uporządkowaną wiedzę z teorii sterowania i systemów w zakresie opisu, analizy i syntezy układów sterowania. |
---|
Cel przedmiotu | C-2 | Poznanie sposobów wyznaczania wielomianowych postaci ułamkowych (MFD) wymiernych macierzy transmitancji w dziedzinach operatorowych poprzez kanoniczne postacie równań stanu Luenbergera-Brunovsky'ego i Hessenberga oraz na podstawie macierzy transmitancji zadanych w postaci wymiernej. |
---|
C-1 | Poznanie związków (zależności analitycznych i numerycznych) pomiędzy opisami liniowych układów dynamicznych (SISO i MIMO) w dziedzinach czasowych i operatorowych. |
C-3 | Poznanie metod syntezy (klasycznych) układów sterowania optymalnego LQR/LQG i modalnego w dziedzinach czasowych i operatorowych, przy dostępnym i niedostępnym wektorze stanu obiektu. |
C-4 | Poznanie dynamicznych i statycznych właściwości układów regulacji stałowartościowej, ciągłej i dyskretnej, z użyciem wielowymiarowych regulatorów modalnych i optymalnych LQR/LQG. |
Treści programowe | T-W-1 | Opisy liniowych układów dynamicznych z czasem ciągłym i dyskretnym w przestrzeni stanów i w dziedzinach operatorowych: kanoniczne postacie liniowych równań stanu, wielomianowe postacie ułamkowe (MFD) opisów układów SISO i MIMO oraz ich związki z opisami w przestrzeni stanów, sposoby wyznaczania wielomianowych postaci ułamkowych MFD dla zadanych wymiernych macierzy transmitancji. |
---|
T-W-2 | Synteza układów sterowania optymalnego LQR/LQG z dostępnym i niedostępnym wektorem stanu.
Projektowanie filtru Kalmana.
Projektowanie obserwatorów Luenbergera pełnego i zredukowanego rzędu.
Projektowanie układów sterowania modalnego PP (Pole Placement) z dostępnym i niedostępnym wektorem stanu obiektu; projektowanie układów dead beat'owych (DB). |
T-L-3 | Synteza układów sterowania modalnego w dziedzinie czasu ciągłego.
Badanie wpływu doboru biegunów układu zamkniętego na jakość sterowania. |
T-L-1 | Analiza właściwości dynamicznych obiektów ciągłych LTI. |
T-L-4 | Synteza układów sterowania modalnego w dziedzinie czasu dyskretnego.
Badanie wpływu doboru biegunów układu zamkniętego oraz czasu próbkowania na jakość sterowania. Synteza i badanie układu sterowania deat beat'owego. |
T-L-5 | Synteza układów sterowania LQ-optymalnego w dziedzinie czasu ciągłego.
Badanie wpływu doboru macierzy wagowych optymalizownego kryterium jakości na przebiegi wyjściowe układu sterowania. |
T-L-2 | Analiza właściwości dynamicznych obiektów dyskretnych LTI.
Dyskretyzacja ciągłych obiektów LTI. |
T-W-3 | Zastosowanie regulatorów (kompensatorów) optymalnych LQR/LQG i modalnych w układach regulacji stałowartościowej; kompensacja statycznych odchyłek regulacji stałowartościowej w układzie zamknięto-otwartym. |
T-L-10 | Regulacja stałowartościowa LQG w obecności niemierzalnych zakłóceń stochastycznych.
Synteza i badane układu regulacji stałowartościowej z filtrem Kalmana. |
T-L-8 | Regulacja stałowartościowa PP-I z niedostępnym wektorem stanu obiektu.
Synteza obserwatora Luenbergera pełnego rzędu. Synteza regulatora dynamicznego PP-I zbudowanego na bazie obserwatora. |
T-L-9 | Regulacja stałowartościowa LQ-I z niedostępnym wektorem stanu obiektu.
Synteza obserwatora Luenbergera pełnego rzędu. Synteza regulatora dynamicznego LQ-I zbudowanego na bazie obserwatora. |
T-L-7 | Kompensacja uchybów statycznych w układach sterowania ze sprzężeniem zwrotnym od wektora stanu. Projektowanie układu zamknięto-otwartego i układu rozszerzonego o elementy całkujące. |
T-L-6 | Synteza układów sterowania LQ-optymalnego w dziedzinie czasu dyskretnego.
Badanie wpływu doboru macierzy wagowych optymalizownego kryterium jakości oraz czasu próbkowania na przebiegi wyjściowe układu sterowania. |
Metody nauczania | M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, opis, objaśnienie. |
---|
M-2 | Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna. |
M-3 | Metody praktyczne: pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, symulacje. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena wystawiana w trakcie cyklu zajęć laboratoryjnych na podstawie sprawozdań |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych ze złożonych sprawozdań oraz aktywności i pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji ćwiczeń. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie zna podstawowe formy opisów liniowych jedno- i wielowymiarowych (MIMO) układów dynamicznych. |
3,0 | Student zna podstawowe formy opisów liniowych jedno- i wielowymiarowych (MIMO) układów dynamicznych, w przestrzeni stanów i w dziedzinach operatorowych. Zna strukturę układu, wymagania i założenia metod syntezy układów sterowania optymalnego (LQR/LQG) i modalnego (PP). |
3,5 | Student zna podstawowe formy opisów liniowych jedno- i wielowymiarowych (MIMO) układów dynamicznych, w przestrzeni stanów i w dziedzinach operatorowych. Zna strukturę układu i podstawowe metody syntezy elementów układów sterowania optymalnego (LQR/LQG) i modalnego (PP). |
4,0 | Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie opisu, analizy i syntezy układów sterowania optymalnego i modalnego. Zna podstawowe metody syntezy układów sterowania optymalnego (LQR/LQG) i modalnego (PP). Zna strukturę i zasady projektowania obserwatora Luenbergera oraz filtru Kalmana, dla obiektów z niedostępnym pomiarowo wektorem stanu. |
4,5 | Student zna formy opisów liniowych jedno- i wielowymiarowych (MIMO) układów dynamicznych, w przestrzeni stanów i w dziedzinach operatorowych. Ma wiedzę z zakresu teorii sterowania optymalnego LQ/LQG w nieskończonym horyzoncie czasu dla liniowych obiektów sterowania. Zna metody syntezy układów sterowania optymalnego (LQR/LQG) i modalnego (PP). Umie zaprojektować obserwator Luenbergera oraz (stacjonarny) filtr Kalmana dla obiektów MIMO, ciągłych i dyskretnych, z niedostępnym pomiarowo wektorem stanu.
Potrafi zastosować regulatory (kompensatory) optymalne i modalne w układach regulacji stałowartościowej. |
5,0 | Student zna formy opisów liniowych jedno- i wielowymiarowych (MIMO) układów dynamicznych, w przestrzeni stanów i w dziedzinach operatorowych. Ma wiedzę z zakresu teorii sterowania optymalnego LQ/LQG w nieskończonym horyzoncie czasu dla liniowych obiektów sterowania. Zna metody syntezy układów sterowania optymalnego (LQR/LQG) i modalnego (PP). Umie zaprojektować obserwator Luenbergera oraz (stacjonarny) filtr Kalmana dla obiektów MIMO, ciągłych i dyskretnych, z niedostępnym pomiarowo wektorem stanu.
Potrafi zastosować regulatory (kompensatory) optymalne i modalne w układach regulacji stałowartościowej. Student potrafi wskazać wady i zalety poszczególnych rozwiązań, potrafi porównać ich efektywność i zakres stosowania. |