Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy pomiarowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy pomiarowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sterowania i Pomiarów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wollek <Artur.Wollek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka w zakresie podstawowym |
W-2 | Znajomość podstaw Metrologii |
W-3 | Znajomość podstaw techniki cyfrowej |
W-4 | Znajomość podstaw metod numerycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student nabędzie wiedzę z zakresy przymysłowych wzorców metrologicznych |
C-2 | Student nabędzie wiedzę z systemów pomiarowych |
C-3 | Student nabędzie umiejętności z zakresu akwizycji i przetwarzania sygnałów w systemach pomiarowych |
C-4 | Student pozna metody łączenia i programowania elementów systemów pomiarowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Badanie wybranego układu kondycjonującego. | 3 |
T-L-3 | Badanie parametrów i charakterystyk przetworników temperatury | 2 |
T-L-4 | Badanie przetworników odległości i przesuniecia liniowego | 2 |
T-L-5 | Pomiary siły/nacisku. | 2 |
T-L-6 | Badanie wzorców częstotliwości. | 2 |
T-L-7 | Akwizycja sygnałów w systemach pomiarowych. | 2 |
T-L-8 | Zaliczenie pierwszej części zajęć laboratoryjnych. | 2 |
T-L-9 | Programowanie kart akwizycji danych (DAQ) | 4 |
T-L-10 | Interfejsy i porty komunikacyjne w systemach pomiarowych | 2 |
T-L-11 | Automatyczne wyznaczanie charakterystyk prądowo-napięciowych elementów biernych i czynnych. | 2 |
T-L-12 | Automatyczne wyznaczanie charakterystyk częstotliowściowych obiektu. | 2 |
T-L-13 | Generowanie sygnałów kontrolnych i sterujących w systemach pomiarowych | 2 |
T-L-14 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Redefinicja układu jednostek miar SI | 2 |
T-W-2 | Wzorce metrologiczne | 4 |
T-W-3 | Systemy pomiarowe w przemyśle | 2 |
T-W-4 | Czujniki pomiarowe w zastosowaniach przemysłowych | 2 |
T-W-5 | Akwizycja sygnałów pomiarowych w systemach przemysłowych | 3 |
T-W-6 | Łącza i protokoły komunikacyjne w zastosowaniach przemysłowych | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne wykorzystujące wiedzę przedstawioną na wykładzie z zakresu przemysłowych systemów pomiarowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie odpowiedzi pisemnej na tematy związane z konkretnym ćwiczeniem |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z laboratorium na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemna na podstawie pisemnego zaliczenia treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C06_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przemysłowych wzorców pomiarowych i systemów pomiarowych | AR_2A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_2A_C06_U01 Student potrafi prawidłowo połączyć i skonfigurować prosty system pomiarowy | AR_2A_U02 | — | — | C-3, C-4 | T-L-1, T-L-8, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
AR_2A_C06_U02 Student potrafi tworzyć w języku graficznym oprogramowanie sterujące pracą systemu pomiarowego | AR_2A_U02 | — | — | C-3, C-4 | T-L-14, T-L-7, T-L-9, T-L-13, T-L-10, T-L-12, T-L-11 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C06_W01 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu przemysłowych wzorców pomiarowych i systemów pomiarowych | 2,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
3,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z ocen odpowiedzi na pytania na zaliczeniu jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_2A_C06_U01 Student potrafi prawidłowo połączyć i skonfigurować prosty system pomiarowy | 2,0 | Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
AR_2A_C06_U02 Student potrafi tworzyć w języku graficznym oprogramowanie sterujące pracą systemu pomiarowego | 2,0 | Średnia z form ocen jest poniżej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
3,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
3,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,0 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
4,5 | Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) | |
5,0 | Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku) |
Literatura podstawowa
- Kulka Z., Libura A., Nadachowski M., Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, WKiŁ, Warszawa, 1987
- Tumański S., Technika pomiarowa, WNT, Warszawa, 2007
- Nawrocki W, Komputerowe systemy pomiarowe, WKiŁ, Warszawa, 2002
- Winiecki W., Graficzne zintegrowane środowiska pomiarowe do projektowania komputerowych systemów pomiarowo-kontrolnych, MIKOM, Warszawa, 2001
- Nawrocki W., Rozproszone systemy pomiarowe, WKiŁ, Warszawa, 2006
- Dudziewicz J., Etalony i precyzyjne pomiary wielkości elektrycznych, WKŁ, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Dokumentacja techniczna i materiały wskazane przez prowadzącego