Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne

Sylabus przedmiotu Kompatybilność elektromagnetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kompatybilność elektromagnetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Psuj <Grzegorz.Psuj@zut.edu.pl>, Przemysław Łopato <Przemyslaw.Lopato@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 6 0,40,56zaliczenie
projektyP4 9 0,60,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Kurs akademicki w zakresie Fizyki na stopniu pierwszym studiów wyższych.
W-2Kurs akademicki w zakresie Elektrotechniki na stopniu pierwszym studiów wyższych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej źródeł sprzężeń, zakłóceń elektromagnetycznych oraz poznanie metod służących minimalizacji tych zjawisk.
C-2Nabycie umiejętności związanej z analizą zakłóceń elektromagnetycznych oraz metodami ich minimalizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Omówienie zadania projektowego.1
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu z listy przedstawionej przez nauczyciela7
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia.1
T-W-2Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych.1
T-W-3Uregulowania prawne, normy, techniki i środowiska pomiarowe. Emisja radiowa, gospodarka widmem elektromagnetycznym, kontrola emisji radiowej. Strefy ochronne - wymagania normatywne.1
T-W-4Stany przejściowe, ekranowanie, integralność sygnałowa. Materiały podłożowe, odbicia, przesłuchy i promieniowanie w obrębie płyt drukowanych.1
T-W-5Podstawowe zasady projektowania kompatyblinych elektromagnetycznie układów, urządzeń i systemów telekomunikacji bezprzewodowej. Problematyka kompatybilności elektromagnetycznej w urządzeniach telefonii komórkowej. Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne. Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych.1
T-W-6Człowiek w środowisku elektromagnetycznym. Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Opracowanie i przygotowanie prezentacji zrealizowanego projektu.6
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Tradycyjny wykład z wykorzystaniem projektora.
M-2Realizacja zadań projektowych w zespołach.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C15.2_W01
Student ma poszerzoną wiedzę o zastosowaniu metod zmniejszania zakłóceń elektromagnetycznych w systemach teleinformatycznych, w wybranych dziedzinach techniki.
EL_2A_W01, EL_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C15.2_U01
Student potrafi dokonać analizy zakłóceń elektromagnetycznych oraz potrafi dobrać i zastosować odpowiednią metodę ich minimalizacji.
EL_2A_U01, EL_2A_U03, EL_2A_U04C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C15.2_K01
Student potrafi zaplanować zadania niezbędnę do przeprowadzenia badania kompatybilności elektromagnetycznej w systemach elektrotechnicznych w ramach pracy indywidualniej jak i współdziałania w grupie.
EL_2A_K03C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C15.2_W01
Student ma poszerzoną wiedzę o zastosowaniu metod zmniejszania zakłóceń elektromagnetycznych w systemach teleinformatycznych, w wybranych dziedzinach techniki.
2,0Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C15.2_U01
Student potrafi dokonać analizy zakłóceń elektromagnetycznych oraz potrafi dobrać i zastosować odpowiednią metodę ich minimalizacji.
2,0Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C15.2_K01
Student potrafi zaplanować zadania niezbędnę do przeprowadzenia badania kompatybilności elektromagnetycznej w systemach elektrotechnicznych w ramach pracy indywidualniej jak i współdziałania w grupie.
2,0Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.

Literatura podstawowa

  1. Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, Wiley & Sons, USA, New Jersey, 2006, Wydanie drugie
  2. Praca zbiorowa pod redakcją Zdzisława Karkowskiego, Zakłócenia w aparaturze elektronicznej, Radioelektronik Sp. z o.o., Warszawa, 1995
  3. Alain Charoy, Kompatybilność elektromagnetyczna, Tom 1, 2, 3, 4, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
  4. K.L Kaiser, Electromagnetic Shielding, Taylor&Francis, Boca Raton, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Omówienie zadania projektowego.1
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu z listy przedstawionej przez nauczyciela7
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia.1
T-W-2Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych.1
T-W-3Uregulowania prawne, normy, techniki i środowiska pomiarowe. Emisja radiowa, gospodarka widmem elektromagnetycznym, kontrola emisji radiowej. Strefy ochronne - wymagania normatywne.1
T-W-4Stany przejściowe, ekranowanie, integralność sygnałowa. Materiały podłożowe, odbicia, przesłuchy i promieniowanie w obrębie płyt drukowanych.1
T-W-5Podstawowe zasady projektowania kompatyblinych elektromagnetycznie układów, urządzeń i systemów telekomunikacji bezprzewodowej. Problematyka kompatybilności elektromagnetycznej w urządzeniach telefonii komórkowej. Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne. Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych.1
T-W-6Człowiek w środowisku elektromagnetycznym. Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe.1
6

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2Opracowanie i przygotowanie prezentacji zrealizowanego projektu.6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C15.2_W01Student ma poszerzoną wiedzę o zastosowaniu metod zmniejszania zakłóceń elektromagnetycznych w systemach teleinformatycznych, w wybranych dziedzinach techniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów fizyki technicznej, matematyki i metod numerycznych niezbędnych do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów elektrycznych oraz zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania zaawansowanych maszyn, przekształtników energoelektronicznych; - syntezy złożonych układów elektrycznych, w tym systemów diagnostyki; - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów analogowych i cyfrowych charakterystycznych dla układów elektrycznych
EL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej źródeł sprzężeń, zakłóceń elektromagnetycznych oraz poznanie metod służących minimalizacji tych zjawisk.
Treści programoweT-W-1Podstawowe aspekty kompatybilności elektromagnetycznej (EMC). Terminologia.
T-W-2Źródła zakłóceń i mechanizmy sprzężeń. Źródła impulsowych i sinusoidalnych zaburzeń elektromagnetycznych.
T-W-3Uregulowania prawne, normy, techniki i środowiska pomiarowe. Emisja radiowa, gospodarka widmem elektromagnetycznym, kontrola emisji radiowej. Strefy ochronne - wymagania normatywne.
T-W-4Stany przejściowe, ekranowanie, integralność sygnałowa. Materiały podłożowe, odbicia, przesłuchy i promieniowanie w obrębie płyt drukowanych.
T-W-5Podstawowe zasady projektowania kompatyblinych elektromagnetycznie układów, urządzeń i systemów telekomunikacji bezprzewodowej. Problematyka kompatybilności elektromagnetycznej w urządzeniach telefonii komórkowej. Ładunki powierzchniowe i wyładowania elektrostatyczne. Metody zapobiegania skutkom wyładowań elektrostatycznych.
T-W-6Człowiek w środowisku elektromagnetycznym. Wpływ promieniowania elektromagnetycznego na organizmy żywe.
Metody nauczaniaM-1Tradycyjny wykład z wykorzystaniem projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C15.2_U01Student potrafi dokonać analizy zakłóceń elektromagnetycznych oraz potrafi dobrać i zastosować odpowiednią metodę ich minimalizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
EL_2A_U03Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników
EL_2A_U04Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji (w języku polskim i języku obcym)
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności związanej z analizą zakłóceń elektromagnetycznych oraz metodami ich minimalizacji.
Treści programoweT-P-1Omówienie zadania projektowego.
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu z listy przedstawionej przez nauczyciela
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań projektowych w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C15.2_K01Student potrafi zaplanować zadania niezbędnę do przeprowadzenia badania kompatybilności elektromagnetycznej w systemach elektrotechnicznych w ramach pracy indywidualniej jak i współdziałania w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania współdziałając i pracując w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności związanej z analizą zakłóceń elektromagnetycznych oraz metodami ich minimalizacji.
Treści programoweT-P-1Omówienie zadania projektowego.
T-P-2Wykonywanie wybranego projektu z listy przedstawionej przez nauczyciela
T-P-3Zaliczenie projektu i prezentacja jego wyników
Metody nauczaniaM-2Realizacja zadań projektowych w zespołach.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prezentacji i raportu z wykonanego projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia ważona z form ocen jest poniżej 3,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
3,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,26 do 3,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 3,76 do 4,25, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
4,5Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,26 do 4,75, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.
5,0Średnia ważona z form ocen jest w zakresie od 4,76 do 5,00, gdzie wagi są takie same dla wszystkich form oceny.