Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Metody obliczeniowe i optymalizacyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody obliczeniowe i optymalizacyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Brykalski <Andrzej.Brykalski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Stanisław Gratkowski <Stanislaw.Gratkowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Stawicki <Krzysztof.Stawicki@zut.edu.pl>, Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,00,62egzamin
laboratoriaL1 27 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka na poziomie inżynierskim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poszerzenie wiedzy o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice oraz zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Operacje na macierzach w programie Matlab1
T-L-2Wartości i wektory własne macierzy2
T-L-3Rozwiązywanie układów równań metodami nieiteracyjnymi i iteracyjnymi3
T-L-4Interpolacja i aproksymacja dla funkcji jednej zmiennej oraz w przestrzeni dwuwymiarowej3
T-L-5Numeryczne różniczkowanie i całkowanie2
T-L-6Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych1
T-L-7Metoda różnic skończonych2
T-L-8Wykorzystanie programu Comsol Multiphysics w zagadnieniach elektrotechniki4
T-L-9Metoda elementów skończonych6
T-L-10Metoda gradientu prostego. Metoda gradientu sprzężonego. Metoda najszybszego spadku.1
T-L-11Algorytmy genetyczne2
27
wykłady
T-W-1Pojęcia związane z metodami analizy numerycznej, formaty zapisu liczb, błędy towarzyszące obliczeniom numerycznym, zbieżność i stabilność algorytmów1
T-W-2Wybrane metody poszukiwania miejsc zerowych funkcji2
T-W-3Wybrane zagadnienia algebry liniowej: rozwiązywanie układów równań liniowych i grupy układów równań metodami iteracyjnymi i nieiteracyjnymi, odwracanie macierzy, rozwiązywanie układów równań nadokreślonych, układy równań źle uwarunkowane3
T-W-4Zagadnienia wartości i wektorów własnych macierzy: metody wyznaczania współczynników równania charakterystycznego, metody wyznaczania wartości własnych o największym module3
T-W-5Interpolacja i aproksymacja, wykorzystanie funkcji ortogonalnych2
T-W-6Numeryczne różniczkowanie i całkowanie2
T-W-7Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych1
T-W-8Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych. Dyskretyzacja przestrzeni: metoda różnic skończonych, metoda elementów skończonych (metoda Galerkina). Rozwiązywanie zagadnienia początkowego: schematy różnicowe, metoda elementów skończonych w dziedzinie czasu3
T-W-9Wybrane metody optymalizacji1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie do zajęć30
A-L-3Samodzielne poszerzanie zadań realizowanych na zajęciach18
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury26
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian przed ćwiczeniem laboratoryjnym.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C05xx_W02
Student ma poszerzony zakres znajomości metod matematycznych.
EL_2A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-3
EL_2A_C05xx_W03
Student ma poszerzoną wiedzę o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice.
EL_2A_W01C-1T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C05xx_U02
Student umie wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do rozwiązywania zagadnień z elektrotechniki na poziomie magisterskim.
EL_2A_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-11M-2S-2
EL_2A_C05xx_U03
Student umie tworzyć algorytmy numeryczne w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
EL_2A_U07C-1T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-3M-2S-1, S-2
EL_2A_C05xx_U04
Student umie podejmować decyzje projektowe na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
EL_2A_U07C-1T-L-6, T-L-9, T-L-10M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C05xx_W02
Student ma poszerzony zakres znajomości metod matematycznych.
2,0Student odpowiedział poprawnie na mniej niż 50% pytań na egzaminie.
3,0Student odpowiedział poprawnie na min. 50% pytań na egzaminie.
3,5Student odpowiedział poprawnie na min. 60% pytań na egzaminie.
4,0Student odpowiedział poprawnie na min. 70% pytań na egzaminie.
4,5Student odpowiedział poprawnie na min. 80% pytań na egzaminie.
5,0Student odpowiedział poprawnie na min. 90% pytań na egzaminie.
EL_2A_C05xx_W03
Student ma poszerzoną wiedzę o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice.
2,0Student odpowiedział poprawnie na mniej niż 50% pytań na egzaminie.
3,0Student odpowiedział poprawnie na min. 50% pytań na egzaminie.
3,5Student odpowiedział poprawnie na min. 60% pytań na egzaminie.
4,0Student odpowiedział poprawnie na min. 70% pytań na egzaminie.
4,5Student odpowiedział poprawnie na min. 80% pytań na egzaminie.
5,0Student odpowiedział poprawnie na min. 90% pytań na egzaminie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C05xx_U02
Student umie wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do rozwiązywania zagadnień z elektrotechniki na poziomie magisterskim.
2,0Średnia z ocen cząstkowych poniżej 3,00.
3,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,00.
3,5Średnia z ocen cząstkowych min. 3,25.
4,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,75.
4,5Średnia z ocen cząstkowych min. 4,25.
5,0Średnia z ocen cząstkowych min. 4,75.
EL_2A_C05xx_U03
Student umie tworzyć algorytmy numeryczne w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
2,0Średnia z ocen cząstkowych poniżej 3,00.
3,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,00.
3,5Średnia z ocen cząstkowych min. 3,25.
4,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,75.
4,5Średnia z ocen cząstkowych min. 4,25.
5,0Średnia z ocen cząstkowych min. 4,75.
EL_2A_C05xx_U04
Student umie podejmować decyzje projektowe na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
2,0Średnia z ocen cząstkowych poniżej 3,00.
3,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,00.
3,5Średnia z ocen cząstkowych min. 3,25.
4,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,75.
4,5Średnia z ocen cząstkowych min. 4,25.
5,0Średnia z ocen cząstkowych min. 4,75.

Literatura podstawowa

  1. Baron B., Piątek Ł, Metody numeryczne w C++ Builder, Helion, 2004
  2. Dahlgquist G., Bjöck A., Metody numeryczne, PWN, Warszawa, 1983
  3. Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J., Metody numeryczne, WNT, Warszawa, 1982
  4. Kiełbasiński A., Schwetlick H., Numeryczna algebra liniowa, WNT, Warszawa, 1992
  5. Ralston A., Wstęp do analizy numerycznej, PWN, Warszawa, 1983
  6. Kosma Z., Metody numeryczne dla zastosowań inżynierskich, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom, 1999
  7. Kącki E., Równania różniczkowe cząstkowe w zagadnieniach fizyki i techniki, WNT, Warszawa, 1992
  8. Grzymkowski R., Hetmaniok E., Słota D., Wybrane metody obliczeniowe w rachunku wariacyjnym oraz w równaniach różniczkowych i całkowych, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2002
  9. Grzymkowski R., Kapusta A., Nowak I., Słota D., Metody numeryczne. Zagadnienia brzegowe, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2003
  10. Grzymkowski R, Zielonka A., Zastosowania teorii falek w zagadnieniach brzegowych, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 2004
  11. Sikora J., Podstawy metody elementów brzegowych, Wydawnictwo Książkowe Instytutu Elektrotechniki, Warszawa, 2009
  12. Wojtaszczyk P., Teoria falek, PWN, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Chari M.V.K., Salon S.J., Numerical methods in electromagnetism, Academic press, New York, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Operacje na macierzach w programie Matlab1
T-L-2Wartości i wektory własne macierzy2
T-L-3Rozwiązywanie układów równań metodami nieiteracyjnymi i iteracyjnymi3
T-L-4Interpolacja i aproksymacja dla funkcji jednej zmiennej oraz w przestrzeni dwuwymiarowej3
T-L-5Numeryczne różniczkowanie i całkowanie2
T-L-6Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych1
T-L-7Metoda różnic skończonych2
T-L-8Wykorzystanie programu Comsol Multiphysics w zagadnieniach elektrotechniki4
T-L-9Metoda elementów skończonych6
T-L-10Metoda gradientu prostego. Metoda gradientu sprzężonego. Metoda najszybszego spadku.1
T-L-11Algorytmy genetyczne2
27

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia związane z metodami analizy numerycznej, formaty zapisu liczb, błędy towarzyszące obliczeniom numerycznym, zbieżność i stabilność algorytmów1
T-W-2Wybrane metody poszukiwania miejsc zerowych funkcji2
T-W-3Wybrane zagadnienia algebry liniowej: rozwiązywanie układów równań liniowych i grupy układów równań metodami iteracyjnymi i nieiteracyjnymi, odwracanie macierzy, rozwiązywanie układów równań nadokreślonych, układy równań źle uwarunkowane3
T-W-4Zagadnienia wartości i wektorów własnych macierzy: metody wyznaczania współczynników równania charakterystycznego, metody wyznaczania wartości własnych o największym module3
T-W-5Interpolacja i aproksymacja, wykorzystanie funkcji ortogonalnych2
T-W-6Numeryczne różniczkowanie i całkowanie2
T-W-7Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych1
T-W-8Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych. Dyskretyzacja przestrzeni: metoda różnic skończonych, metoda elementów skończonych (metoda Galerkina). Rozwiązywanie zagadnienia początkowego: schematy różnicowe, metoda elementów skończonych w dziedzinie czasu3
T-W-9Wybrane metody optymalizacji1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach27
A-L-2Przygotowanie do zajęć30
A-L-3Samodzielne poszerzanie zadań realizowanych na zajęciach18
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów wraz ze studiowaniem literatury26
A-W-3Przygotowanie do egzaminu6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C05xx_W02Student ma poszerzony zakres znajomości metod matematycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów fizyki technicznej, matematyki i metod numerycznych niezbędnych do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów elektrycznych oraz zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania zaawansowanych maszyn, przekształtników energoelektronicznych; - syntezy złożonych układów elektrycznych, w tym systemów diagnostyki; - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów analogowych i cyfrowych charakterystycznych dla układów elektrycznych
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice oraz zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
Treści programoweT-W-1Pojęcia związane z metodami analizy numerycznej, formaty zapisu liczb, błędy towarzyszące obliczeniom numerycznym, zbieżność i stabilność algorytmów
T-W-2Wybrane metody poszukiwania miejsc zerowych funkcji
T-W-3Wybrane zagadnienia algebry liniowej: rozwiązywanie układów równań liniowych i grupy układów równań metodami iteracyjnymi i nieiteracyjnymi, odwracanie macierzy, rozwiązywanie układów równań nadokreślonych, układy równań źle uwarunkowane
T-W-4Zagadnienia wartości i wektorów własnych macierzy: metody wyznaczania współczynników równania charakterystycznego, metody wyznaczania wartości własnych o największym module
T-W-5Interpolacja i aproksymacja, wykorzystanie funkcji ortogonalnych
T-W-6Numeryczne różniczkowanie i całkowanie
T-W-7Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych
T-W-8Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych. Dyskretyzacja przestrzeni: metoda różnic skończonych, metoda elementów skończonych (metoda Galerkina). Rozwiązywanie zagadnienia początkowego: schematy różnicowe, metoda elementów skończonych w dziedzinie czasu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student odpowiedział poprawnie na mniej niż 50% pytań na egzaminie.
3,0Student odpowiedział poprawnie na min. 50% pytań na egzaminie.
3,5Student odpowiedział poprawnie na min. 60% pytań na egzaminie.
4,0Student odpowiedział poprawnie na min. 70% pytań na egzaminie.
4,5Student odpowiedział poprawnie na min. 80% pytań na egzaminie.
5,0Student odpowiedział poprawnie na min. 90% pytań na egzaminie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C05xx_W03Student ma poszerzoną wiedzę o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów fizyki technicznej, matematyki i metod numerycznych niezbędnych do: - modelowania i analizy działania zaawansowanych elementów oraz układów elektrycznych oraz zjawisk fizycznych w nich występujących; - opisu i analizy działania zaawansowanych maszyn, przekształtników energoelektronicznych; - syntezy złożonych układów elektrycznych, w tym systemów diagnostyki; - opisu, analizy i syntezy algorytmów przetwarzania sygnałów analogowych i cyfrowych charakterystycznych dla układów elektrycznych
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice oraz zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
Treści programoweT-W-5Interpolacja i aproksymacja, wykorzystanie funkcji ortogonalnych
T-W-6Numeryczne różniczkowanie i całkowanie
T-W-7Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych
T-W-8Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych cząstkowych. Dyskretyzacja przestrzeni: metoda różnic skończonych, metoda elementów skończonych (metoda Galerkina). Rozwiązywanie zagadnienia początkowego: schematy różnicowe, metoda elementów skończonych w dziedzinie czasu
T-W-9Wybrane metody optymalizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student odpowiedział poprawnie na mniej niż 50% pytań na egzaminie.
3,0Student odpowiedział poprawnie na min. 50% pytań na egzaminie.
3,5Student odpowiedział poprawnie na min. 60% pytań na egzaminie.
4,0Student odpowiedział poprawnie na min. 70% pytań na egzaminie.
4,5Student odpowiedział poprawnie na min. 80% pytań na egzaminie.
5,0Student odpowiedział poprawnie na min. 90% pytań na egzaminie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C05xx_U02Student umie wykorzystać specjalistyczne oprogramowanie do rozwiązywania zagadnień z elektrotechniki na poziomie magisterskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania (w tym projektowania CAD) elementów, układów i systemów elektrycznych, elektromechanicznych i energoelektronicznych
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice oraz zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
Treści programoweT-L-1Operacje na macierzach w programie Matlab
T-L-2Wartości i wektory własne macierzy
T-L-8Wykorzystanie programu Comsol Multiphysics w zagadnieniach elektrotechniki
T-L-11Algorytmy genetyczne
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen cząstkowych poniżej 3,00.
3,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,00.
3,5Średnia z ocen cząstkowych min. 3,25.
4,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,75.
4,5Średnia z ocen cząstkowych min. 4,25.
5,0Średnia z ocen cząstkowych min. 4,75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C05xx_U03Student umie tworzyć algorytmy numeryczne w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania (w tym projektowania CAD) elementów, układów i systemów elektrycznych, elektromechanicznych i energoelektronicznych
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice oraz zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
Treści programoweT-L-4Interpolacja i aproksymacja dla funkcji jednej zmiennej oraz w przestrzeni dwuwymiarowej
T-L-7Metoda różnic skończonych
T-L-5Numeryczne różniczkowanie i całkowanie
T-L-3Rozwiązywanie układów równań metodami nieiteracyjnymi i iteracyjnymi
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian przed ćwiczeniem laboratoryjnym.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen cząstkowych poniżej 3,00.
3,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,00.
3,5Średnia z ocen cząstkowych min. 3,25.
4,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,75.
4,5Średnia z ocen cząstkowych min. 4,25.
5,0Średnia z ocen cząstkowych min. 4,75.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C05xx_U04Student umie podejmować decyzje projektowe na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania (w tym projektowania CAD) elementów, układów i systemów elektrycznych, elektromechanicznych i energoelektronicznych
Cel przedmiotuC-1Poszerzenie wiedzy o zastosowaniu metod numerycznych w elektrotechnice oraz zakresu znajomości metod matematycznych, co ma umożliwić nabycie umiejętności tworzenia algorytmów numerycznych i podejmowanie decyzji projektowych na poziomie magisterskim w zakresie zadań obliczeniowych elektrotechniki.
Treści programoweT-L-6Numeryczne metody rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych
T-L-9Metoda elementów skończonych
T-L-10Metoda gradientu prostego. Metoda gradientu sprzężonego. Metoda najszybszego spadku.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian przed ćwiczeniem laboratoryjnym.
S-2Ocena formująca: Ocena pracy podczas wykonywania ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen cząstkowych poniżej 3,00.
3,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,00.
3,5Średnia z ocen cząstkowych min. 3,25.
4,0Średnia z ocen cząstkowych min. 3,75.
4,5Średnia z ocen cząstkowych min. 4,25.
5,0Średnia z ocen cząstkowych min. 4,75.