Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki multimedialne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki multimedialne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Informatyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z metodami akwizycji obrazu statycznego i wideo |
C-2 | Zapoznanie z metodami AR i VR w tym wykorzystujące transmisje multimedialne |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykorzystanie kamer różnego typu i dobór parametrów rejestracji | 5 |
T-L-2 | Wykorzystanie oświetlenia sceny | 5 |
T-L-3 | Wykorzystanie metod kluczowania obrazu | 5 |
T-L-4 | Śledzenie znaczników i wiązanie ich z obiektami syntetycznymi | 5 |
T-L-5 | Wykorzystanie systemu motion-capture do rejestracji ruchu | 5 |
T-L-6 | Wykorzystanie modelowania 3D w procesie tworzenia sceny na potrzeby AR i VR | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Metody akwizycji obrazu wideo | 5 |
T-W-2 | Wykorzystanie oświetlenia w procesie akwizycji obrazu wideo | 5 |
T-W-3 | Metody kluczowania obrazu wideo | 5 |
T-W-4 | Systemy AR i VR wykorzystujące transmisje multimedialne | 3 |
T-W-5 | Metody akwizycji i projekcji stereoskopowej | 4 |
T-W-6 | Systemy przechwytywania ruchu (motion-capture) | 5 |
T-W-7 | Detekcja i śledzenie ruchu obiektów | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Uzupełnienie wiedzy z wykorzystaniem literatury | 34 |
64 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do egzaminu | 12 |
A-W-3 | Uzupełnienie wiedzy z wykorzystaniem literatury | 18 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy, pokaz |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena bloku ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C24_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie akwizycji obrazu statycznego i wideo | TI_1A_W15 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
TI_1A_C24_W02 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwiązań AR i VR | TI_1A_W14, TI_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_1A_C24_U01 Potrafi dobrać rozwiązanie do akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, w szczególności pod kątem transmisji multimediów | TI_1A_U11 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-2, S-3 |
TI_1A_C24_U02 Potrafi wykorzystywać rozwiązania stosowane w AR i VR, w szczególności pod kątem transmisji multimedialnej | TI_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C24_W01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie akwizycji obrazu statycznego i wideo | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu akwizycji obrazu i oświetlenia sceny |
3,0 | Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu | |
3,5 | Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu | |
4,0 | Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu | |
4,5 | Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu | |
5,0 | Posiada wiedzę na temat akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu | |
TI_1A_C24_W02 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie rozwiązań AR i VR | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej uzyskując poniżej 50% punktacji z pytań egzaminacyjnych z zakresu rozwiązań AR i VR |
3,0 | Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu | |
3,5 | Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu | |
4,0 | Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu | |
4,5 | Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu | |
5,0 | Posiada wiedzę na temat rozwiązań AR i VR, udokumentowaną uzyskaniem punktacji w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tego zakresu |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_1A_C24_U01 Potrafi dobrać rozwiązanie do akwizycji obrazu i oświetlenia sceny, w szczególności pod kątem transmisji multimediów | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z zakresu akwizycji obrazu i oświetlenia sceny. |
3,0 | Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 50-60% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 61-70% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,0 | Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 71-80% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,5 | Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 81-90% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | |
5,0 | Potrafi stosować akwizycję obrazu i oświetlenie sceny, uzyskując punktację w zakresie 91-100% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | |
TI_1A_C24_U02 Potrafi wykorzystywać rozwiązania stosowane w AR i VR, w szczególności pod kątem transmisji multimedialnej | 2,0 | Nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej, uzyskując punktację poniżej 50% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych z rozwiązań stosowanych na potrzeby AR i VR. |
3,0 | Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 50-60% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | |
3,5 | Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 61-70% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,0 | Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 71-80% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | |
4,5 | Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 81-90% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. | |
5,0 | Potrafi stosować rozwiązania AR i VR, uzyskując punktację w zakresie 91-100% z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
Literatura podstawowa
- Steve Aukstakalnis, Practical Augmented Reality: A Guide to the Technologies, Applications, and Human Factors for AR and VR, Pearson Education, 2016
- Tony Mullen, Prototyping Augmented Reality, Sybex, 2011
- James Kent, The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality, Tebbo, 2011
- Fletcher Dunn, Ian Parberry, 3D Math Primer for Graphics and Game Development, Jones & Bartlett Publishers, 2002
- W. Jaworski, Wirtualne modelarstwo, 2011, 3
Literatura dodatkowa
- A. Menache, Understanding Motion Capture for Computer Animation, Morgan Kaufmann, 2010
- Dokumentacja do programu Blender, 2019
- R. Parent, Animacja komputerowa. Algorytmy i techniki, PWN, 2011
- B. Fleming, D. Dobbs, Animacja cyfrowych twarzy, Helion, 2002