Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Mechanika płynów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika płynów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z matematyki ( w tym z rachunku wektorowego, różniczkowego i całkowego) oraz z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie studentów z podstawami Mechaniki iPłynów 2.Ukształtowanie umiejętnosci opisu i analizy ruchu płynów w prostych przypadkach 3.Zastosowanie wiadomości z Mechaniki Płynów do opisu i budowy urządzeń technicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Kinematyka punktu: linia prądu, tor elementu płynu, przyspieszenie - obliczenia wnukładzie Eulera | 2 |
T-A-2 | Obliczanie naporu cieczy na scianki płaskie i zakrzywione | 2 |
T-A-3 | Kolokwium | 1 |
T-A-4 | Równanie Bernoulliego - zastosowania | 1 |
T-A-5 | Wypływ cieczy przez przewody i zbiorniki | 1 |
T-A-6 | Reakcje hydrodynamiczne | 1 |
T-A-7 | Obliczanie przepływu cieczy rzeczywistej w przewodach ciśnieniowych | 1 |
T-A-8 | Kolokwium | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomosci wstępne: element płynu, pole hydromechaniczne, własności fizyczne płynu | 1 |
T-W-2 | Kinematyka płynów: linia pradu, tpr elementu płynu,metody opisu stanu płynu, przyspieszenie elementu płynu | 1 |
T-W-3 | Ruch lokalny elementu płynu. Tensor prędkości deformacji | 2 |
T-W-4 | Zasada zachowania masy. równanie ciągłosci | 1 |
T-W-5 | Zasada zachowania pedu. tensor naprężeń | 1 |
T-W-6 | Zasada zachowania energioi. Zamknięty układ równań | 1 |
T-W-7 | Hydrostatyka: pole ciśnień, napór cieczy na ścianki naczynia | 1 |
T-W-8 | Elementy teorii cieczy doskonałej: równanie Eulera, równanie Berenoulliego | 1 |
T-W-9 | Elementy teorii cieczy rzeczywistej: równanie Naviera- Stoke'sa, podobieństwo dynamiczne przepływów | 1 |
T-W-10 | Ruch turbulentny | 1 |
T-W-11 | Warstwa przyscienna. Przepływy z wymiana ciepla | 1 |
T-W-12 | Przepływy przez przewody zamknięte. Straty hydrauliczne | 1 |
T-W-13 | Przepływy potencjalne | 1 |
T-W-14 | Przzedmiot i podstawowe i podstawowe równania dynamiki gazów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Rozwiazywanie zadań domowych | 19 |
A-A-3 | Konsultacje | 3 |
32 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-3 | Studia liiteratury | 30 |
A-W-4 | Konsultacje | 5 |
67 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie przykładowych zadań na tablicy przy aktywnym uczestnictwie grupy studentów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie sposobu rozwiązywania zadań przez studenta przy tablicy, jak i na podstawie wyników sprawdzianów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów( po uprzedfnim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowa na podstawie oceny z egzaminu i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C07_W01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice | ENE_1A_W05, ENE_1A_W06, ENE_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C07_U01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice. | ENE_1A_U02, ENE_1A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C07_W01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudnosci z jej aplikacją, szczególnie dom zastosowań praktycznych | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi9 ją wykorzystac w przypadku hydrostatyki i prostych przypadkó dynamiki cieczy doskonałej | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wukorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze się orientuje w zagadnieniach przepłyów niestacjonarnych | |
5,0 | Student opanował podsdtawową wiedzę w stopniu wię cej niż wystarczającym. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C07_U01 Student powinien poznać podstawowe zasady Mechaniki Płynów. Powinien umieć rozwiazywać zagadnienia związane z jednowymiarowym przepływem cieczy lepkiej w typowych przypadkach w technice, szczególnie w hydraulice. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę, lecz ma trudnosci z jej aplikacją, szczególnie dom zastosowań praktycznych | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi9 ją wykorzystac w przypadku hydrostatyki i prostych przypadkó dynamiki cieczy doskonałej | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę i potrafi ją wukorzystać dla prostych przypadków przepływów ustalonych cieczy rzeczywistej | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę. Bardzo dobrze się orientuje w zagadnieniach przepłyów niestacjonarnych | |
5,0 | Student opanował podsdtawową wiedzę w stopniu wię cej niż wystarczającym. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych |
Literatura podstawowa
- Prosnak w. J., Mechanika Płynów, PWN, Warszawa, 1984
- Bukowski J., Kijowski P., Mechanika Płynów, PWN, Warszawa, 1980
- Puzyrewski R., Sawicki j., Podstawy Mechaniki Płynów i Hydrauliki, PWN, Warszawa, 1987
- Gołębiowski C., Luczywek E., WAlicki E., Zbiór zadań z Mechaniki Płynów, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Burka E. S., Nałęcz T. J., Mechanika Płynów w przykładach, PWN, Warszawa, 1999
- Orzechowski Z., Wiewiórski P., Cwiczenia audytoryjne z Mechaniki Płynów, Politechnika Łódzka, Łódz, 1999