Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie przedsiębiorstwem energetycznym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie przedsiębiorstwem energetycznym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl>, Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka, fizyka, zarządzanie energią, prawo w energetyce |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstaw formalno-prawnych funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych |
C-2 | Poznanie podstaw funkcjonowania systemów zarządzania w przedsiębiorstwach energetycznych |
C-3 | Poznanie podstawowych narzędzi i metod zarządzania elektrowniami |
C-4 | Poznanie podstawowych narzędzi i metod zarządzania elektrociepłowniami |
C-5 | Poznanie podstawowych narzędzi i metod zarządzania ciepłowniami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metodyka identyfikacji i oceny wstepnej wymagan prawnych. Metodyka opracowania rejestru wymagań prawnych. | 2 |
T-A-2 | Metodyka opracowania map procesów w obszarze przedsiębiorstw energetycznych. | 2 |
T-A-3 | Metodyka przeprowadzania oceny energetycznej w obszarze przedsiebiorstw energetycznych | 2 |
T-A-4 | Metodyka wyznaczania energii bazowej w obszarze przedsiębiorstw energetycznych. | 2 |
T-A-5 | Metodyka wyznaczania i monitorowania wskaźników wyniku energetycznego i ekonomicznego. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy formalno-prawne funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych | 1 |
T-W-2 | Systemy zarządzania w obszarze funkcjonowania przedsiębiorstw energetycznych | 1 |
T-W-3 | Praktyczne aspekty zarządzania elektrowniami | 2 |
T-W-4 | Praktyczne aspekty zarządzania ciepłowniami i elektrociepłowniami | 2 |
T-W-5 | Praktyczne aspekty zarządzania spółkami dystrybucyjnymi (przesył i sprzedaż energii elektrycznej i ciepła), analiza ekonomiczna. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych. Tematyka ćwiczeń jest zapowiadana. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana. | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy) |
M-2 | metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe) metoda aktywizująca (dyskusja dydaktyczna) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmujące całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmujące całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C37_W01 Poznanie podstaw formalno-prawnych oraz w zakresie systemów zarządzania przedsiębiorstwami energetycznymi w obszarze wytwarzania, przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej i ciepła. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania elektrowni, elektrociepłowni i ciepłowni. | ENE_1A_W18, ENE_1A_W24, ENE_1A_W25, ENE_1A_W27 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C37_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania przedsiębiorstwami energetycznymi oraz analizy i oceny ich działalności zarządczej. | ENE_1A_U16, ENE_1A_U18, ENE_1A_U19, ENE_1A_U21 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C37_W01 Poznanie podstaw formalno-prawnych oraz w zakresie systemów zarządzania przedsiębiorstwami energetycznymi w obszarze wytwarzania, przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej i ciepła. Poznanie praktycznych aspektów tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania elektrowni, elektrociepłowni i ciepłowni. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C37_U01 Student nabywa umiejętności tworzenia i analizowania modeli systemów zarządzania przedsiębiorstwami energetycznymi oraz analizy i oceny ich działalności zarządczej. | 2,0 | Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe. |
3,0 | Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień. | |
3,5 | Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań. | |
4,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności. | |
4,5 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności. | |
5,0 | Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności. |
Literatura podstawowa
- Stanisław Góra, Gospodarka elektroenergetyczna w przemyśle, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1982, drugie poprawione
- Szargut J., Ziębik A., „Podstawy gospodarki cieplnej”, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1998
- Kamrat W., Metody oceny efektywności inwestowania w energetyce, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2004