Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Sprężarki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprężarki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Garnysz-Rachtan <agnieszka.garnysz@zut.edu.pl>, Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Podstawy termodynamiki technicznej |
W-4 | Hydromechanika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, charakterystykami i sposobami regulacji wydajności sprężarek |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami doboru sprężarek |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodykami i sposobami pomiaru parametrów charakteryzujących pracę sprężarek oraz wyznaczaniem eksperymentalnym charakterystyk tych urządzeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów | 10 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie sprężarki tłokowej Badanie sprężarki promieniowej Badanie sprężarki osiowej Badanie sprężarki śrubowej Badanie sposobu regulacji wydatku na zużycie energii w sprężarce | 12 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Powietrze i gazy. Charakterystyka kanału sprężonego powietrza. Budowa sieci sprężonego powietrza. Uzdatnianie sprężonego powietrza. Podział sprężarek. Ogólna budowa sprężarki. Zasada działania sprężarki. Parametry. charakteryzujące pracę sprężarki. Równanie ruchu dla roboczych maszyn wirnikowych. Równanie Eulera dla sprężarek. Sprężarki osiowe. Sprężarki promieniowe. Sprężarki wyporowe. Charakterystyki przepływu, mocy i sprawności dla sprężarek. Charakterystyki eksploatacyjne. Punkt pracy. Pion pracy. Parametry pracy instalacji sprężonego powietrza. Sposoby regulacji wydajności sprężarek Charakterystyki bezwymiarowe. Podobieństwo geometryczne i kinematyczne. Współczynnik szybkobieżności dla sprężarek. Elementy konstrukcyjne sprężarek. Układy chłodzenia sprężarek. Hałas przy pracy sprężarki. Dobór sprężarek według katalogów. Dobór sprężarek z pomocą programów wspomagających pracę inżyniera. | 10 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 8 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-A-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 8 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 12 |
A-L-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-L-3 | Studiowanie wymaganej literatury | 1 |
A-L-4 | Przygotowanie się do „wejściówek” | 1 |
A-L-5 | Przygotowanie sprawozdania | 5 |
A-L-6 | Przygotowanie się do zaliczeń | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Opis |
M-3 | Objaśnianie i wyjaśnianie |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: obecność na każdych zajęciach, zaliczenie każdego z ćwiczeń i przyjęcie sprawozdania każdego z ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną wszystkich ocen uzyskanych z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C40-2_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek | ENE_1A_W06, ENE_1A_W14, ENE_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
ENE_1A_C40-2_W02 Student zna charakterystyki sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku | ENE_1A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ENE_1A_C40-2_W03 Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę sprężarek | ENE_1A_W07, ENE_1A_W17, ENE_1A_W18 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C40-2_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej sprężarki oraz efektywnie ją eksploatować | ENE_1A_U13, ENE_1A_U20 | — | — | C-1, C-3 | T-A-1, T-W-1, T-L-1 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ENE_1A_C40-2_U02 Student potrafi dobrać sprężarkę do założeń projektowych | ENE_1A_U10 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-1, T-L-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ENE_1A_C40-2_U03 Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki sprężarki | ENE_1A_U03, ENE_1A_U14 | — | — | C-3 | T-W-1, T-L-1 | M-5 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C40-2_K01 Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie konstukcji, działania i eksploatacji sprężarek | ENE_1A_K01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
ENE_1A_C40-2_K02 Student ma świadomośc korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania sprężarek | ENE_1A_K05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C40-2_W01 Student zna podstawowe elementy konstrukcyjne i działanie sprężarek | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia. |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student potrafi wymienić podstawowe elementy konstukcyjne sprężarki i zna zasadę jej działania. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C40-2_W02 Student zna charakterystyki sprężarek oraz zna sposoby regulacji wydatku | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe charakterystyki sprężarki i potrafi wymienić sposoby regulacji jej wydatku. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C40-2_W03 Student zna podstawowe parametry charakteryzujące pracę sprężarek | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna definicje podstawowych parametrów. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C40-2_U01 Student umie ocenić zalety i wady danej sprężarki oraz efektywnie ją eksploatować | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie wymienić zalety i wady sprężarki. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
ENE_1A_C40-2_U02 Student potrafi dobrać sprężarkę do założeń projektowych | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ENE_1A_C40-2_U03 Student umie wykonać pomiary istotnych parametrów i sporządzić charakterystyki sprężarki | 2,0 | Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie sporządzić charakterystykę sprężarki na podstawie pomiarów. | |
3,5 | Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C40-2_K01 Student ma świadomość konieczności permanetnego dokształcania się w zakresie konstukcji, działania i eksploatacji sprężarek | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ENE_1A_C40-2_K02 Student ma świadomośc korzyści technicznych, ekonomicznych i ekologicznych wynikającaych z efektywnego użytkowania sprężarek | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Atlas Copco, Technika Sprężonego powietrza – poradnik, 2011
Literatura dodatkowa
- Czasopisma techniczno-naukowe, Instal, Rynek Instalacyjny. Polski Instalator, 2012