Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Zarządzanie środowiskiem:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie środowiskiem | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy związanie z ochroną środoiwiska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z zarządzaniem środowiskowym oraz z podstawowymi systemami tego zarządzania. |
C-2 | Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Realizacja zadania projektowego związanego z tematyka wykładu oraz przygotowanie prezentacji dotyczącej systemów zarządzania środowiskowego. | 20 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Podstawowe definicje: środowisko, regulacja, kierowanie, zarządzanie, system itp.. Schematy i modele systemu zarządzania środowiskiem. Geneza Systemów Zarządzania Środowiskiem. System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001. Europejski System Ekozarządzania i Audytu EMAS (Eco-Management and Audit Scheme). Standardy FSC (Forest Stewardship Council), tj. Rady ds. Zrównoważonej Gospodarki Leśnej: FM (Forest Menagement - zarządzanie gospodarką leśną) oraz CoC (Chain of Custody - kontrola pochodzenia produktu). Korzyści wynikające z wprowadzenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie. | 9 |
T-W-2 | Kolokwium. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-P-2 | Konsultacje z prowadzącym | 4 |
A-P-3 | Samodzielna praca - zebranie informacji z literatury (i innych źródeł) oraz przygotowanie prezentacji | 8 |
A-P-4 | Samodzielna praca nad zadaniem projektowy. | 13 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury | 12 |
A-W-4 | Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia (2 kolokwia) | 7 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Dwa jednogodzinne kolokwia - kolokwium nr 1 w połowie semestru, kolokwium nr 2 na koniec semestru |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie prezentacji związanej z tematyką zarządzania środowiskowego, wykonanie i terminowe złożenie zadania projektowego związanego z tematyką zarzadzania środowiskiem, aktywność na zajęciach projektowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C39-2_W01 Student jest w stanie wymienić i opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem, zna korzyści wynikające z wprowadzenie tych systemów w przedsiębiorstwie. | ENE_1A_W25 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C39-2_U01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy zarządzania środowiskowego. Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień zarządzania środowiskowego wykorzystując w tym celu informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Potrafi wyciągać wnioski wynikające z przeglądu literatury oraz formułować własne opinie. | ENE_1A_U13, ENE_1A_U21, ENE_1A_U28 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C39-2_K01 Student rozumie negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko. | ENE_1A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C39-2_W01 Student jest w stanie wymienić i opisać funkcjonujące systemy zarządzania środowiskiem, zna korzyści wynikające z wprowadzenie tych systemów w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie zna systemów zarządzania środowiskiem oraz korzyści wynikających z wprowadzenia tych systemów w przedsiębiorstwie. |
3,0 | Student ptrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem. Słabo opisuje te systemy. | |
3,5 | Student ptrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem. Słabo opisuje te systemy. Potrafi wykazać niektóre korzyści wynikające z wprowadzenia tych systemów w przedsiębiorstwie. | |
4,0 | Student dobrze zna i opisuje systemy zarządzania środowiskiem. Potrafi wykazać niektóre korzyści wynikające z wprowadzenia tych systemów w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student dobrze zna i opisuje systemy zarządzania środowiskiem. Potrafi wykazać korzyści wynikające z wprowadzenia tych systemów w przedsiębiorstwie. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i opisuje systemy zarządzania środowiskiem. Potrafi wykazać korzyści wynikające z wprowadzenia tych systemów w przedsiębiorstwie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C39-2_U01 Student potrafi scharakteryzować podstawowe systemy zarządzania środowiskowego. Student potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą szczegółowych zagadnień zarządzania środowiskowego wykorzystując w tym celu informacje pozyskiwane z różnych źródeł. Potrafi wyciągać wnioski wynikające z przeglądu literatury oraz formułować własne opinie. | 2,0 | Student nie przygotował prezentacji na wskazany temat oraz nie zrealizował zadania projektowego. |
3,0 | Student zrealizował zadanie projektowe, przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dostatecznie opracował temat wykorzystując bardzo mało źródeł. | |
3,5 | Student zrealizował zadanie projektowe,przygotował prezentację na wskazany temat i przedstawił ją w wyznaczonym terminie. Student dostatecznie opracował temat wykorzystując bardzo mało źródeł. Wyciągnął wnioski z zebranych informacji. | |
4,0 | Student dobrze zrealizował zadanie projektowe oraz dobrze przygotował prezentację na wskazany temat (przedstawił ją w wyznaczonym terminie). Student dobrze opracował temat wykorzystując wiele źródeł oraz wyciągnął wnioski z zebranych informacji. | |
4,5 | Student dobrze zrealizował zadanie projektowe oraz dobrze przygotował prezentację na wskazany temat (przedstawił ją w wyznaczonym terminie). Student dobrze opracował temat wykorzystując wiele źródeł, wyciągnął wnioski z zebranych informacji oraz sformułował własne opinie. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zrealizował zadanie projektowe oraz bardzo dobrze przygotował prezentację na wskazany temat (przedstawił ją w wyznaczonym terminie). Student bardzo dobrze opracował temat wykorzystując wiele źródeł, wyciągnął wnioski z zebranych informacji oraz sformułował własne opinie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C39-2_K01 Student rozumie negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko |
3,0 | Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
3,5 | Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,0 | Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,5 | Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko |
Literatura podstawowa
- ppod red. Andrzeja Graczyka, Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław, 2008
- Ryszard Nowosielski, Monika Spilka, Aneta Kania, Zarządzanie środowiskowe i systemy zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- Barbara Fura, System zarządzania środowiskowego ISO 14001 a efektywność przedsiębiorstw : zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2011
- Bożena Gajdzik, Andrzej Wyciślik, Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
- red. nauk. Bazyli Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- red. nauk. Jerzy Łańcucki, Rola znormalizowanych systemów zarządzania w zrównoważonym rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, 2011
- pod red. Ewy Katarzyny Czech, Uwarunkowania ochrony środowiska : aspekty krajowe, unijne, międzynarodowe, Difin, Warszawa, 2006