Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (N1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w energetyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w energetyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy ochrony środowiska, matematyka, termodynamika techniczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z obciążeniami środowiskowymi wynikającymi z funkcjonowania systemów energetycznymi oraz możliwościami przeciwdziałania tym obciążeniom. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami określania emisji zanieczyszczeń w systemach energetycznych. |
C-3 | Zwiększenie świadomości i wrażliwości ekologicznej studenta |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe ilustrujące tematykę prezentowaną w trakcie wykładów. Zaliczenie pisemne. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Wpływ różnych technologii energetycznych na środowisko (energetyka konwencjonalna, energetyka jądrowa, energetyka oparta na zasobach odnawialnych). Identyfikacja zagrożeń środowiskowych i źródeł emisji w poszczególnych systemach energetycznych: zanieczyszczenie powietrza, gleby, wód powierzchniowych i gruntowych, hałas, promieniowanie jonizujące, ochrona krajobrazu. Określanie emisji zanieczyszczeń w konwencjonalnych systemach energetycznych: emisja dwutlenku węgla CO2, związków siarki, tlenków azotu i pyłu. Wpływ składowisk popiołu na środowisko. Wpływ otwartych i zamkniętych systemów chłodzenia skraplaczy na środowisko (dopuszczalne temperatury wód powierzchniowych, hałas z chłodni kominowych itp.). Omówienie technologii zmniejszających obciążenia środowiskowe w siłowniach energetycznych: układy opylania i odsiarczania spalin, niskoemisyjne technologie spalania, technologie spalania tlenowego. Określanie efektów ekologicznych przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii. Zaliczenie pisemne. | 8 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadanych przykładów obliczeniowych | 8 |
A-A-4 | Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczeń (2 kolokwia) | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-3 | Samodzielna praca - uzupełnienie wiedzy z literatury | 10 |
A-W-4 | Samodzielna praca - przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Dwa zaliczenia pisemne sprawdzające opanowanie materiału prezentowanego na wykładach - jedno w połowie semestru drugie na koniec (forma zaliczenia: test, pytania opisowe) |
S-2 | Ocena formująca: 2 kolokwia sprawdzające opanowanie materiału zrealizowanego na ćwiczeniach audytoryjnych, aktywność na zajęciach (rozwiązywanie zadań przy tablicy) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C38_W01 Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi wymienić i scharakteryzować te zanieczyszczenia, objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko oraz opisać podstawowe procesy i urządzenia wykorzystywane w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko. | ENE_1A_W23 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C38_U01 Student potrafi obliczać wielkość emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny oraz oceniać przydatność technologii ograniczających te emisje. Potrafi określić efekty ekologiczne przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii. | ENE_1A_U13, ENE_1A_U15 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_1A_C38_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | ENE_1A_K02 | — | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C38_W01 Student potrafi wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi wymienić i scharakteryzować te zanieczyszczenia, objaśniać ich niekorzystny wpływ na środowisko oraz opisać podstawowe procesy i urządzenia wykorzystywane w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko. | 2,0 | Student nie zna głównych źródeł emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Nie potrafi scharakteryzować tych zanieczyszczeń oraz opisać podstawowych procesów i urządzeń wykorzystywanych w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko. |
3,0 | Student słabo zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi pobieżnie scharakteryzować tylko niektóre z tych zanieczyszczeń. | |
3,5 | Student dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi pobieżnie scharakteryzować tylko niektóre z tych zanieczyszczeń. | |
4,0 | Student dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Potrafi scharakteryzować niektóre z tych zanieczyszczeń oraz opisuje większość podstawowych procesów wykorzystywanych w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko. | |
4,5 | Student dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz opisuje większość podstawowych procesów i urządzeń wykorzystywanych w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko. | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska w systemach energetycznych. Bardzo dobrze charakteryzuje te zanieczyszczenia oraz opisuje podstawowe procesy i urządzenia wykorzystywane w ograniczaniu negatywnego wpływu energetyki na środowisko. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C38_U01 Student potrafi obliczać wielkość emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny oraz oceniać przydatność technologii ograniczających te emisje. Potrafi określić efekty ekologiczne przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii. | 2,0 | Student nie potrafi obliczać emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, nie umie oceniać przydatności technologii ograniczających te emisje oraz nie umie określić efektów ekologicznych przy stosowaniu odnawialnych źródeł energii. |
3,0 | Student popełnia wiele błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny i ocenianiu przydatności technologii ograniczających te emisje. | |
3,5 | Student popełnia niewiele błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności niektórych technologii ograniczających te emisje. | |
4,0 | Student popełnia niewiele błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności większości technologii ograniczających te emisje. Popełnia niewiele błędów przy określaniu efektów ekologicznych wynikających ze stosowania odnawialnych źródeł energii. | |
4,5 | Student popełnia drobne błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności technologii ograniczających te emisje. Poprawnie określa efekty ekologiczne wynikające ze stosowania odnawialnych źródeł energii. | |
5,0 | Student nie popełnia błędów przy obliczaniu emisji zanieczyszczeń generowanych przez system energetyczny, poprawnie oceniania przydatności technologii ograniczających te emisje. Poprawnie określa efekty ekologiczne wynikające ze stosowania odnawialnych źródeł energii. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_1A_C38_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje oraz ma świadomość negatywnego oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | 2,0 | Student nie potrafi określić negatywnych skutków oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko |
3,0 | Student słabo określa niektóre negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
3,5 | Student słabo określa negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,0 | Student dobrze potrafi określić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
4,5 | Student dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi określić i ocenić negatywne skutki oddziaływania procesów przemysłowych na środowisko |
Literatura podstawowa
- Jerzy Kucowski, Damazy Laudyn, Mieczysław Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
- pod red. Maksymiliana Cherki, Energetyka i ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2010
- Błażej Wierzbowski, Bartosz Rakoczy, Podstawy prawa ochrony środowiska, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa, 2005
- Aleksander Lipiński, Prawne podstawy ochrony środowiska, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa, 2007
- red. Henryk Sasinowski., ENERGETYKA a środowisko, Politechnika Białostocka, Białystok, 1996