Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka konwencjonalna
Sylabus przedmiotu Zaawansowane materiały konstrukcyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Energetyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane materiały konstrukcyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Garbiak <Malgorzata.Garbiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Walenty Jasiński <Walenty.Jasinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Fizyka I i II |
W-2 | Materiały konstrukcyjne |
W-3 | Podstawy konstrukcji maszyn I i II |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | ukształtowanie świadomości zjawisk zachodzących w procesie eksploatacji materiałów w energetyce |
C-2 | Ukształtowanie umięjętności doboru materiałów dla rozwiązania konstrukcyjnego z uwzględnieniem warunków eksploatacji i kosztów wytwarzania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badania makroskopowe | 3 |
T-L-2 | Badania ultradźwiękowe | 2 |
T-L-3 | Badania mikrostruktury stopów żaroodpornych i żarowytrzymałych | 2 |
T-L-4 | Badania mikrostruktury stopów odpornych na ścieranie | 2 |
T-L-5 | Badanie mikrostruktury stali austenitycznych i martenzytycznych | 2 |
T-L-6 | Zasady konstruowania elementów odlewanych | 2 |
T-L-7 | Badania metalograficzne stopów tytanu | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, klasyfikacja materiałów inżynierskich - historia i charakterystyka | 1 |
T-W-2 | Klasyfikacja procesów przetwarzania | 1 |
T-W-3 | Budowa materiałów krystalicznych, wpływ struktury na właściwości | 2 |
T-W-4 | Materiały dla energetyki, klasyfikacja, właściwości | 1 |
T-W-5 | Procesy niszczenie elementów instalacji energetycznych | 2 |
T-W-6 | Kryteria doboru materiałów dla przemysłu energetycznego | 2 |
T-W-7 | Stopy żaroodporne i żarowytrzymałe w energetyce | 2 |
T-W-8 | Stopy odporne na ścieranie | 1 |
T-W-9 | Materiały dla energetyki jądrowej | 2 |
T-W-10 | Pokrycia ochronne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 13 |
A-L-2 | Studia literaturowe | 8 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Zaliczenie | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 13 |
A-W-2 | Studia literaturowe wg wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacja mutimedialna, tablica |
M-2 | Badania metalograficzne, ultradźwiękowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenia cząstkowe z ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej, dyskusji |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozróżniać i charakteryzować materiały stosowane w energetyce oraz wskazywać potencjalne przyczyny niszczenia tych materiałów | ENE_2A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-6, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B04_U01 Po zakończeniu kursu student powinień umieć ocenić materiał i jego stan technologiczny, eksplatacyjny. | ENE_2A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ENE_2A_B04_K01 Student posiada zdolność wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności dla podnoszenia kwalifikacji i wspólpracy w grupie | ENE_2A_K04, ENE_2A_K05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_B04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie rozróżniać i charakteryzować materiały stosowane w energetyce oraz wskazywać potencjalne przyczyny niszczenia tych materiałów | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe definicje związane z rodzajem materiałów i ich charakterystyką | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_B04_U01 Po zakończeniu kursu student powinień umieć ocenić materiał i jego stan technologiczny, eksplatacyjny. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zagadnienia związane z doborem materiałów dla potrzeb energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ENE_2A_B04_K01 Student posiada zdolność wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności dla podnoszenia kwalifikacji i wspólpracy w grupie | 2,0 | |
3,0 | Student zna zagadnienia związane z problematyką niszczenia materiałów i i potrafi scharakteryzować materiały stosowane w przemyśle energetycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ashby M.F., Jones D.R.H, Materiały inżynierskie. Właśćiwości i zastosowanie, WNT, Warszawa, 1995
- Ashby M.F., Jones D.R.H., Materiały inżynierskie. Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów, WNT, Warszawa, 1996
- Hernas A., Dobrzański J., Trwałość i niszczenie elementów kotłów i turbin parowych, Politechnika Śląska, Gliwice, 2003
- Melechow R., Tubielewicz K., Materiały stosowane w energetyce jądrowej, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2002
- red. Hernas A., Charakterystyka nowej generacji materiałów dla energetyki, Politechnika Śląska, Gliwice, 2015
- Golański G., Nowoczesne stale dla energetyki, charakterystyka, Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2011
Literatura dodatkowa
- Prowans S., Struktura stopów, PWN, 1991
- Dobrzański L.A., Podstawy kształtowania struktury i właściwości materiałów metalowych, Wyd. Polit. Śląskiej, Gliwice, 2007
- Dobrzański L.A., Zasady doboru materiałów inżynierskich z kartami charakterystyk, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2001, II
- Wojtkun A., Sołncew J.P, Materiały specjalnego przeznaczenia, Politechnika Radomska, Radom, 2001
- Hernas A., Żarowytrzymałosć stali i stopów, WNT, W-wa, 2006