Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)

Sylabus przedmiotu Język niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
lektoratLK1 30 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądż certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
lektorat
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z zakresu automatyki, chlodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji (Grundbegriffe zu Automatik, Kühltechnik, Heiztechnik und Klimatechnik)3
T-LK-2Elektrownie sloneczne (Solarkraftwerke und Anlagen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-LK-3Energia odpadowa (Energie aus Abfällen, Abfallenergie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)4
T-LK-4Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-LK-5Ochrona srodowiska w energetyce (Umweltschutz in der Energiewirtschaft ) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-6Odnawialne zródla energii i ich wykorzystanie ( Erneuerbare Energiequellen und deren Nutzung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)4
T-LK-7Alternatywne zródla energii (Alternative Energiequellen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
T-LK-8Przełom w polityce energetycznej (Durchbruch in der Energiepolitik)3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
lektorat
A-LK-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-LK-2Przygotowanie do zajęć30
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie do egzaminu10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A01-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
ENE_2A_U05C-1T-LK-2, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-5, T-LK-7, T-LK-4M-4, M-6, M-3, M-2, M-1S-2, S-1
ENE_2A_A01-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
ENE_2A_U01, ENE_2A_U05C-2T-LK-2, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-5, T-LK-7, T-LK-4M-5, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_A01-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
ENE_2A_K04C-2T-LK-2, T-LK-8, T-LK-6, T-LK-1, T-LK-3, T-LK-5, T-LK-7, T-LK-4M-4, M-5, M-6, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A01-N_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
ENE_2A_A01-N_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ENE_2A_A01-N_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. E.Zettl,J.Janssen,H.Müller, Aus moderner Technik und Naturwissenschaft., Hueber Verlag, Ismaning, 2003
  2. H.Olejnik, Deutsch für technische Berufe., Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Sulzer Technical Reviev, Winterthur, 2011, Wybrane artykuły
  2. FOCUS, Forum Deutschland, 2011, Czasopisma niemieckojęzyczne
  3. DUDEN BILDWÖRTERBUCH, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1998
  4. Maria U.Droemann, Maria J. Wefens, UMWELTWÖRTERBUCH, Wiedza Powszechna, Warszawa, 2004

Treści programowe - lektorat

KODTreść programowaGodziny
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z zakresu automatyki, chlodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji (Grundbegriffe zu Automatik, Kühltechnik, Heiztechnik und Klimatechnik)3
T-LK-2Elektrownie sloneczne (Solarkraftwerke und Anlagen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-LK-3Energia odpadowa (Energie aus Abfällen, Abfallenergie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)4
T-LK-4Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)4
T-LK-5Ochrona srodowiska w energetyce (Umweltschutz in der Energiewirtschaft ) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)4
T-LK-6Odnawialne zródla energii i ich wykorzystanie ( Erneuerbare Energiequellen und deren Nutzung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)4
T-LK-7Alternatywne zródla energii (Alternative Energiequellen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)4
T-LK-8Przełom w polityce energetycznej (Durchbruch in der Energiepolitik)3
30

Formy aktywności - lektorat

KODForma aktywnościGodziny
A-LK-1Uczestniczenie w zajęciach30
A-LK-2Przygotowanie do zajęć30
A-LK-3Udział w konsultacjach5
A-LK-4Przygotowanie do egzaminu10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_A01-N_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, również w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem literatury fachowej, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-LK-2Elektrownie sloneczne (Solarkraftwerke und Anlagen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-8Przełom w polityce energetycznej (Durchbruch in der Energiepolitik)
T-LK-6Odnawialne zródla energii i ich wykorzystanie ( Erneuerbare Energiequellen und deren Nutzung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z zakresu automatyki, chlodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji (Grundbegriffe zu Automatik, Kühltechnik, Heiztechnik und Klimatechnik)
T-LK-3Energia odpadowa (Energie aus Abfällen, Abfallenergie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-5Ochrona srodowiska w energetyce (Umweltschutz in der Energiewirtschaft ) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Alternatywne zródla energii (Alternative Energiequellen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-4Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-3prezentacja
M-2praca w grupach
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_A01-N_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U01Potrafi uzyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym w zakresie energetyki, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
ENE_2A_U05Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, również w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem literatury fachowej, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-2Elektrownie sloneczne (Solarkraftwerke und Anlagen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-8Przełom w polityce energetycznej (Durchbruch in der Energiepolitik)
T-LK-6Odnawialne zródla energii i ich wykorzystanie ( Erneuerbare Energiequellen und deren Nutzung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z zakresu automatyki, chlodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji (Grundbegriffe zu Automatik, Kühltechnik, Heiztechnik und Klimatechnik)
T-LK-3Energia odpadowa (Energie aus Abfällen, Abfallenergie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-5Ochrona srodowiska w energetyce (Umweltschutz in der Energiewirtschaft ) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Alternatywne zródla energii (Alternative Energiequellen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-4Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięENE_2A_A01-N_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K04Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością.
Treści programoweT-LK-2Elektrownie sloneczne (Solarkraftwerke und Anlagen) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-LK-8Przełom w polityce energetycznej (Durchbruch in der Energiepolitik)
T-LK-6Odnawialne zródla energii i ich wykorzystanie ( Erneuerbare Energiequellen und deren Nutzung) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-LK-1Słownictwo i teksty specjalistyczne z zakresu : Podstawowe pojecia z zakresu automatyki, chlodnictwa, ogrzewnictwa, wentylacji, klimatyzacji (Grundbegriffe zu Automatik, Kühltechnik, Heiztechnik und Klimatechnik)
T-LK-3Energia odpadowa (Energie aus Abfällen, Abfallenergie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-LK-5Ochrona srodowiska w energetyce (Umweltschutz in der Energiewirtschaft ) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-LK-7Alternatywne zródla energii (Alternative Energiequellen) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
T-LK-4Gospodarka odpadami (Abfallwirtschaft) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-3prezentacja
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
S-1Ocena podsumowująca: prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0