Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Informatyczne techniki obliczeniowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Informatyczne techniki obliczeniowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Marczyński <Slawomir.Marczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>, Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>, Tadeusz Ziębakowski <Tadeusz.Ziebakowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Elementarna wiedza z algebry macierzowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność rozwiązywania zadań inżynierskich poprzez pozyskanie i przekształcenia informacji z użyciem uniwersalnych narzędzi informatycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Inicjacja bazy danych. Tworzenie tabeli danych. Proste operacje na tabeli danych. | 1 |
T-L-2 | Poszukiwanie informacji z zastosowaniem kwerend wybierających. | 1 |
T-L-3 | Kwerendy wybierające w bazie wielotabelarycznej. Stosowanie funkcji i obliczeń przekształcających wyniki wyszukiwania. | 1 |
T-L-4 | Kwerendy grupujące, krzyżowe i niektóre kwerendy funkcjonalne. | 1 |
T-L-5 | Kolokwium - bazy danych. | 1 |
T-L-6 | Interfejs Matlaba. Praca w trybie bezpośrednim. | 1 |
T-L-7 | Budowanie i przekształcanie macierzy i tablic. | 1 |
T-L-8 | Rozwiązywanie układu równań liniowych w oparciu o problem inżynierski. | 1 |
T-L-9 | Rozwiązywanie zadań inżynierskich przy użyciu skryptów i funkcji własnych. Stosowanie wykresów. | 5 |
T-L-10 | Analiza przebiegu funkcji. | 1 |
T-L-11 | Wielomiany, interpolacja i aproksymacja w zagadnieniach inżynierskich. | 2 |
T-L-12 | Złożone zadanie z wykorzystaniem analizy przebiegu funkcji i całkowania numerycznego. | 2 |
T-L-13 | Kolokwium - Matlab. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bazy danych jako obiekty gromadzenia i przetwarzania informacji. Obiekty i narzędzia baz danych. | 1 |
T-W-2 | Operatory. Kwerendy wybierające. | 1 |
T-W-3 | Zaawansowane techniki poszukiwania informacji w relacyjnych bazach danych. | 2 |
T-W-4 | Matlab - środowisko do prowadzenia obliczeń inżynierskich. Tworzenie i przekształcanie macierzy i tablic. | 1 |
T-W-5 | Arytmetyka macierzowa i tablicowa. | 1 |
T-W-6 | Programowanie w Matlabie. Skrypty i funkcje. Wykresy 2D i 3D. | 2 |
T-W-7 | Analiza przebiegu funkcji. Wielomiany. | 1 |
T-W-8 | Interpolacja i aproksymacja. Całkowanie numeryczne. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-L-2 | Konsultacje. | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów. | 10 |
A-L-4 | Rozwiązanie zadań z grupy "do samodzielnego wykonania". | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie. | 8 |
A-W-2 | Konsultacje. | 2 |
A-W-3 | Instalacja aplikacji. | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia. | 12 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera i właściwego oprogramowania narzędziowego |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne - rozwiązywanie zadań z użyciem programów Access i Matlab |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności poszukiwania informacji w bazach danych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności stosowania technik dostępnych w systemie Matlab. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B10_W01 Student posiada wiedzę o budowie i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. | IM_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
IM_1A_B10_W02 Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych slużących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | IM_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_B10_U01 Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych | IM_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2 | M-2 | S-1 |
IM_1A_B10_U02 Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | IM_1A_U18, IM_1A_U19 | — | — | C-1 | T-L-12, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-8, T-L-6, T-L-11 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B10_W01 Student posiada wiedzę o budowie i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. | 2,0 | Student nie wykazuje się wiedzą o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. |
3,0 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. | |
3,5 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. Rozróżnia grupy danych stanowiące zawartość bazy danych. | |
4,0 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. Rozumie różnorodność związków między grupami danych. | |
4,5 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. Rozumie różnorodność związków między grupami danych i zna właściwości znormalizowanych baz danych.5.0 | |
5,0 | Student posiada wiedzę o budowie baz danych i pozyskiwaniu informacji z relacyjnych baz danych. Rozumie różnorodność związków między grupami danych i zna właściwości znormalizowanych baz danych. Potrafi wskazać kierunek modyfikacji istniejącej bazy danych. | |
IM_1A_B10_W02 Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych slużących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | 2,0 | Student nie orientuje się w narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. |
3,0 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. | |
3,5 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich i rozumie obszary zasady ich stosowania. | |
4,0 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozróżnia metody obliczeń i jest w stanie zaproponować właściwe narzędzie do ich przeprowadzenia. | |
4,5 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozróżnia metody obliczeń i jest w stanie zaproponować właściwe narzędzie do ich przeprowadzenia. Wybiera właściwą formę przedstawienia wyników. | |
5,0 | Student ma wiedzę o narzędziach informatycznych służących rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich. Rozróżnia metody obliczeń i jest w stanie zaproponować właściwe narzędzie do ich przeprowadzenia. Wybiera właściwą formę przedstawienia wyników. Potrafi wskazać metodę alternatywną. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_B10_U01 Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie podstawowych kwerend. |
3,0 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie podstawowych kwerend w prostych zadaniach. | |
3,5 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie podstawowych kwerend w zadaniach złożonych. | |
4,0 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie kwerend zaawansowanych.. | |
4,5 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie kwerend zaawansowanych. Potrafi zaprojektować strukturę prostej bazy danych. | |
5,0 | Student potrafi wyszukiwać i przetwarzać i informacje zawarte w relacyjnych bazach danych poprzez stosowanie kwerend zaawansowanych. Potrafi zaprojektować strukturę złożonej bazy danych. | |
IM_1A_B10_U02 Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu zagadnień inżynierskich | 2,0 | Student nie umie wykorzystać właściwych metod i narzędzi informatycznych do rozwiązywania zagadnień inżynierskich. |
3,0 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu prostych zagadnień inżynierskich.. | |
3,5 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu standardowych zagadnień inżynierskic | |
4,0 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu złożonych zagadnień inżynierskich. Potrafi odpowiednio zaprezentować wyniki obliczeń. | |
4,5 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu złożonych zagadnień inżynierskich. Potrafi odpowiednio zaprezentować wyniki obliczeń. Algorytm obliczeń potrafi sformułować w formie programu. | |
5,0 | Student umie wykorzystać właściwe metody i narzędzia informatyczne w rozwiązywaniu złożonych zagadnień inżynierskich. Potrafi odpowiednio zaprezentować wyniki obliczeń. Algorytm obliczeń potrafi sformułować w formie programu do wykorzystania w zadaniach tego samego typu. |
Literatura podstawowa
- Zespół autorów, Access 2007 PL. Biblia, Helion, Gliwice, 2007
- Mendrala D., Szeliga M., Access 2010 PL. Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice, 2010
- Brzózka J., Dorobczyński L., Programowanie w Matlab, MIKOM, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Regel W., Wykresy i obiekty graficzne w programie Matlab, MIKOM, Warszawa, 2003