Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy konstrukcji maszyn II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 20 3,30,44zaliczenie
wykładyW4 10 1,70,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy konstrukcji I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego na przykładzie projektu żurawika naściennego.
C-2Teoretyczne poznanie budowy maszyn i ich części składowych.
C-3Teoretyczne i praktyczne zaznajomienie ze sposobami obliczeń inżynierskich na przykładzie projektu.
C-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji rysunkowej (rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze wybranych elementów konstr.)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt żurawika naściennego: omówienie obliczeń, obliczenia konstrukcyjne, dokumentacja rysunkowa.18
T-P-2Odbiór pracy projektowej.2
20
wykłady
T-W-1Przekładnie pasowe: cechy funkcjonalne i rozwiązania konstrukcyjne, obliczenia przekładni z pasami klinowymi.2
T-W-2Sprzęgła: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia i dobór.2
T-W-3Hamulce: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia siły hamowania.2
T-W-4Wały i osie: konstrukcja, kryteria i heurystyki obliczeniowe.2
T-W-5Łożyskowanie toczne: cechy funkconalne, konstrukcja łożysk tocznych i układów łożyskowych. Systemy smarowania i uszczelnienia.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studia literaturowe, przegląd norm.20
A-P-3Konsultacje, obliczenia poza uczelnią.20
A-P-4Kreślenie dokumentacji rysunkowej.18
A-P-5Redakcja projektu.8
A-P-6Zaliczenie i poprawa projektu.2
83
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury.18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
43

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny / z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych (tablica, rzutnik przeźroczy).
M-2Metoda projektów / literatura, Polskie Normy, komputer, kalkulator.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
S-2Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników egzaminu.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych, technologicznych i obliczeniowych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C32-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie rozwiązywać problemy techniczne, tworząc koncepcje ich rozwiązań z dziedziny ogólnej budowy maszyn. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń elementów maszyn jak również, powinien posiadać znajomość inżynierskich sposobów obliczeń wybranych podzespołów i elem. konstrukcyjnych.
IM_1A_W06C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C32-1_U01
Student powinien posiadać umiejętność wykonywania obliczeń wybranych elementów i podzespołów konstr. oraz przeniesienie ich wyników, na dokumentację rysunkową.
IM_1A_U02, IM_1A_U03, IM_1A_U09, IM_1A_U13C-4, C-1, C-3T-P-1M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C32-1_K01
Zajęcia projektowe powinny ukształtować własciwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
IM_1A_K01, IM_1A_K04C-1T-P-2, T-P-1M-2S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C32-1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie rozwiązywać problemy techniczne, tworząc koncepcje ich rozwiązań z dziedziny ogólnej budowy maszyn. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń elementów maszyn jak również, powinien posiadać znajomość inżynierskich sposobów obliczeń wybranych podzespołów i elem. konstrukcyjnych.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystac przy pracach projektowych.
3,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosowac w stopniu pośrednim miedzy ocenami 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Potrafi ją wykorzystać przy typowych pracach projektowych. Ma trudnosci z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosowac w stopniu pośrednim miedzy ocenami 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Posiada umiejetność rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczajace poza przedstawioną tematykę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C32-1_U01
Student powinien posiadać umiejętność wykonywania obliczeń wybranych elementów i podzespołów konstr. oraz przeniesienie ich wyników, na dokumentację rysunkową.
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce, przez co nie potrafi samodzielnie rozwiążywać zadań projektowych. Wykazuje braki wiedzy z przedmiotów przedstawionych w wymaganiach wstępnych.
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, często kożysta z pomocy innych. Popełnia liczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między ocena 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między ocena 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Potrafi przdstawić własne rozwiązanie. Nie popełnia pomyłek wynikających z braku wiedzy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_C32-1_K01
Zajęcia projektowe powinny ukształtować własciwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pracy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzacym zajecia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Z chęcią przyłącza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzacym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu w sposób podwyzszający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczającą poza ramy przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Dietrych Marek, Podstawy konstrukcji maszyn, t. 1-3, PWN, Warszawa, 1986
  2. Ochęduszko Kazimierz, Koła zębate t. 1-3, WNT, Warszawa, 2007
  3. Ferenc Kazimierz, Ferenc Jarosław, Konstrukcje spawane. Projektowanie połączeń., WNT, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Prace zbiorowe., Przedmiotowe Polskie Normy, Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości, Warszawa, 2011
  2. Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt żurawika naściennego: omówienie obliczeń, obliczenia konstrukcyjne, dokumentacja rysunkowa.18
T-P-2Odbiór pracy projektowej.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przekładnie pasowe: cechy funkcjonalne i rozwiązania konstrukcyjne, obliczenia przekładni z pasami klinowymi.2
T-W-2Sprzęgła: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia i dobór.2
T-W-3Hamulce: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia siły hamowania.2
T-W-4Wały i osie: konstrukcja, kryteria i heurystyki obliczeniowe.2
T-W-5Łożyskowanie toczne: cechy funkconalne, konstrukcja łożysk tocznych i układów łożyskowych. Systemy smarowania i uszczelnienia.2
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-P-2Studia literaturowe, przegląd norm.20
A-P-3Konsultacje, obliczenia poza uczelnią.20
A-P-4Kreślenie dokumentacji rysunkowej.18
A-P-5Redakcja projektu.8
A-P-6Zaliczenie i poprawa projektu.2
83
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Studiowanie literatury.18
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.15
43
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C32-1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie rozwiązywać problemy techniczne, tworząc koncepcje ich rozwiązań z dziedziny ogólnej budowy maszyn. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń elementów maszyn jak również, powinien posiadać znajomość inżynierskich sposobów obliczeń wybranych podzespołów i elem. konstrukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W06Ma wiedzę w zakresie Podstaw Konstrukcji Maszyn obejmującą: 1) Konstrukcję podstawowych połączeń mechanicznych 2) Podstawy obliczeń inżynierskich elementów konstrukcyjnych i ich dokumentowanie niezbędną do zaprojektowania podstawowych elementów konstrukcyjnych
Cel przedmiotuC-2Teoretyczne poznanie budowy maszyn i ich części składowych.
Treści programoweT-W-2Sprzęgła: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia i dobór.
T-W-1Przekładnie pasowe: cechy funkcjonalne i rozwiązania konstrukcyjne, obliczenia przekładni z pasami klinowymi.
T-W-3Hamulce: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia siły hamowania.
T-W-4Wały i osie: konstrukcja, kryteria i heurystyki obliczeniowe.
T-W-5Łożyskowanie toczne: cechy funkconalne, konstrukcja łożysk tocznych i układów łożyskowych. Systemy smarowania i uszczelnienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny / z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych (tablica, rzutnik przeźroczy).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystac przy pracach projektowych.
3,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosowac w stopniu pośrednim miedzy ocenami 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Potrafi ją wykorzystać przy typowych pracach projektowych. Ma trudnosci z rozwiązywaniem zadań niestandardowych.
4,5Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosowac w stopniu pośrednim miedzy ocenami 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Posiada umiejetność rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczajace poza przedstawioną tematykę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C32-1_U01Student powinien posiadać umiejętność wykonywania obliczeń wybranych elementów i podzespołów konstr. oraz przeniesienie ich wyników, na dokumentację rysunkową.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizacje zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
IM_1A_U03Potrafi opracować dokumentacje dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
IM_1A_U09Potrafi dobrać technologię wytwarzania i/lub przetwarzania materiałów do warunków eksploatacji wyrobu, z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
IM_1A_U13Potrafi dobrać i wykorzystać materiał do warunków jego eksploatacji z uwzględnieniem aspektów ekonomicznych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji rysunkowej (rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze wybranych elementów konstr.)
C-1Praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego na przykładzie projektu żurawika naściennego.
C-3Teoretyczne i praktyczne zaznajomienie ze sposobami obliczeń inżynierskich na przykładzie projektu.
Treści programoweT-P-1Projekt żurawika naściennego: omówienie obliczeń, obliczenia konstrukcyjne, dokumentacja rysunkowa.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów / literatura, Polskie Normy, komputer, kalkulator.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych, technologicznych i obliczeniowych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce, przez co nie potrafi samodzielnie rozwiążywać zadań projektowych. Wykazuje braki wiedzy z przedmiotów przedstawionych w wymaganiach wstępnych.
3,0Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, często kożysta z pomocy innych. Popełnia liczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej.
3,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między ocena 3,0 i 4,0.
4,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej.
4,5Student wykazuje umiejętności pośrednie między ocena 4,0 i 5,0.
5,0Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Potrafi przdstawić własne rozwiązanie. Nie popełnia pomyłek wynikających z braku wiedzy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_C32-1_K01Zajęcia projektowe powinny ukształtować własciwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-1Praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego na przykładzie projektu żurawika naściennego.
Treści programoweT-P-2Odbiór pracy projektowej.
T-P-1Projekt żurawika naściennego: omówienie obliczeń, obliczenia konstrukcyjne, dokumentacja rysunkowa.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów / literatura, Polskie Normy, komputer, kalkulator.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych.
S-3Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych, technologicznych i obliczeniowych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pracy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem.
3,0Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzacym zajecia.
3,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0.
4,0Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Z chęcią przyłącza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzacym zajęcia.
4,5Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0.
5,0Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu w sposób podwyzszający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczającą poza ramy przedmiotu.