Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy konstrukcji maszyn II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zapłata <Marek.Zaplata@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Żebrowski <Marek.Zebrowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy konstrukcji I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Praktyczne zaznajomienie z przebiegiem procesu projektowego na przykładzie projektu żurawika naściennego. |
C-2 | Teoretyczne poznanie budowy maszyn i ich części składowych. |
C-3 | Teoretyczne i praktyczne zaznajomienie ze sposobami obliczeń inżynierskich na przykładzie projektu. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności tworzenia dokumentacji rysunkowej (rysunek zestawieniowy i rysunki wykonawcze wybranych elementów konstr.) |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt żurawika naściennego: omówienie obliczeń, obliczenia konstrukcyjne, dokumentacja rysunkowa. | 18 |
T-P-2 | Odbiór pracy projektowej. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przekładnie pasowe: cechy funkcjonalne i rozwiązania konstrukcyjne, obliczenia przekładni z pasami klinowymi. | 2 |
T-W-2 | Sprzęgła: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia i dobór. | 2 |
T-W-3 | Hamulce: rozwiązania konstrukcyjne i cechy funkcjonalne, obliczenia siły hamowania. | 2 |
T-W-4 | Wały i osie: konstrukcja, kryteria i heurystyki obliczeniowe. | 2 |
T-W-5 | Łożyskowanie toczne: cechy funkconalne, konstrukcja łożysk tocznych i układów łożyskowych. Systemy smarowania i uszczelnienia. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Studia literaturowe, przegląd norm. | 20 |
A-P-3 | Konsultacje, obliczenia poza uczelnią. | 20 |
A-P-4 | Kreślenie dokumentacji rysunkowej. | 18 |
A-P-5 | Redakcja projektu. | 8 |
A-P-6 | Zaliczenie i poprawa projektu. | 2 |
83 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury. | 18 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 15 |
43 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny / z wykorzystaniem typowych środków audiowizualnych (tablica, rzutnik przeźroczy). |
M-2 | Metoda projektów / literatura, Polskie Normy, komputer, kalkulator. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie zaawansowania obliczeń projektowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników egzaminu. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie popełnionych błędów merytorycznych (konstrukcyjnych, technologicznych i obliczeniowych), rysunkowych i terminu oddania pracy projektowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C32-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie rozwiązywać problemy techniczne, tworząc koncepcje ich rozwiązań z dziedziny ogólnej budowy maszyn. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń elementów maszyn jak również, powinien posiadać znajomość inżynierskich sposobów obliczeń wybranych podzespołów i elem. konstrukcyjnych. | IM_1A_W06 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C32-1_U01 Student powinien posiadać umiejętność wykonywania obliczeń wybranych elementów i podzespołów konstr. oraz przeniesienie ich wyników, na dokumentację rysunkową. | IM_1A_U02, IM_1A_U03, IM_1A_U09, IM_1A_U13 | — | — | C-4, C-1, C-3 | T-P-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C32-1_K01 Zajęcia projektowe powinny ukształtować własciwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole. | IM_1A_K01, IM_1A_K04 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C32-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie rozwiązywać problemy techniczne, tworząc koncepcje ich rozwiązań z dziedziny ogólnej budowy maszyn. Powinien posiadać umiejętność określania obciążeń elementów maszyn jak również, powinien posiadać znajomość inżynierskich sposobów obliczeń wybranych podzespołów i elem. konstrukcyjnych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Nie potrafi jej wykorzystac przy pracach projektowych. | |
3,5 | Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosowac w stopniu pośrednim miedzy ocenami 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Potrafi ją wykorzystać przy typowych pracach projektowych. Ma trudnosci z rozwiązywaniem zadań niestandardowych. | |
4,5 | Student opanował przedstawioną wiedzę i umie ją stosowac w stopniu pośrednim miedzy ocenami 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedniotu. Posiada umiejetność rozwiązywania zadań nietypowych. Wykazuje zainteresowanie przedmiotem wykraczajace poza przedstawioną tematykę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C32-1_U01 Student powinien posiadać umiejętność wykonywania obliczeń wybranych elementów i podzespołów konstr. oraz przeniesienie ich wyników, na dokumentację rysunkową. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej w praktyce, przez co nie potrafi samodzielnie rozwiążywać zadań projektowych. Wykazuje braki wiedzy z przedmiotów przedstawionych w wymaganiach wstępnych. |
3,0 | Student rozwiązuje zadania projektowe w sposób bierny, często kożysta z pomocy innych. Popełnia liczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i dokumentacji rysunkowej. | |
3,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między ocena 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Popełnia nieliczne pomyłki w obliczeniach, redakcji projektu i wykonywanej dokumentacji rysunkowej. | |
4,5 | Student wykazuje umiejętności pośrednie między ocena 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie i samodzielnie rozwiązywać zadania projektowe. Potrafi przdstawić własne rozwiązanie. Nie popełnia pomyłek wynikających z braku wiedzy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C32-1_K01 Zajęcia projektowe powinny ukształtować własciwe postawy studenta niezbędne do efektywnej pracy w zespole. | 2,0 | Student nieaktywny. W pracy korzysta z postępów i pracy innych. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. |
3,0 | Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami i prowadzacym zajecia. | |
3,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie wykonujący zadaną prace. Z chęcią przyłącza sie do zespołu i współpracuje z innymi studentami oraz prowadzacym zajęcia. | |
4,5 | Ocena pośrednia pomiędzy postawą studenta ocenianą na 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy przywódcze, organizuje prace zespołu w sposób podwyzszający jakość zadanych prac. Wykazuje zainteresowanie wiedzą wykraczającą poza ramy przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Dietrych Marek, Podstawy konstrukcji maszyn, t. 1-3, PWN, Warszawa, 1986
- Ochęduszko Kazimierz, Koła zębate t. 1-3, WNT, Warszawa, 2007
- Ferenc Kazimierz, Ferenc Jarosław, Konstrukcje spawane. Projektowanie połączeń., WNT, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Prace zbiorowe., Przedmiotowe Polskie Normy, Polski Komitet Normalizacji, Miar i Jakości, Warszawa, 2011
- Dobrzański Tadeusz, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2004, 24