Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N2)
specjalność: konstrukcje lekkie
Sylabus przedmiotu Projektowanie konstrukcji spawanych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie konstrukcji spawanych | ||
Specjalność | spawalnictwo i techniki łączenia | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pogłębione wiadomości o właściwościach materiałów, w tym biomateriałów i materiałów opakowaniowych. |
W-2 | Materiałoznawstwo i metalurgia spawalnicza, procesy spawania, badania i odbiór konstrukcji spawanych, podstawy konstrukcji maszyn, wytrzymałość materiałów, mechanika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zasad i uwarunkowań technologii proekologicznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności oceny materiałów i wyrobów proekologicznych. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami przetwórstwa i wytwórstwa proekologicznego. |
C-4 | Przyswojenie zasad projektowania i obliczeń wytrzymałościowych konstrukcji spawanych obciążonych statycznie i zmęczeniowo |
C-5 | Zapoznanie się z podstawowymi elementami spawanymi stosowanymi w konstrukcjach stalowych oraz konstrukcjach maszyn i urządzeń |
C-6 | Przyswojenie zasad doboru materiałów podstawowych i dodatkowych na konstrukcje spawane |
C-7 | Przyswojenie zasad związanych z zachowaniem się konstrukcji spawanych w trakcie i po procesie spawania oraz z pojawiającymi się zagrożeniami i niezgodnościami w złączach spawanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Projekt wybranych węzłów spawalniczych w konstrukcja spawanych | 3 |
T-L-2 | Metody wymiarowania kosntrukcji spawanych, zastosowanie na konkretnych przykładach | 3 |
T-L-3 | Projekt węzła spawalniczego, obliczenia wytrzymałościowe, technologia spawania | 4 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka konstrukcji spawanych | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka i dobór stali na konstrukcje spawane, klasyfikacja i oznaczenie | 2 |
T-W-3 | Naprężenia i odkształcenia spawalnicze | 1 |
T-W-4 | Pęknięcia złączy spawanych | 2 |
T-W-5 | Badania nieniszczące stalowych złączy spawanych | 1 |
T-W-6 | Metody spawania i materiały dodatkowe do spawania stali konstrukcyjnych | 2 |
T-W-7 | Wstęp do projektowania połączeń spawanych, zalecenia ogólne, technologiczność konstrukcji, charakterystyka złączy i spoin, przygotowanie brzegów złączy do spawania, oznaczenie i wymiarowanie spoin na rysunkach technicznych | 2 |
T-W-8 | Metody wymiarowania konstrukcji stalowych, wytrzymałość statyczna i zmęczeniowa połączeń spawanych | 3 |
T-W-9 | Elementy spawane w budownictwie stalowym: słupy, belki, styki blachownic, kratownice, konstrukcje rurowe | 3 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie wykładów i zadanej literatury. | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie projektów z ćwiczeń laboratoryjnych. | 21 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu, zaliczenie | 18 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Technologiczne ćwiczenia laboratoryjne. |
M-3 | Wykład informacyjny |
M-4 | Wykład problemowy |
M-5 | Film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie odpowiedzi w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych i na podstawie przygotowanych sprawozdań. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy: można przystąpić dopiero po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające z obliczeń wytrzymałościowych prostych kontrukcji spawanych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe pod koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie zdefinować podstawowe pojęcia związane z problemami proekologicznymi. Powinien umieć zdefiniować sposoby konwersji biomasy. Powinien być w stanie objaśnić budowę biorafinerii. Powinien być w stanie przedstawić strukturę i właściwości biopolimerów i biokompozytów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z mikrospienianiem materiałów. Powinien umiec opisac budowę i właściwości lekkich konstrukcji w systemach mobilnych. Powinien umieć opisać zasady działania i budowę elektrowni wiatrowej. Powinien umieć opisać zasady działania elektrowni solarnej. Powinien być w stanie przedstawić zasadę działania i budowę kolei magnetycznej. Powinien być w stanie objaśnić metody redukcji emisji CO2. Pownien być w stanie wskazać różne technologie ograniczające zużycie wody. Powinien być w stanie opisać znaczenie bioniki dla opracowywania wyrobów technicznych. Powinien umieć wyjaśnić podstawowe zasady bioekonomii. | IM_2A_W01, IM_2A_W02, IM_2A_W03, IM_2A_W04, IM_2A_W05, IM_2A_W06 | — | — | C-1 | — | M-1 | S-2 |
IM_2A_S/03_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien przyswoić zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych statycznych i zmęczeniowych konstrukcji spawanych, prawidłowo dobrać materiał na konstrukcje spawane uwzględniając stan naprężenia i odkształcenia występujący w złączach spawanych | — | — | — | C-6, C-5, C-4, C-7 | T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-5 | M-5, M-3, M-4 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student pownien umieć przygotować biomateriały wzmocnione łuskami zbożowymi. Pownien umieć przeprowadzić modyfikację właściwości włókien naturalnych. Powinien umieć przygotować kształtki z biokompozytów metodą wtrysku. Powinien znać możliwości mikrospieniania biokompozytów. Powinien umieć przygotować laminat bioepoksydowy. | IM_2A_U01, IM_2A_U02, IM_2A_U07 | — | — | C-2, C-3 | — | M-2 | S-1 |
IM_2A_S/03_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi obliczać i zaprojektować proste połączenia spawane, dokonać wstępnej analizy warunków pracy konstrukcji spawane, potrafi prawidłowo dobrać materiały na elementy kostrukcji oraz przewidywać ewentulane niezgodności związane z wytwarzaniem konstrukcji spawanych | — | — | — | C-6, C-5, C-4, C-7 | T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-5 | M-5, M-3, M-4 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_S/03_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | IM_2A_K01, IM_2A_K03 | — | — | C-2, C-3 | — | M-2 | S-2, S-1 |
IM_2A_S/03_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz pracować w grupie korzystając ze zdobytej wiedzy, umiejętności, zdolności osobistych i społecznych | — | — | — | C-6, C-5, C-4, C-7 | T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-5 | M-5, M-3, M-4 | S-4, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęc student powinien być w stanie zdefinować podstawowe pojęcia związane z problemami proekologicznymi. Powinien umieć zdefiniować sposoby konwersji biomasy. Powinien być w stanie objaśnić budowę biorafinerii. Powinien być w stanie przedstawić strukturę i właściwości biopolimerów i biokompozytów. Powinien umieć formułować uwarunkowania związane z mikrospienianiem materiałów. Powinien umiec opisac budowę i właściwości lekkich konstrukcji w systemach mobilnych. Powinien umieć opisać zasady działania i budowę elektrowni wiatrowej. Powinien umieć opisać zasady działania elektrowni solarnej. Powinien być w stanie przedstawić zasadę działania i budowę kolei magnetycznej. Powinien być w stanie objaśnić metody redukcji emisji CO2. Pownien być w stanie wskazać różne technologie ograniczające zużycie wody. Powinien być w stanie opisać znaczenie bioniki dla opracowywania wyrobów technicznych. Powinien umieć wyjaśnić podstawowe zasady bioekonomii. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie wskazać sposoby rozwiązania zadanego problemu. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu oraz umie uzasadnić ten wybór. | |
IM_2A_S/03_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien przyswoić zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych statycznych i zmęczeniowych konstrukcji spawanych, prawidłowo dobrać materiał na konstrukcje spawane uwzględniając stan naprężenia i odkształcenia występujący w złączach spawanych | 2,0 | Student nie przyswoił zasad projektowania i obliczeń wytrzymałościuowych, nie potrafi prawidłowo dobrać materiałów na konstrukcję spawaną według określonych zasad, nie zna zaleceń ogólnych oraz technologiczności konstrukcji |
3,0 | Student przyswoił w zakresie dostatecznym niektóre zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych ale nie potrafi ich zastosować | |
3,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student przyswoił w zakresie dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych potrafi wykorzystywać niektóre z nich, dobiera materiały na konstrukcję spawaną | |
4,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student przyswoił w zakresie bardzo dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych, potrafi je zastosować, dobiera materiały na konstrukcje spawane z uwzględnieniem technologiczności konstrukcji, przewiduje różne ewentualności powstające w trakcie wytwarzania konstrukcji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student pownien umieć przygotować biomateriały wzmocnione łuskami zbożowymi. Pownien umieć przeprowadzić modyfikację właściwości włókien naturalnych. Powinien umieć przygotować kształtki z biokompozytów metodą wtrysku. Powinien znać możliwości mikrospieniania biokompozytów. Powinien umieć przygotować laminat bioepoksydowy. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu technologicznych ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student wprawdzie opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu, jednak nie potrafi w pełni jej wykorzystać w praktyce laboratoryjnej. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student dobrze opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi w większości samodzielnie rozwiązywać zadane problemy w laboratorium technologicznym. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do wyboru najbardziej efektywnego rozwiązania zadanego problemu w laboratorium technologicznym oraz umie uzasadnić ten wybór. | |
IM_2A_S/03_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi obliczać i zaprojektować proste połączenia spawane, dokonać wstępnej analizy warunków pracy konstrukcji spawane, potrafi prawidłowo dobrać materiały na elementy kostrukcji oraz przewidywać ewentulane niezgodności związane z wytwarzaniem konstrukcji spawanych | 2,0 | Student nie potrafi obliczać i projektować prostych konstrukcji spawanych, nie potrafi prawidłowo dobrać materiałów na konstrukcję spawaną według określonych zasad, nie zna zaleceń ogólnych oraz technologiczności konstrukcji |
3,0 | Student przyswoił w zakresie dostatecznym niektóre zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych ale nie potrafi ich zastosować | |
3,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 3,0 a 4,0 | |
4,0 | Student przyswoił w zakresie dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych potrafi wykorzystywać niektóre z nich, dobiera materiały na konstrukcję spawaną | |
4,5 | Student spełnia wymagania pomiędzy oceną 4,0 a 5,0 | |
5,0 | Student przyswoił w zakresie bardzo dobrym zasady projektowania i obliczeń wytrzymałościowych, potrafi je zastosować, dobiera materiały na konstrukcje spawane z uwzględnieniem technologiczności konstrukcji, przewiduje różne ewentualności powstające w trakcie wytwarzania konstrukcji |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_S/03_K01 Student nabywa interaktywną i kreatywną postawę do pracy w zespole. Świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności. Świadomość odpowiedzialności za poprawność wykonanych zadań. | 2,0 | Student nieaktywny. Nie wykazuje zainteresowania przedmiotem. Nie wykazuje chęci współpracy z innymi studentami. |
3,0 | Student w większości samodzielnie wykonuje zadane prace. | |
3,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 3,0 a 4,0. | |
4,0 | Student samodzielnie i poprawnie wykonuje zadane prace. Aktywnie uczestniczy w pracy zespołu. | |
4,5 | Student posiadł kompetencje w stopniu pośrednim pomiędzy oceną 4,0 a 5,0. | |
5,0 | Student wykazuje cechy lidera grupy i organizuje pracę całego zespołu. Świadomie i odpowiedzialnie wykonuje powierzone zadania. | |
IM_2A_S/03_K02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy oraz pracować w grupie korzystając ze zdobytej wiedzy, umiejętności, zdolności osobistych i społecznych | 2,0 | Student nieaktywny, nie współpracujący z grupą i prowadzącym zajęcia, nie posiadający podstawowych kompetencji potrzebnych do realizacji przedmiotu |
3,0 | Student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | Student posiada ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | Student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencję z zakresu przedmiotu, przeprowadzi podstawową analizę badanych problemów | |
4,5 | Student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z zakresu przedmiotu, współprasuje z grupą i prowadzącym zajęcia, potrafi przeprowadzić średnio trudną analizę zadawanych problemów | |
5,0 | Student aktywny, kreatywny, współpracuje z grupą i prowadzącym zajęcia, ma wysokie kompetencję społeczne i personalne, wykorzystuje w szerokim zakresie zdobytą wiedzę i umiejętności, przedsiębiorczy |
Literatura podstawowa
- Michał Kleiber, Ekoefektywność technologii, Warszawa, 2011
- Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane połączenia, WNT, Warszawa, 2003, Wydanie drugie zmienione
- Rykaluk K., Konstrukcje stalowe. Podstawy i elementy, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2009, 2
- Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Pałkowski Sz., Konstrukcje stalowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
- PN EN 1993: 1-12, Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych, PKN, Warszawa, 2007