Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N2)
specjalność: spawalnictwo i techniki łączenia
Sylabus przedmiotu Zalecenia prawne UE:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zalecenia prawne UE | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza na poziomie szkoły średniej w zakresie społeczno - prawnej. Wiedza ogólna. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi uwarunkowaniami uczestnictwa Polski w strukturach Unii Europejskiej, korzyściami zeń wynikającymi. Wskazanie możliwości prawnych w dochodzeniu roszczeń w ramach Unii Europejskiej. Poznanie roli i zadań poszczególnych instytucji i organów Unii Eurpejjskich, źródeł finansowania i uwarunkowań prawnych Unii Europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia wstępne, w tym: pojęcia instytucji europejskich, organizacji europejskich, struktury, cechy, funkcje | 1 |
T-W-2 | Zarys historii integracjii europejskiej, najważniejsze akty prawne, rola traktatów. Podstawy prawne Unii Eurpejskiej. | 1 |
T-W-3 | Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa. Podtsawowe zasady, cele, źródła. | 1 |
T-W-4 | System instytucjonalny Unii Europejskiej. Parlament Europejski. Rada Europejska. Rada Unii Europejskiej. Rola i miejsca w systemie tych instytucji. | 1 |
T-W-5 | System instytucjonalny Unii Europejskiej, instytucje sądowe, organy finansowe, Trybunał Obrachunkowy, komitety doracze, zadania i miejsca w systemie. | 1 |
T-W-6 | Tworzenie prawa w Unii Europejskiej. Zagadnienia podstawowe. | 1 |
T-W-7 | Stosowanie prawa w Unii Europejskiej. Relacje między prawem krajowym RP a prawem Unii Eurpejskiej. | 1 |
T-W-8 | Swobody w Unii Europejskiej. Pojęcie. Podstawowe kategorie, w tym, przepływ osób, przedsiębiorczości i usług. | 1 |
T-W-9 | Działania wewnętrzne w Unii Europejskiej: zasady, cele, płaszczyzny. | 1 |
T-W-10 | Działania zewnętrzne Unii Europejskiej. Zasady, cele, płaszczyzny. | 1 |
T-W-11 | Finansowanie Unii Europejskiej. Dochody, wydatki, zasady budżetowe, kontrola. | 1 |
T-W-12 | Żródła prawa Unii Europejskiej. Pojęcie. Hierarchia. Akty prawodawcze i nieprawodawcze. | 1 |
T-W-13 | Sądowy sysytem ochrony prawnej. Ochrona praw jednostki, Trybunał Sprawiedliwości. | 2 |
T-W-14 | Pozasądowy system ochrony prawnej, w tym, pojęcie obywatelska europejskiego, praw obywatela. | 2 |
T-W-15 | Polska a Unia Europejska. Historia integracji. Rola Konstytucji. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach, przygoowanie do wykładów oraz do kolekwium, w tym opracowanie i prezentacja - 2 grupie 2-3 osobowej - tzw. kazusu. | 16 |
A-W-2 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu. | 8 |
A-W-3 | Zaliczenie | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny o charakterze pogadanki, objaśnienia i wyjaśnienia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium obejmujące materiał wykładowy, w postaci trzech zagradnień opisowych. Ocena końcowa jest średnią z ocen za poszczególne odpowiedzi na zagadnienia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_A03-1_W01 Student potrafi określić prawny charakter Unii Europejskiej, jej instytucje, cele Unii Europejskiej, potrafii określić relacje Polski z Unią Europejską z punktu widzenia reżimów prawnych, a także wskazać korzyści z tytułu prznależności Polski i Polaków do Unii. | IM_2A_W06, IM_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-13, T-W-1, T-W-14, T-W-4, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_A03-1_U01 Student potrafi właściwie strukturyzować instytucje Unii Europejskiej, uporządować źródła prawa wg hierarchii, wykorzystać mechnizmy prawne z tytułu uczestnictwa Polski i Polaków w Unii Europejskiej. | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-13, T-W-1, T-W-14, T-W-4, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_A03-1_K01 Student nabędzie kompetencje do samodzielnego poruszania się po instytucjach Unii Europejskich znając ich zasady i cele funkcjonowania. | — | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-3, T-W-15, T-W-9, T-W-8, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-14, T-W-4, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_A03-1_W01 Student potrafi określić prawny charakter Unii Europejskiej, jej instytucje, cele Unii Europejskiej, potrafii określić relacje Polski z Unią Europejską z punktu widzenia reżimów prawnych, a także wskazać korzyści z tytułu prznależności Polski i Polaków do Unii. | 2,0 | Student nie zna prawnego charakteru Unii Europejskiej. |
3,0 | Student zna prawne podstawy Unii Europejskiej. | |
3,5 | Student zna dodatkowo cele Unii Eurpejskiej, zasady jej funkcjonowania. | |
4,0 | Jak wyżej, ale potrwafi dodatkowo wskazać korzyści z tytułu przynależności Polski i Polaków do UE. | |
4,5 | Jak wyżej, ale potrafi wskazać zagrożenia istnienia UE. | |
5,0 | Student znad bardzo dobrze materię wykładową wychodząc poza przedmiot wykładów, ale w ramach omawianej materii. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_A03-1_U01 Student potrafi właściwie strukturyzować instytucje Unii Europejskiej, uporządować źródła prawa wg hierarchii, wykorzystać mechnizmy prawne z tytułu uczestnictwa Polski i Polaków w Unii Europejskiej. | 2,0 | Student nie potrafi rozróznić i opisać poszczególnych instytucji UE. |
3,0 | Student porafi w stopniu miernym opisać strukturę UE i ogólnie podać ich kompetencje. | |
3,5 | Jak wyżej, ale potrafi nadto wskazać zasady uwalniające społeczności poszczególnych krajów z ich granic w celu osiągnięcia zintegrowanych celów. | |
4,0 | Student, jak wyżej, a nadto, potrafi wskazać cele działania poszczególnych instytucji UE. | |
4,5 | Jak wyżej, ale dostrzega relacje przenikania się prawa krajowego i unijnego. | |
5,0 | Jak wyżej, ale potrafi krytycznie wskazać zagrożenia dla dalszego bytu UE. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_A03-1_K01 Student nabędzie kompetencje do samodzielnego poruszania się po instytucjach Unii Europejskich znając ich zasady i cele funkcjonowania. | 2,0 | Student nie zna zasad, celów i podstaw działania UE. |
3,0 | Student zna zasady, cele i podstawy działania UE w stopniu miernym. | |
3,5 | Jak wyżej, ale nadto potrafi swobodnie określać powyższe kategorie. | |
4,0 | Jak wyżej, a nadto zna wzajemne relacje i zależności między UE a RP. | |
4,5 | Jak wyżej, a nadto student zna, potrafi wskazać korzyści i koszty przynależności Polski do UE. | |
5,0 | Student zna doskonale po materii przedmiotui potrafii samodzielnie określić rolę instytucji UE, zadania i miejsce w systemie. |
Literatura podstawowa
- J. Barcik, A. Wentkowska, Prawo Unii Europejskiej po Traktacie z Lizbony, C.H. Beck, Warszawa, 2011, 2
- pod redakcją A. Kusia, Prawo Unii Europejskiej z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony, KUL, Lublin, 2010, 1
- J. Barcz, Prawo Unii Europejskiej zagadnienia systemowe, C.H. Beck, Warszawa, 2006, 3
- C. Mik, Europejskie prawo wspólnotowe, C.H. Beck, Warszawa, 2006, 1
- A. Wróbel, Wprowadzenie do prawa Wspólnot Europejski ch, Warszawa, 2006, 4