Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)

Sylabus przedmiotu Prawo o ruchu drogowym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo o ruchu drogowym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z inżynierii ruchu.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie bezpieczeństwa ruchu na naszych drogach.
C-2Poznanie przepisów i zasad ruchu drogowego.
C-3Poznanie aspektów prawnych związanych z nieprzestrzeganiem prawa w ruchu drogowym.
C-4Ukształtowanie świadomości ważności prawidłowej analizy sytuacji drogowej.
C-5Ukształtowanie świadomości bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiazujace na zajęciach laboratoryjnych.1
T-L-2Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych.1
T-L-3Pomiar prędkości przy użyciu ręcznego radarowego miernika prędkości.1
T-L-4Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru.1
T-L-5Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora.1
T-L-6Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości.2
T-L-7Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży.1
T-L-8Badania trzeźwosci kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem.1
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.1
T-W-2Podstawowe określenia dotyczące pojazdów bojowych i ich mas.1
T-W-3Włączanie się do ruchu. Przecinanie się kierunków ruchu i pierwszeństwo przejazdu.1
T-W-4Manewry na skrzyżowaniu i poza nim.1
T-W-5Wymijanie, omijanie i cofanie, wyprzedzanie.1
T-W-6Prędkość jazdy i hamowanie. Holowanie pojazdu.1
T-W-7Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu. Warunki używania pojazdu silnikowego w ruchu drogowym.1
T-W-8Uprawnienia do kierowania. Ewidencja kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i sprawdzanie kwalifikacji kierowców. Zatrzymywanie prawa jazdy oraz cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania.1
T-W-9Kontrola ruchu drogowego.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Laboratoria: metoda praktyczna z udziałem służb profilaktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie każdego tematu oraz ocena przygotowanych przez studenta sprawozdań. Ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde sprawozdanie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C02-1_W01
Student: - zna przepisy i zasady poruszania się w ruchu drogowym, - definiuje podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego, - zna aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
IPBiS_1A_W18C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPBiS_1A_C02-1_U01
Student posiada umiejętność zastosowania prawa o ruchu drogowym w zadanych sytuacjach na drodze.
IPBiS_1A_U13C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C02-1_W01
Student: - zna przepisy i zasady poruszania się w ruchu drogowym, - definiuje podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego, - zna aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady poruszania się w ruchu drogowym, podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego oraz aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPBiS_1A_C02-1_U01
Student posiada umiejętność zastosowania prawa o ruchu drogowym w zadanych sytuacjach na drodze.
2,0
3,0Student posiada podstawową umiejętność zastosowania przepisów prawa o ruchu drogowym w zadanej sytuacji drogowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKiŁ, Warszawa, 1999
  2. Gacek W., Pierwsza pomoc, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 1998
  3. Sarnecki P., Właściwości organów terenowych w sprawach porządku i bezpieczeństwa publicznego w nowej strukturze władz publicznych, JSP, Warszawa - Kraków, 1999
  4. Widacki J., Czapska J., Bezpieczeństwo, obywatel, bezpieczne państwo, KUL, Lublin, 1998
  5. Czapska J., Policja w społeczeństwie obywatelskim, Zakamycze, Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997
  2. Czasopismo, Auto Świat, 2019
  3. Czasopismo, Autoexpert, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Przepisy BHP obowiazujace na zajęciach laboratoryjnych.1
T-L-2Analiza błędów ludzkich a przyczyny wypadków drogowych.1
T-L-3Pomiar prędkości przy użyciu ręcznego radarowego miernika prędkości.1
T-L-4Pomiar prędkości przy użyciu fotoradaru.1
T-L-5Pomiar prędkości przy użyciu wideorejestratora.1
T-L-6Analiza Systemu Automatycznego Pomiaru Prędkości.2
T-L-7Analiza profilaktyki dzieci i młodzieży.1
T-L-8Badania trzeźwosci kierujących a liczba wypadków drogowych z ich udziałem.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.1
T-W-2Podstawowe określenia dotyczące pojazdów bojowych i ich mas.1
T-W-3Włączanie się do ruchu. Przecinanie się kierunków ruchu i pierwszeństwo przejazdu.1
T-W-4Manewry na skrzyżowaniu i poza nim.1
T-W-5Wymijanie, omijanie i cofanie, wyprzedzanie.1
T-W-6Prędkość jazdy i hamowanie. Holowanie pojazdu.1
T-W-7Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu. Warunki używania pojazdu silnikowego w ruchu drogowym.1
T-W-8Uprawnienia do kierowania. Ewidencja kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i sprawdzanie kwalifikacji kierowców. Zatrzymywanie prawa jazdy oraz cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania.1
T-W-9Kontrola ruchu drogowego.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych.5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C02-1_W01Student: - zna przepisy i zasady poruszania się w ruchu drogowym, - definiuje podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego, - zna aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_W18Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w eksploatacji pojazdów bojowych
Cel przedmiotuC-1Poznanie bezpieczeństwa ruchu na naszych drogach.
C-2Poznanie przepisów i zasad ruchu drogowego.
C-3Poznanie aspektów prawnych związanych z nieprzestrzeganiem prawa w ruchu drogowym.
C-4Ukształtowanie świadomości ważności prawidłowej analizy sytuacji drogowej.
C-5Ukształtowanie świadomości bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.
T-W-2Podstawowe określenia dotyczące pojazdów bojowych i ich mas.
T-W-3Włączanie się do ruchu. Przecinanie się kierunków ruchu i pierwszeństwo przejazdu.
T-W-4Manewry na skrzyżowaniu i poza nim.
T-W-5Wymijanie, omijanie i cofanie, wyprzedzanie.
T-W-6Prędkość jazdy i hamowanie. Holowanie pojazdu.
T-W-7Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu. Warunki używania pojazdu silnikowego w ruchu drogowym.
T-W-8Uprawnienia do kierowania. Ewidencja kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i sprawdzanie kwalifikacji kierowców. Zatrzymywanie prawa jazdy oraz cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania.
T-W-9Kontrola ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe zasady poruszania się w ruchu drogowym, podstawowe pojęcia dotyczące ruchu drogowego oraz aspekty prawne związane z nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPBiS_1A_C02-1_U01Student posiada umiejętność zastosowania prawa o ruchu drogowym w zadanych sytuacjach na drodze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPBiS_1A_U13Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów mechanicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
Cel przedmiotuC-1Poznanie bezpieczeństwa ruchu na naszych drogach.
C-2Poznanie przepisów i zasad ruchu drogowego.
C-3Poznanie aspektów prawnych związanych z nieprzestrzeganiem prawa w ruchu drogowym.
C-4Ukształtowanie świadomości ważności prawidłowej analizy sytuacji drogowej.
C-5Ukształtowanie świadomości bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.
T-W-2Podstawowe określenia dotyczące pojazdów bojowych i ich mas.
T-W-3Włączanie się do ruchu. Przecinanie się kierunków ruchu i pierwszeństwo przejazdu.
T-W-4Manewry na skrzyżowaniu i poza nim.
T-W-5Wymijanie, omijanie i cofanie, wyprzedzanie.
T-W-6Prędkość jazdy i hamowanie. Holowanie pojazdu.
T-W-7Warunki techniczne dopuszczające pojazd do ruchu. Warunki używania pojazdu silnikowego w ruchu drogowym.
T-W-8Uprawnienia do kierowania. Ewidencja kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego i sprawdzanie kwalifikacji kierowców. Zatrzymywanie prawa jazdy oraz cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania.
T-W-9Kontrola ruchu drogowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią z uzyskanych ocen za każde pytanie) obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową umiejętność zastosowania przepisów prawa o ruchu drogowym w zadanej sytuacji drogowej.
3,5
4,0
4,5
5,0