Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)
Sylabus przedmiotu Systemy Wentylacji i klimatyzacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy Wentylacji i klimatyzacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>, Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Podstawy techniki cieplnej / termodynamiki technicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami teoretycznymi w zakresie budowy, diagnostyki oraz konserwacji urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjlanych. |
C-2 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi aspektami praktycznej eksploatacji i obsługi urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa i działanie sprężarek dla układów klimatyzacyjnych | 2 |
T-L-2 | Budowa i działanie zaworu rozprężającego, parownika, skraplacza, wentylatora i osuszacza. | 2 |
T-L-3 | Metody rozpoznawania i usuwania usterek w układach klimatyzacyjnych i wentylacyjnych pojazdów. | 2 |
T-L-4 | Konserwacja układów klimatyzacji i wentylacji pojazdów oraz najważniejsze prace obsługowe | 2 |
T-L-5 | Narzędzia i urządzenia serwisowe układów klimatyzacji i wentylacji pojazdów. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy termodynamiczne w klimatyzacji i wentylacji. Powietrze wilgotne. Przemiany powietrza wilgotnego. | 2 |
T-W-2 | Obiegi chłodnicze. Obieg powietrza w kabinach i przedziałach bojowych. | 2 |
T-W-3 | Czynniki robocze, ich właściwości i zastosowanie | 1 |
T-W-4 | Główne elementy składowe układów klimatyzacji | 2 |
T-W-5 | Sterowanie i regulacja wydajności urządzeń wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | opracowanie projektu obejmującego analizę zagadnienia dotyczącego treści przedmiotu | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie materiałów do zajęć laboratoryjncyh | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | analiza materiałów i zagadnień dotycząca przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy) |
M-2 | Metody praktyczne (metoda ćwicxzeń laboratoryjnych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z laboratorium. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykłady na podstawie zaliczenia pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C11_W01 Nabył wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych dotyczacych budowy i eksploatacji urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych. | IPBiS_1A_W02, IPBiS_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C11_U01 Zdolność do wykorzystywania wiedzy w zakresie badań laboratoryjnych dotyczącycheksploatacji, obsługi i diagnostyki urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych. | IPBiS_1A_U07, IPBiS_1A_U12 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C11_K01 Zdolny do samodzielnej analizy oraz podejmowania decyzji w dziedzinie homologacji pojazdów samochodowych. | IPBiS_1A_K01, IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K03, IPBiS_1A_K04, IPBiS_1A_K05, IPBiS_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-L-1, T-W-4, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C11_W01 Nabył wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych dotyczacych budowy i eksploatacji urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych. | 2,0 | Student nie posiadł wystarczającej wiedzy w danym zagadnieniu. |
3,0 | Student posiadł minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu. | |
3,5 | Student posiada nie pełną wiedzę w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie. | |
4,0 | Student posiada nie pełną wiedzę ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu. | |
4,5 | Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna. | |
5,0 | Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C11_U01 Zdolność do wykorzystywania wiedzy w zakresie badań laboratoryjnych dotyczącycheksploatacji, obsługi i diagnostyki urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych stosowanych w pojazdach bojowych i specjalnych. | 2,0 | Student nie posiadł wystarczających umiejętności w danym zagadnieniu. |
3,0 | Student posiadł minimalne umiejętności w zakresie przedmiotu. | |
3,5 | Student posiada nie pełne umiejętności w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie. | |
4,0 | Student posiada nie pełne umiejętności ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu. | |
4,5 | Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego umiejętności nie są jeszcze pełne. | |
5,0 | Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C11_K01 Zdolny do samodzielnej analizy oraz podejmowania decyzji w dziedzinie homologacji pojazdów samochodowych. | 2,0 | Student nie posiadł wystarczających kompetencji w danym zagadnieniu. |
3,0 | Student posiadł minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu. | |
3,5 | Student posiada nie pełne kompetencje w zakresie przedmiotu ale orientuje się słabo w zadanej dziedzinie. | |
4,0 | Student posiada nie pełne kompetencje ale orientuje się sprawnie w zakresie przedmiotu. | |
4,5 | Student orientuje się bardzo dobrze w dziedzinie przedmiotu ale jego kompetencje nie są jeszcze pełne. | |
5,0 | Student posiadł pełne kompetencje w zakresie przedmiotu. |
Literatura podstawowa
- Jan Szargut, Termodynamika techniczna, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000, III uzupełnione
- Klimatyzacja samochodowa w praktyce warsztatowej. Budowa, obsługa, diagnostyka, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2011