Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (N1)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w eksploatacji sprzętu bojowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona środowiska w eksploatacji sprzętu bojowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe pojęcia z teorii silników samochodowych, budowy pojazdów samochodowych, układów oczyszczania spalin w pojazdach samochodowych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ocena zagrożenia środowiska naturalnego przez pojazdy samochodowe. |
C-2 | Zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska. Przedstawienie mechanizmów powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych, sposóbów ich obniżenia, pomiarów oraz norm emisji spalin. Zaprezentowanie możliwości zastosowania paliw alternatywnych i niekonwencjonalnych źródeł napędu w eksploatacji sprzętu bojowego. Przybliżenie tematyki powstawania hałasu, metod jego pomiaru oraz norm emisji hałasu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Funkcjonowanie i konstrukcja wieloskładnikowego analizatora spalin | 2 |
T-L-2 | Funkcjonowanie i konstrukcja dymomierza i określenie poziomu emisji związków toksycznych. | 2 |
T-L-3 | Budowa sonometru oraz metody pomiaru hałasu | 3 |
T-L-4 | Wykonanie pomiarów natężenia hałasu emitowanego przez silnik spalinowy | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia związane z ochroną środowiska | 1 |
T-W-2 | Mechanizmy powstawania związków toksycznych w silnikach spalinowych i sposoby obniżenia ich emisji | 2 |
T-W-3 | Metody pomiarów emisji związków toksycznych, normy emisji spalin | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie paliw alternatywnych w eksploatacji sprzętu bojowego | 1 |
T-W-5 | Niekonwecjonalne źródła energii w pojazdach bojowych | 2 |
T-W-6 | Mechanizmy powstawania hałasu, metody pomiarów, normy emisji | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-L-3 | Wykonanie omówionych na zajęciach zadań. | 20 |
A-L-4 | Konsultacje | 6 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obciążenie pracą studenta. | 6 |
A-W-2 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca – wykład informacyjny metoda problemowa – wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie wykonanych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru, brak ujemnych punktów za niewłaściwą odpowiedź. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C29_W01 Student powinien: - znać mechanizmy powstawania związków toksycznych oraz możliwości obniżenia ich emisji - znać możliwości zastosowania alternatywnych paliw i niekonwencjonalnych źródeł energii w sprzęcie bojowym, - znać mechanizmy powstawania hałasu oraz sposoby obniżenia jego emisji | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-L-4, T-W-3, T-W-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C29_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych - określić metody pomiarów związków toksycznych i metody pomiaru hałasu | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-W-3, T-L-4, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
T_1A_C29_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - aktualizować wiedzę w zakresie ochorny środowiska w pojazdach bojowych, - stosować metody i techniki rozwiązywania problemów związanych z emisją związków toksycznych i emisją hałasu | — | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C29_W01 Student powinien: - znać mechanizmy powstawania związków toksycznych oraz możliwości obniżenia ich emisji - znać możliwości zastosowania alternatywnych paliw i niekonwencjonalnych źródeł energii w sprzęcie bojowym, - znać mechanizmy powstawania hałasu oraz sposoby obniżenia jego emisji | 2,0 | poniżej 50% maks sumy punktów w teście (10pkt) |
3,0 | od 10 do 11,99 pkt | |
3,5 | od 12 do 13,99 pkt | |
4,0 | od 14 do 15,99 pkt | |
4,5 | od 16 do 18 pkt | |
5,0 | powyżej 18 pkt |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C29_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - określić wpływ poszczególnych metod produkcji i eksploatacji pojazdów w aspekcie ochrony środowiska - umieć określić wpływ poszczególnych parametrów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych pojazdów i silników na poziom emisji związków toksycznych - określić metody pomiarów związków toksycznych i metody pomiaru hałasu | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie | |
3,5 | oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie | |
4,0 | kompletne sprawozdanie i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania | |
4,5 | kompletne sprawozdanie i prawidłowe odp na wszystkie pytania | |
5,0 | jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
T_1A_C29_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć - aktualizować wiedzę w zakresie ochorny środowiska w pojazdach bojowych, - stosować metody i techniki rozwiązywania problemów związanych z emisją związków toksycznych i emisją hałasu | 2,0 | brak sprawozdania |
3,0 | oddanie podstawowego sprawozdanie w terminie | |
3,5 | oddanie kompletnego sprawozdanie w terminie | |
4,0 | kompletny projekt i prawidłowe odpowiedzi na dwa pytania | |
4,5 | kompletny projekt i prawidłowe odp na wszystkie pytania | |
5,0 | jak 4,5 + szczególna aktywność na zajęciach |
Literatura podstawowa
- Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie lądowym., Wyd. ITE, Radom, 2004
- Merkisz J., Pielecha I., Układy mechaniczne pojazdów hybrydowych, Politechnika Poznańska, Poznań, 2015
- Merkisz J., Pielecha I., Układy elektryczne pojazdów hybrydowych, Politechnika Poznańska, Poznań, 2015
- Luft S., Podstawy budowy silników., WKiŁ, Warszawa, 2008
- Merkisz J., Ekologiczne problemy silników spalinowych., Wyd PP, Poznań, 1999