Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych (S1)
Sylabus przedmiotu Silniki spalinowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria pojazdów bojowych i specjalnych | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Silniki spalinowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>, Wawrzyniec Gołębiewski <Wawrzyniec.Golebiewski@zut.edu.pl>, Jaromir Mysłowski <m.szczepanek@am.szczecin.pl>, Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>, Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1.Podstawowe wiadomości z termodynamiki dotyczące przemian gazowych w silnikach cieplnych,procesów spalania i ich produktów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1.Umiejętność rozróżniania silników spalinowych stosowanych w pojazdach. 2.Poznanie budowy poszczególnych elementów silnika spalinowego. 3.Poznanie zadań spałnianych przez poszczególne zespoły silnika. 4.Poznanie parametrów okreslających pracę silnika i jego osiągi. 5.Poznanie sposobów poprawy parametrów roboczych silnika. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie obiegu porównawczego tłokowego silnika spalinowego, określenie wymiarów głównych silnika, wykonanie wykresu obiegu, ocena poprawności dobór silnika | 15 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie układu jednopunktowego wtrysku benzyny | 4 |
T-L-2 | Badanie układu wielopunktowego wtrysku benzyny | 4 |
T-L-3 | Badania wtryskiwaczy silników ZS | 4 |
T-L-4 | Badanie rzędowej pompy wytryskowej na stanowisku probierczym | 4 |
T-L-5 | Badanie rozdzielaczowej pompy wtryskowej na stanowisku probierczym | 2 |
T-L-6 | Badanie układu zasilania silnika o ZS typu common rali | 4 |
T-L-7 | Wyznaczanie sprawności mechanicznej i ogólnej silnika | 2 |
T-L-8 | Wyznaczanie współczynnika napełnienia silnika tłokowego | 2 |
T-L-9 | Analiza konnstrukcji podstawowych układów funkcjonalnych silnika | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział i zastosowanie silników | 1 |
T-W-2 | Procesy wewnątrzcylindrowe tłokowych silników spalinowych (napełnianie, sprężanie, spalanie, rozprężanie i wylot spalin i ich wskaźniki) | 2 |
T-W-3 | Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm iskrowym | 2 |
T-W-4 | Podstawy zasilania i spalania w silnikach z zapłonemm samoczynnym | 2 |
T-W-5 | Systemy sterowania silników samochodowych | 1 |
T-W-6 | Konstrukcja kadłubów i głowic silników tłokowych | 1 |
T-W-7 | Rozwiązania konstrukcyjne układu tłokowo-korbowego | 1 |
T-W-8 | Układy rozrządu | 2 |
T-W-9 | Układy olejenia i chłodzenia silników | 1 |
T-W-10 | Systemy kontroli emisji toksycznych składników spalin | 1 |
T-W-11 | Wskaźniki pracy silników i ich charakterystyki | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wykonanie zadania projektowego | 10 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
32 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 15 |
A-L-3 | Sporządzenie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 7 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 10 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Film, pokaz slajdów |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C16_W01 Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań | IPBiS_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-11 | M-4, M-2 | S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C16_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań. | IPBiS_1A_U06, IPBiS_1A_U09, IPBiS_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-A-1, T-L-9 | M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IPBiS_1A_C16_K01 - świadomy skutków oddziaływania napędu spalinowego pojazdów na środowisko naturalne, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju napędu spalinowego pojazdów. | IPBiS_1A_K02, IPBiS_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-W-4, T-L-7, T-L-3, T-L-9, T-W-1, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-L-1, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-L-6, T-A-1, T-W-2, T-L-8, T-W-3, T-L-5, T-W-11 | M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C16_W01 Student powinien : - definiować podstawowe zespoły silnika, - opisać zjawiska w których uczestniczą te zespoły, - rozpoznać i opisać efekty pracy silnika, - znać podstawowe kryteria doboru silnika do okreslonych zadań | 2,0 | |
3,0 | rozróżnia układy funkcjonalne silnika spalinowego zna ich przeznaczenie i rozwiązania konstrukcyjne, charakteryzuje podstawowe parametry techniczne tych układów oraz zasady ich pomiarów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C16_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć : - obliczyć parametry robocze silnika, - wykonać charakterystyki silnika oraz jego układów w warunkch laboratoryjnych oraz przeprowadzić ich analizę, - przeprowadzić dobór silnika do ściśle okreslonych zadań. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność wyznaczania podstawowych parametrów pracy podstawowych układów funkcjonalnych silnika i oceny ich ważności dla właściwego doboru silnika do wymaganych warunków użytkowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IPBiS_1A_C16_K01 - świadomy skutków oddziaływania napędu spalinowego pojazdów na środowisko naturalne, - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju napędu spalinowego pojazdów. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi współpracować w grupie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wajand J.A.,Wajand T.J., Tłokowe silniki spalinowe, WNT, Warszawa, 2006, 4
- Mysłowski J., Pojazdy samochodowe, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
- Rychter T.,Teodorczyk A., Teoria silników tłokowych, WKiŁ, Warszawa, 2006, 1
- Luft S., Podstawy budowy silników, WKiŁ, Warszawa, 2011, 3
- Mysłowski J., Doładowanie bezsprężarkowe silników z zapłonem samoczynnym, WNT, Warszawa, 1995, 1