Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | IPP4_1P_B02_K01 | Ma swiadomosc potrzeby ciagłego dokształcania sie w
zakresie opracowania i analizy obserwowanych danych
doswiadczalnych. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | IPP4_1P_K01 | Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. |
---|
Cel przedmiotu | C-4 | Wykształcenie u studentów świadomości powszechności i istotności narzędzi wnioskowania statystycznego, opartej na podstawach teoretycznych, w funkcjonowaniu nowoczesnego przedsiębiorstwa. |
---|
C-3 | Wykształcenie u studentów umiejętności dostrzegania, formułowania i opisywania związków przyczynowo skutkowych, występujących w otaczającej ich rzeczywistości. |
C-1 | Zapoznanie studentów ze sposobem opisu zjawisk losowych, uświadomienie z ich powszechnością i wpływem na podejmowane decyzje. |
C-2 | Wykształcenie u studentów umiejętności wnioskowania statytycznego, podejmowania decyzji w oparciu o niepełne dane. |
Treści programowe | T-W-4 | Estymacja punktowa. Właśności estymatorów. Estymacja przedziałowa. Modele przedziałów ufności dla nieznanych wartości parametrów. |
---|
T-W-9 | Wprowadzenie do teorii planowania eksperymentu. Plany kompletne, dwuwartościowe, trójwartościowe. |
T-W-1 | Podstawy wnioskowania statystycznego. Pojęcie populacji, etapy badania statystycznego, typy danych. Analiza danych statystycznych. |
T-L-8 | Regresja liniowa. Diagram korelacyjny i tablica korelacyjna, współczynnik korelacji liniowej z próbki, proste regresji, przedział ufności dla współczynnika korelacji, przedział ufności dla współczynnika kierunkowego prostej regresji cechy Y względem cechy X, przedział ufności dla wyrazu wolnego, obszar ufności dla prostej regresji. |
T-L-9 | Regresja wielokrotna (wieloraka), przedział ufności dla współczynników regresji wielorakiej, test istotności dla współczynników regresji wielorakiej, metody krokowe, metoda odrzucania i dołączania zmiennych. Ćwiczenia z pakietem Statistica. |
T-L-2 | Ciągłe rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład normalny, standaryzacja, inne rozkłady ciągłe (rozkład log normalny, rozkład wykładniczy, rozkład gamma). |
T-W-5 | Weryfikacja hipotez statystycznych. Pojęcia podstawowe. Błąd pierwszego i drugiego rodzaju. Procedura weryfikacji i zasady wnioskowania. |
T-L-7 | Testy zgodności: Kołmogorowa oraz Shapiro Wilka. Omówienie pozostałych używanych testów zgodności, testy normalności. Ćwiczenia z pakietem Statistica/Excel. |
T-W-7 | Wstęp do analizy regresji. Diagram korealcyjny, współczynnik korelacji, metoda najmniejszych kwadratów. |
T-W-2 | Zmienna losowa. Typy zmiennych. Rozkłady prawdopodobieństwa. Dystrybuanta i jej właśności. Rozkład normalny. Standaryzacja. Inne rozkłady ciągłe. |
T-W-8 | Regresja wielokrotna (wieloraka). Metody krokowe. |
T-L-3 | Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny, Poisson. |
T-W-6 | Test zgodności Kołmogorowa. Test normalności Shapiro-Wilka, Kołmogorowa-Lilleforsa. Inne testy: test Smirnova, Wilcoxona, sumy rang. |
T-L-1 | Rozkłady prawdopodobieństwa. Pojęcie rozkładu zmiennej losowej, formy prezentacji, wykresy, typy rozkładów, pojęcie funkcji gęstości, dystrybuanty, wartość oczekiwana rozkładu, wariancja. |
T-L-5 | Weryfikacja hipotez statystycznych dotyczących wariancji. Pojęcie statystyki testowej, hipotezy zerowej i alternatywnej, obszaru krytycznego (odrzuceń H0), zasady formułowania hipotez statystycznych, określanie błędu pierwszego i drugiego rodzaju, moc testu. Modele weryfikacji hipotez dotyczących wartości wariancji dla jednej i dwóch populacji. |
T-L-4 | Estymacja przedziałowa. Pojęcie estymacji przedziałowa, modele przedziałów ufności dla wartości oczekiwanej i wariancji, wyznaczanie minimalnej liczebności próbki, poziomy ufności i istotności. |
T-L-6 | Test zgodności Chi2 i Kołmogorowa. Idea testów zgodności. Formułowanie miar rozbieżności między rozkładami. Szczegółowe omówienie testów. Ćwiczenia rachunkowe. |
T-W-3 | Dyskretne rozkłady prawdopodobieństwa. Schemat Bernouliego. Rozkład dwumianowy, ujemny dwumianowy, geometryczny i inne dyskretne. Przykłady zastosowań. |
Metody nauczania | M-3 | Programowana. Z użyciem komputera, do wskazanych tematów. |
---|
M-1 | Podająca. Wykład informacyjny. |
M-2 | Praktyczna. Ćwiczenia audytoryjne. |
Sposób oceny | S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie pisemnej, obejmujący podstawy teoretyczne. |
---|
S-1 | Ocena formująca: Oceny prac wejściowych. Sprawdzenie przygotowania studenta do pracy w trakcie ćwiczeń. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń, polegające na rozwiązywaniu zadań rachunkowych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena poprawności wykonania sprawozdań ze wskazanych tematów. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowania w dyskusji nad rozwiązywanymi zadaniami.. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |