Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo z wytrzymałością materiałów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo z wytrzymałością materiałów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Figiel <Pawel.Figiel@zut.edu.pl>, Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z fizyki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zasad doboru materiałów w celu zapewnienia produktom wymaganych właściwości
C-2Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla nauki o materiałach
C-3Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
C-4Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Pomiary potencjału elektrodowego oraz SEM ogniwa galwanicznego1
T-L-3Złącza spawane2
T-L-4Badania korozyjne w mgle solnej2
T-L-5Korozja gazowa2
T-L-6Stopy żelaza2
T-L-7Obróbka cieplna i cieplno - chemiczna.2
T-L-8Stopy żelaza o szczególnych właściwościach.1
T-L-9Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti).2
15
wykłady
T-W-1Badania właściwości mechanicznych materiałów.2
T-W-2Stopy żelaza2
T-W-3Obróbka cieplna, cieplno – chemiczna, podstawy inżynierii powierzchni.2
T-W-4Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti)1
T-W-5Szereg elektrochemiczny metali, ogniwa i Prawa Faradaya1
T-W-6Korozja elektrochemiczna i ochrona przed korozją3
T-W-7Korozja chemiczna (gazowa i w cieczach) i ochrona przed korozją2
T-W-8Przykłady błędów konstrukcyjnych1
T-W-9Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studia literatury we wskazanych obszarch4
A-L-3Samodzielne rozwiązywanie zadań14
A-L-4Konsultacje4
37
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury17
A-W-3Konsultacje5
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe z elemntami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami.
M-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie eksperymentów w laboratorium.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (8 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C02_W01
Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice
IPP4_1P_W01C-2T-W-3, T-L-3, T-W-9, T-W-4, T-L-5, T-W-5, T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-8, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-L-6, T-L-2, T-W-2, T-L-9, T-W-8M-1S-1
IPP4_1P_C02_W02
Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
IPP4_1P_W03, IPP4_1P_W02C-4, C-3, C-1, C-2T-W-3, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-5, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-L-2, T-W-4, T-L-3, T-W-7, T-W-9M-4, M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C02_U01
Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
IPP4_1P_U08, IPP4_1P_U01C-3T-W-5, T-W-9, T-W-2, T-L-1, T-L-3, T-L-9, T-W-7, T-L-7, T-L-5, T-L-4, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-L-2, T-L-8, T-W-3, T-W-6, T-L-6M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów
IPP4_1P_K01C-1, C-2, C-3T-L-9, T-W-2, T-W-9, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-L-2, T-L-7, T-W-7, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-L-3, T-L-5, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C02_W01
Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice
2,0Student nie potrafi podać definicji podstawowych materiałów stosowanych w technice i przyporządkować ich do odpowiedniej grupy materiałów inżynierskich
3,0Student ma ograniczoną znajomość definicji podstawowych materiałów inżynierskich
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć zwiazanych z podstawowymi mateiałami inżynierskimi
4,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich
4,5Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich i potrafi je sklasyfikować
5,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich, ich klasyfikację a jednocześnie posługuje się całkowicie poprawną terminologią
IPP4_1P_C02_W02
Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
2,0
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C02_U01
Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
2,0Student nie zna parametrów opisujących właściwości materiałów inżynierskich
3,0Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały inżynierskie
3,5Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały i jest zorjentowany w zasadach ich pomiaru
4,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów i zaproponować ich klasyfikację
4,5Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać najważniejsze dla danej grupy materiałów inżynierskich
5,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiału charakterystyczne dla danej grupy materiałów inżynierskich oraz zaproponować kolejność w jakiej powinny być rozpatrywane w zależności od rodzaju typowego produktu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wypowiedzieć się/ właściwie zaprezentować przygotowanej prezentacji z zakresu materiałoznawstwa
3,0Student w wypowiedziach w ograniczonym stopniu stosuje odpowiednią terminologię techniczną
3,5Student w wypowiedziach nie zwraca uwagi na jednoznaczność używanej terminologii technicznej
4,0Student w wypowiedziach potrafi poprawnie stosować terminologię techniczną z obszaru materiałoznawstwa
4,5Student wykazuję odpowiednią znajomość materiałowej terminologii technicznej również w odniesieniu do pokrewnych dziedzin techniki
5,0Student potrafi nawiązywać w swoich wypowiedziach do różnych aspektów zastosowania materiałów inżynierskich stosując jednocześnie precyzyjne i jednoznaczene słownictwo techniczne

Literatura podstawowa

  1. Piekarski B., Podstawy nauki o materiałach i inżynierii materiałowej, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2018
  2. Dobrzański L.A., Metalowe materiały inżynierskie, WNT, Warszawa, 2004
  3. Dobrzański L.A., Zasady doboru materiałów inżynierskich, Polit. Ślaska, Gliwice, 2000
  4. Dobrzański L.A., Wprowadzenie do nauki o materiałach, Polit. Śląska, Gliwice, 2007
  5. Ashby M., Shercliff H., Cebon D., Inżynieria materialowa T. 1 i 2, Galaktyka, Łódź, 2011
  6. Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2011, t. 1 i t. 2
  7. Wojktun E., Sołncew J.P., Materiały specjalnego przeznaczenia, Polit. Radomska, Radom, 2001
  8. 9. Baranowska J., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jędrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych, ZUT, Szczecin, 2013
  9. Surowska B., Wybrane zagadnienia z korozji i ochrony przed korozją, Politechnika Lubelska, Lublin, 2002
  10. Wysiecki M., Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
  11. Blicharski M., Inżynieria Powierzchni, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ciszewski B., Przytakiewicz W., Nowoczesne materiały w technice, Bellona, Warszawa, 1993
  2. Kucharczek W., Mazurkiewicz A., Żurowski W., Nowoczesne materiały konstrukcyjne, Polit. Radomska, Radom, 2008
  3. Dobrzański L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe, WNT, Warszawa, 2004
  4. Niezgodziński M. E., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 1997
  5. Grabski M.A., Kozubowski J.A., Inżynieria materiałowa - geneza, istota, perspektywy, Polit. Warszawska, Warszawa, 2003
  6. ....., Polskie Normy, 2017, aktualnie obowiązujące dla danej próby
  7. Przybyłowicz K., Przybyłowicz J., Materiałoznawstwo w pytaniach i odpowiedziach, WNT, Warszawa, 2004
  8. Lisica A. i inni, Laboratorium materiałoznawstwa. Wyd. Polit.Radomska 2007, Wyd. Polit.Radomska, Radom, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Szkolenie BHP1
T-L-2Pomiary potencjału elektrodowego oraz SEM ogniwa galwanicznego1
T-L-3Złącza spawane2
T-L-4Badania korozyjne w mgle solnej2
T-L-5Korozja gazowa2
T-L-6Stopy żelaza2
T-L-7Obróbka cieplna i cieplno - chemiczna.2
T-L-8Stopy żelaza o szczególnych właściwościach.1
T-L-9Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Badania właściwości mechanicznych materiałów.2
T-W-2Stopy żelaza2
T-W-3Obróbka cieplna, cieplno – chemiczna, podstawy inżynierii powierzchni.2
T-W-4Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti)1
T-W-5Szereg elektrochemiczny metali, ogniwa i Prawa Faradaya1
T-W-6Korozja elektrochemiczna i ochrona przed korozją3
T-W-7Korozja chemiczna (gazowa i w cieczach) i ochrona przed korozją2
T-W-8Przykłady błędów konstrukcyjnych1
T-W-9Zaliczenie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studia literatury we wskazanych obszarch4
A-L-3Samodzielne rozwiązywanie zadań14
A-L-4Konsultacje4
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury17
A-W-3Konsultacje5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C02_W01Student zna podstawowe grupy materialów inżynierskich i potrafi zdefinjować materiały powszechnie stosowane w technice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W01Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia maszyn, urządzeń, obiektów i systemów technicznych w różnych branżach przemysłu, w szczególności związane z ich integracją i tworzeniem sieci zgodnie z ideą Przemysłu 4.0.
Cel przedmiotuC-2Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla nauki o materiałach
Treści programoweT-W-3Obróbka cieplna, cieplno – chemiczna, podstawy inżynierii powierzchni.
T-L-3Złącza spawane
T-W-9Zaliczenie
T-W-4Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti)
T-L-5Korozja gazowa
T-W-5Szereg elektrochemiczny metali, ogniwa i Prawa Faradaya
T-L-7Obróbka cieplna i cieplno - chemiczna.
T-L-1Szkolenie BHP
T-L-4Badania korozyjne w mgle solnej
T-L-8Stopy żelaza o szczególnych właściwościach.
T-W-6Korozja elektrochemiczna i ochrona przed korozją
T-W-7Korozja chemiczna (gazowa i w cieczach) i ochrona przed korozją
T-W-1Badania właściwości mechanicznych materiałów.
T-L-6Stopy żelaza
T-L-2Pomiary potencjału elektrodowego oraz SEM ogniwa galwanicznego
T-W-2Stopy żelaza
T-L-9Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti).
T-W-8Przykłady błędów konstrukcyjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe z elemntami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podać definicji podstawowych materiałów stosowanych w technice i przyporządkować ich do odpowiedniej grupy materiałów inżynierskich
3,0Student ma ograniczoną znajomość definicji podstawowych materiałów inżynierskich
3,5Student poprawnie definiuje większość pojęć zwiazanych z podstawowymi mateiałami inżynierskimi
4,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich
4,5Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich i potrafi je sklasyfikować
5,0Student zna definicje podstawowych materiałów inżynierskich, ich klasyfikację a jednocześnie posługuje się całkowicie poprawną terminologią
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C02_W02Student zna podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Student ma wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W03Ma wiedzę w zakresie budowy, działania oraz diagnostyki, nadzoru, eksploatacji, trwałości i niezawodności systemów produkcyjnych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0.
IPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
Cel przedmiotuC-4Student zdobywa wiedzę i umiejętność metod doboru materiałów i/lub metod ochrony elementów urządzeń i/lub konstrukcji do wymagań eksploatacyjnych.
C-3Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
C-1Poznanie podstawowych zasad doboru materiałów w celu zapewnienia produktom wymaganych właściwości
C-2Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla nauki o materiałach
Treści programoweT-W-3Obróbka cieplna, cieplno – chemiczna, podstawy inżynierii powierzchni.
T-L-1Szkolenie BHP
T-L-4Badania korozyjne w mgle solnej
T-L-6Stopy żelaza
T-L-8Stopy żelaza o szczególnych właściwościach.
T-L-9Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti).
T-L-7Obróbka cieplna i cieplno - chemiczna.
T-L-5Korozja gazowa
T-W-2Stopy żelaza
T-W-5Szereg elektrochemiczny metali, ogniwa i Prawa Faradaya
T-W-6Korozja elektrochemiczna i ochrona przed korozją
T-W-8Przykłady błędów konstrukcyjnych
T-L-2Pomiary potencjału elektrodowego oraz SEM ogniwa galwanicznego
T-W-4Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti)
T-L-3Złącza spawane
T-W-7Korozja chemiczna (gazowa i w cieczach) i ochrona przed korozją
T-W-9Zaliczenie
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie eksperymentów w laboratorium.
M-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe z elemntami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (8 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w ograniczonym zakresie podstawy obróbki cieplnochemicznej oraz wiedzę o materiałach konstrukcyjnych i narzędziowych. Ma podstawową wiedzę o zjawiskach niszczenia materiałów w warunkach eksploatacyjnych i sposobach zapobiegania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C02_U01Student potrafi właściwie zaprezentować podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać, które z nich są istotne dla odpowiedniej jakości powszechnie stosowanego produktu, potrafi wskazać lub zaproponować materiał do określonych warunków zużycia materiału.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U08Potrafi opisać oraz dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić, w zakresie inżynierii mechanicznej, urządzenia, obiekty, systemy, procesy i usługi.
IPP4_1P_U01Posiada umiejętność samokształcenia się, w tym potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
Treści programoweT-W-5Szereg elektrochemiczny metali, ogniwa i Prawa Faradaya
T-W-9Zaliczenie
T-W-2Stopy żelaza
T-L-1Szkolenie BHP
T-L-3Złącza spawane
T-L-9Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti).
T-W-7Korozja chemiczna (gazowa i w cieczach) i ochrona przed korozją
T-L-7Obróbka cieplna i cieplno - chemiczna.
T-L-5Korozja gazowa
T-L-4Badania korozyjne w mgle solnej
T-W-4Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti)
T-W-1Badania właściwości mechanicznych materiałów.
T-W-8Przykłady błędów konstrukcyjnych
T-L-2Pomiary potencjału elektrodowego oraz SEM ogniwa galwanicznego
T-L-8Stopy żelaza o szczególnych właściwościach.
T-W-3Obróbka cieplna, cieplno – chemiczna, podstawy inżynierii powierzchni.
T-W-6Korozja elektrochemiczna i ochrona przed korozją
T-L-6Stopy żelaza
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (8 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna parametrów opisujących właściwości materiałów inżynierskich
3,0Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały inżynierskie
3,5Student potrafi wskazać większość podstawowych właściwości opisujących materiały i jest zorjentowany w zasadach ich pomiaru
4,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów i zaproponować ich klasyfikację
4,5Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiałów oraz wskazać najważniejsze dla danej grupy materiałów inżynierskich
5,0Student potrafi wskazać podstawowe właściwości materiału charakterystyczne dla danej grupy materiałów inżynierskich oraz zaproponować kolejność w jakiej powinny być rozpatrywane w zależności od rodzaju typowego produktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość konieczności prowadzenia szczegółowych analiz wytrzymałościowych tworzonych i eksploatowanych obiektów i ich poszczególnych elementów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zasad doboru materiałów w celu zapewnienia produktom wymaganych właściwości
C-2Poznanie słownictwa specjalistycznego właściwego dla nauki o materiałach
C-3Poznanie podstawowych różnic we właściwościach poszczególnych grup materiałów inżynierskich
Treści programoweT-L-9Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti).
T-W-2Stopy żelaza
T-W-9Zaliczenie
T-L-1Szkolenie BHP
T-L-4Badania korozyjne w mgle solnej
T-L-6Stopy żelaza
T-W-1Badania właściwości mechanicznych materiałów.
T-W-5Szereg elektrochemiczny metali, ogniwa i Prawa Faradaya
T-W-4Stopy metali nieżelaznych (Al, Cu, Ti)
T-L-2Pomiary potencjału elektrodowego oraz SEM ogniwa galwanicznego
T-L-7Obróbka cieplna i cieplno - chemiczna.
T-W-7Korozja chemiczna (gazowa i w cieczach) i ochrona przed korozją
T-W-6Korozja elektrochemiczna i ochrona przed korozją
T-W-3Obróbka cieplna, cieplno – chemiczna, podstawy inżynierii powierzchni.
T-W-8Przykłady błędów konstrukcyjnych
T-L-3Złącza spawane
T-L-5Korozja gazowa
T-L-8Stopy żelaza o szczególnych właściwościach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe z elemntami dyskusji zwiazanej z przekazywanymi treściami.
M-2Ćwiczenia; metoda praktyczna: prezentacja multimedialna wybranych zagadnień z zakresu praktycznych zastosowań materiałów inżynierskich
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład; sprawdzenie wiedzy poprzez zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (8 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób wypowiedzieć się/ właściwie zaprezentować przygotowanej prezentacji z zakresu materiałoznawstwa
3,0Student w wypowiedziach w ograniczonym stopniu stosuje odpowiednią terminologię techniczną
3,5Student w wypowiedziach nie zwraca uwagi na jednoznaczność używanej terminologii technicznej
4,0Student w wypowiedziach potrafi poprawnie stosować terminologię techniczną z obszaru materiałoznawstwa
4,5Student wykazuję odpowiednią znajomość materiałowej terminologii technicznej również w odniesieniu do pokrewnych dziedzin techniki
5,0Student potrafi nawiązywać w swoich wypowiedziach do różnych aspektów zastosowania materiałów inżynierskich stosując jednocześnie precyzyjne i jednoznaczene słownictwo techniczne