Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
specjalność: diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych
Sylabus przedmiotu Diagnostyka pojazdów samochodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka pojazdów samochodowych | ||
Specjalność | diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw diagnostyki pojazdów samochodowych. |
W-2 | Znajomość budowy i działania urządzeń mechatronicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń diagnostycznych |
C-2 | Praktyczna znajomość kompleksowych pomiarów diagnostycznych silników oraz pojazdów samochodowych |
C-3 | Badanie ukladów mechatronicznych w pojazdach |
C-4 | Komputerowa diagnostyka w pojazdach |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne | 1 |
T-L-2 | Diagnostyka pokładowa EOBD/OBD | 1 |
T-L-3 | Diagnostyka sensoryki silników | 1 |
T-L-4 | Diagnostyka aktoryki silników ZI | 1 |
T-L-5 | Diagnostyka aktoryki silników ZS | 1 |
T-L-6 | Diagnostyka wyposażenia elektrycznego | 1 |
T-L-7 | Diagnostyka sieci transmisji danych | 1 |
T-L-8 | Diagnostyka układu klimatyzacji - Climatronik | 1 |
T-L-9 | Diagnostyka układów ABS, ASR, ESP | 1 |
T-L-10 | Diagnostyka układu Infotiment | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości z diagnostyki, znajomość urządzeń oraz pomiarów diagnostycznych | 1 |
T-W-2 | Wiadomości z diagnostyki EOBD/OBD | 1 |
T-W-3 | Wiadomości z diagnostyki sensoryki w pojazdach | 2 |
T-W-4 | Wiadomości z diagnostyki aktoryki w pojazdach | 2 |
T-W-5 | Wiadomości z diagnostyki układu Infotiment | 1 |
T-W-6 | Wiadomośc zi diagnostyki sieci transmisji danych | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 20 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
43 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji problemowej | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody aktywizujące |
M-3 | Metody praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej oraz ustnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania. | IT_1A_W03, IT_1A_W06, IT_1A_W07, IT_1A_W08, IT_1A_W09, IT_1A_W10, IT_1A_W14, IT_1A_W17, IT_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu. | IT_1A_U01, IT_1A_U02, IT_1A_U03, IT_1A_U04, IT_1A_U08, IT_1A_U10, IT_1A_U12, IT_1A_U13, IT_1A_U18, IT_1A_U19 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-9, T-L-10, T-L-2, T-L-7 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/04_K01 Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. | IT_1A_K01, IT_1A_K03, IT_1A_K05 | — | — | C-3, C-4, C-2, C-1 | T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/04_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat poszczególnych zespołów pojazdu oraz możliwości ich diagnozowania. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/04_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania poszczególnych zespołów pojazdu. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/04_K01 Zdolność stosowania wiedzy, umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z diagnostyki pojazdów samochodowych, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- Gajek A., Juda Ź., Mechatronika Samochodowa - Czujniki, WKŁ, Warszawa, 2010
- Gunther H., Układy nwtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej, WKŁ, Warszawa, 2010
- M. Frei, Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- Grzejszczyk E., Fryśkowski B., Mechatronika samochodowa - Systemy transmisji danych, WKŁ, Warszawa, 2010
- J. Merkisz, St. Mazurek, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007
- White Ch., Randall M., Kody Usterek, WKŁ, Warszawa, 2006
- Polit Ryszard - Redaktor naczelny, Poradnik Serwisowy, Instalator Polski 3 z o.o., Warszawa, 2011
- Trzeciak Krzysztof - Redaktor Naczelny, Poradnik Motoryzacyjny, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Warszawa, 2010
- Ulrich Deh, Klimatyzacja w samochodzie, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2005
- Robert Bosch GmbH, BOSCH - Informator techniczny, WKŁ, Warszawa, 2010
- Ch. White, Wtrysk benzyny, AUTO, 1999