Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy diagnostyki | ||
Specjalność | diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość budowy i zasady działania silników oraz pojazdów samochodowych |
W-2 | Obsługa oprogramowania z danymi technicznymi np. AUTODATA. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wiadomości z podstaw diagnostyki |
C-2 | Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów |
C-3 | Podstawowe badania silników ZS oraz silników ZI |
C-4 | Badanie układu: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia |
C-5 | Badanie własności ruchowych pojazdu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Urządzenia pomiarowe i diagnostyczne | 1 |
T-L-2 | Diagnostyka w warunkach SKP | 1 |
T-L-3 | Badania składu spalin pojazdu | 1 |
T-L-4 | Kontrola stanu nadwozia pojazdu | 1 |
T-L-5 | Podstawowa diagnostyka silników | 1 |
T-L-6 | Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZS | 2 |
T-L-7 | Diagnostyka mechanicznych układów zasilania paliwem - ZI | 1 |
T-L-8 | Badania własności ruchowych pojazdu | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości z podstaw diagnostyki | 1 |
T-W-2 | Przepisy prawne oraz wyposażenie dotyczące Stacji Kontroli Pojazdów | 2 |
T-W-3 | Podstawowe badania silników ZS oraz silników ZI | 2 |
T-W-4 | Badanie układu: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia | 2 |
T-W-5 | Badanie własności ruchowych pojazdu | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do laboratorium | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji problemowej | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca |
M-2 | Metoda aktywizująca |
M-3 | Metoda praktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej, zaliczenie laboratoriów w formie pisemnej oraz praktycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat przepisów prawnych oraz badań na Stacji Kontroli Pojazdów,podstawowych badań układów pojazdu. | IT_1A_W06, IT_1A_W08, IT_1A_W10, IT_1A_W14, IT_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania podstawowych zespołów pojazdu, znać przepisy prawne oraz sposób przeprowadzenia badania pojazdu na SKP. | IT_1A_U01, IT_1A_U02, IT_1A_U04, IT_1A_U10, IT_1A_U12, IT_1A_U19 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/03_K01 Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z podstaw diagnostyki w innych przedmiotach, Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. | IT_1A_K01, IT_1A_K03, IT_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-L-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć wiedę na temat przepisów prawnych oraz badań na Stacji Kontroli Pojazdów,podstawowych badań układów pojazdu. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/03_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wskazać oraz dobrać sposób diagnozowania podstawowych zespołów pojazdu, znać przepisy prawne oraz sposób przeprowadzenia badania pojazdu na SKP. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/03_K01 Zdolność stosowania wiedzy zdobytej z podstaw diagnostyki w innych przedmiotach, Zdolność stosowania wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie studiów w przyszłym zakładzie pracy. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi. |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje kilka podstawowych narzędzi oraz pojęć z podstaw diagnostyki. | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki. | |
4,0 | Student nie tylko wykorzystuje narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie narzędzia oraz pojęcia z podstaw diagnostyki, ale również potrafi je wykorzystać w trakcie zajęć, potrafi porównać ich efektywność, a także samodzielnie zdiagnozować i uzasadnić. |
Literatura podstawowa
- Bocheński C., Badania kontrolne samochodów, WKŁ, Warszawa, 2000
- Hebda M., Niziński S., Pelc H., Podstawy diagnostyki poj. mechanicznych, WKŁ, Warszawa, 1984
- Lotko W., Laboratorium diagnostyki pojazdów, Politechnika Radomska, Radom, 2009
- Trzeciak K., Diagnostyka samochodów osobowych, WKŁ, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Niziński S., Diagnostyka samochodów osobowych i ciężarowych, Bellona, Warszawa, 1999
- Uzdowski M., Abramek K., Podstawy obsługiwania i napraw, WKŁ, Warszawa, 2009
- Robert Bosch GmbH, BOSCH - Informator techniczny, WKŁ, Warszawa, 2010
- Polit Ryszard - Redaktor naczelny, Poradnik Serwisowy, Instalator Polski 3 z o.o., Warszawa, 2011
- Trzeciak Krzysztof - Redaktor Naczelny, Poradnik Motoryzacyjny, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Warszawa, 2011