Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
Sylabus przedmiotu Zaawansowane technologie materiałowe w technice pojazdów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zaawansowane technologie materiałowe w technice pojazdów | ||
Specjalność | diagnostyka i urządzenia mechatroniczne pojazdów samochodowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Alexander Balitskii <Aleksander.Balicki@zut.edu.pl>, Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, fizyka, materiałoznawstwo I mi II, podstawy technologii pojazdów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie podstaw teoretycznych dot. właściwości materiałów inżynierskich stosowanych w konstruowaniu nowoczesnych pojazdów. |
C-2 | Poznanie podstaw teoretycznych dot. możliwości zastosowania nowoczesnych metali, tworzyw sztucznych, kompozytów, stosowanych w technice pojazdów. |
C-3 | Poznanie podstaw teoretycznych dot. zastosowania tzw. materiałów inteligentnych oraz odnawialnych oraz elementów nanotechnologicznych w technice pojazdów. |
C-4 | Poznanie podstaw teoretycznych dot. możliwości zastosowania nowoczesnych dodatków do paliw konwencjonalnych i niekonwencjonalnych oraz smarów stałych przewidzianych do eksploatacji w wodorze i próżni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe właściwości materiałów inżynierskich stosowanych w konstruowaniu nowoczesnych pojazdów. | 1 |
T-W-2 | Pojęcie struktury materiałów i jej związek z właściwościami materiałów przy trwałej eksploatacji w paliwach tradycyjnych i w wodorze. | 2 |
T-W-3 | Materiały metalowe, tworzywa sztuczne, kompozyty, stosowane w konstrukcji samochodu i ich główne właściwości. | 2 |
T-W-4 | Lekko wagowe i wytrzymałe materiały. Inteligente materiały do samodzielnego remontu. Nanostale, nanofiltry, baterie słoneczne. | 2 |
T-W-5 | Dodatki do paliw oraz smary stałe przewidziane do eksploatacji w wodorze i próżni. | 1 |
T-W-6 | Elementy nanotechnologii, które istotnie zwiększają charakterystyki eksploatacyjne istniejących i nowo projektowanych samochodów. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana. | 21 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/09_W01 Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw nowoczesnej inżynierii materiałowej odniesionej do specyfiki techniki pojazdów, - podstawowych możliwości zastosowania róznych rodzajów nowoczesnych, inteligentnych i odnawialnych materiałów oraz elementów nanotechnologii w obszarze środków transportu, - nowoczesnych proekologicznych dodatków do paliw oraz smarów stałych w obszarze eksploatacji środków transportu. | IT_1A_W02, IT_1A_W04, IT_1A_W14 | — | — | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/09_U01 Student posiada umiejętności w zakresie: - podstaw nowoczesnej inżynierii materiałowej odniesionej do specyfiki techniki pojazdów, - podstawowych możliwości zastosowania róznych rodzajów nowoczesnych, inteligentnych i odnawialnych materiałów oraz elementów nanotechnologii w obszarze środków transportu, - nowoczesnych proekologicznych dodatków do paliw oraz smarów stałych w obszarze eksploatacji środków transportu. | IT_1A_U01, IT_1A_U02, IT_1A_U03, IT_1A_U04, IT_1A_U07, IT_1A_U10, IT_1A_U11, IT_1A_U12, IT_1A_U13, IT_1A_U19, IT_1A_U20 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_DUM/09_K01 Student posiada kompetencje do pracy w zakresie: - podstaw nowoczesnej inżynierii materiałowej odniesionej do specyfiki techniki pojazdów, - podstawowych możliwości zastosowania róznych rodzajów nowoczesnych, inteligentnych i odnawialnych materiałów oraz elementów nanotechnologii w obszarze środków transportu, - nowoczesnych proekologicznych dodatków do paliw oraz smarów stałych w obszarze eksploatacji środków transportu. | IT_1A_K01, IT_1A_K02, IT_1A_K03, IT_1A_K06, IT_1A_K07 | — | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/09_W01 Student posiada wiedzę w zakresie: - podstaw nowoczesnej inżynierii materiałowej odniesionej do specyfiki techniki pojazdów, - podstawowych możliwości zastosowania róznych rodzajów nowoczesnych, inteligentnych i odnawialnych materiałów oraz elementów nanotechnologii w obszarze środków transportu, - nowoczesnych proekologicznych dodatków do paliw oraz smarów stałych w obszarze eksploatacji środków transportu. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/09_U01 Student posiada umiejętności w zakresie: - podstaw nowoczesnej inżynierii materiałowej odniesionej do specyfiki techniki pojazdów, - podstawowych możliwości zastosowania róznych rodzajów nowoczesnych, inteligentnych i odnawialnych materiałów oraz elementów nanotechnologii w obszarze środków transportu, - nowoczesnych proekologicznych dodatków do paliw oraz smarów stałych w obszarze eksploatacji środków transportu. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_DUM/09_K01 Student posiada kompetencje do pracy w zakresie: - podstaw nowoczesnej inżynierii materiałowej odniesionej do specyfiki techniki pojazdów, - podstawowych możliwości zastosowania róznych rodzajów nowoczesnych, inteligentnych i odnawialnych materiałów oraz elementów nanotechnologii w obszarze środków transportu, - nowoczesnych proekologicznych dodatków do paliw oraz smarów stałych w obszarze eksploatacji środków transportu. | 2,0 | poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów) |
3,0 | od 10 do 12 punktów | |
3,5 | od 13 do 14 punktów | |
4,0 | od 15 do 16 punktów | |
4,5 | od 17 do 18 punktów | |
5,0 | powyżej 18 punktów |
Literatura podstawowa
- Merkisz J., Pielcha I., Alternatywne napędy pojazdów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2006
- Zespól autorów, Nanotechnologie w budowie samochodów, www. nanostore.com, www.promvest.info\news\index.php, 2012