Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)
Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo II:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiałoznawstwo II | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Walenty Jasiński <Walenty.Jasinski@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowany materiał z zakresu kursu "Materiałoznawstwo I" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów. |
C-2 | Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury. |
C-3 | Student zdobywa umiejętność pracy w grupie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Badanie gęstości tworzyw polimerowych. Łączenie tworzyw polimerowych. | 3 |
T-L-2 | Ogniwa galwaniczne – budowa i zasada działania. Pasywacja i aktywacja metali. Kinetyka korozji elektrochemicznej - badania krzywych polaryzacji anodowej. Badania korozyjne w mgle solnej. Badanie odporności korozyjnej złącza spawanego. Kinetyka korozji gazowej. Korozja wżerowa. Badanie właściwości korozyjnych podstawowych metalicznych tworzyw konstrukcyjnych to znaczy: stali węglowej, stali stopowej (18/8), aluminium, duraluminium, miedzi, tytanu. | 6 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje korozji występujące na poszczególnych elementach składowych pojazdów samochodowych, mechanizmy ich powstawania i rozwoju, projektowanie ochrony antykorozyjnej, systemy stosowane do ochrony podłoży stalowych - powłoki cynkowe (stosowane i najbardziej zaawansowane systemy oparte na cynkowaniu, technologie ich wytwarzania) - powłoki z tworzyw polimerowych, farby i lakiery, gruntowanie, powłoki pośrednie i wierzchnie – ochrona uzupełniająca, woski, kleje – doświadczalne metody badań odporności korozyjnej – wczesne wykrywanie zmian korozyjnych. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu. | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 13 |
A-L-3 | Udział w konsultacjach | 4 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu. | 9 |
A-W-2 | Studia wskazanej literatury. | 15 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach. | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia laboratoryjne |
M-2 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. Wymagane jest wykonanie i zaliczenie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń.Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia. |
S-3 | Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B10-1_W01 Student posiada podstawową wiedzę o właściwościach eksploatacyjnych i objawach zniszczenia korozyjnego materiałów stosowanych w obszarze transportu oraz sposobach zapobiegania korozji. | IT_1A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B10-1_U01 Student potrafi analizować warunki eksploatacji materiałów stosowanych w obszarze transportu i potrafi dobrać odpowiednią metodę ochrony przed korozją i zużyciem na etapie projektowania oraz sugerować sposoby zabezpieczeń antykorozyjnych. | IT_1A_U01, IT_1A_U02, IT_1A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B10-1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | IT_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2 | M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B10-1_W01 Student posiada podstawową wiedzę o właściwościach eksploatacyjnych i objawach zniszczenia korozyjnego materiałów stosowanych w obszarze transportu oraz sposobach zapobiegania korozji. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy w zakresie korelacji właściwości materiałów z ich strukturą, nie zna metod identyfikacji i badań podstawowych grup materiałów. Student nie posiada wiedzy o właściwościach eksploatacyjnych materiałów stosowanych w obszarze transportu. |
3,0 | Student posiada wiedzę w zakresie korelacji właściwości materiałów z ich strukturą, zna metody identyfikacji i badań podstawowych grup materiałów. Student posiada podstawową wiedzę o właściwościach eksploatacyjnych i objawach zniszczenia korozyjnego materiałów stosowanych w obszarze transportu. | |
3,5 | Student posiada wiedzę w zakresie korelacji właściwości materiałów z ich strukturą, zna metody identyfikacji i badań podstawowych grup materiałów. Student posiada podstawową wiedzę o właściwościach eksploatacyjnych i opisuje objawy zniszczenia korozyjnego materiałów stosowanych w obszarze transportu. | |
4,0 | Student posiada wiedzę w zakresie korelacji właściwości materiałów z ich strukturą, zna metody identyfikacji i badań podstawowych grup materiałów. Student posiada podstawową wiedzę o właściwościach eksploatacyjnych i opisuje objawy zniszczenia korozyjnego materiałów stosowanych w obszarze transportu, wymienia zjawiska i przyczyny erozji-korozji. | |
4,5 | Student posiada wiedzę w zakresie korelacji właściwości materiałów z ich strukturą, zna metody identyfikacji i badań podstawowych grup materiałów. Student posiada podstawową wiedzę o właściwościach eksploatacyjnych i opisuje objawy zniszczenia korozyjnego materiałów stosowanych w obszarze transportu, tłumaczy zjawiska i przyczyny erozji-korozji. | |
5,0 | Student posiada poszerzoną wiedzę w zakresie korelacji właściwości materiałów z ich strukturą, zna metody identyfikacji i badań materiałów. Student posiada poszerzoną wiedzę o właściwościach eksploatacyjnych i opisuje objawy zniszczenia korozyjnego materiałów stosowanych w obszarze transportu, tłumaczy zjawiska i przyczyny erozji-korozji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B10-1_U01 Student potrafi analizować warunki eksploatacji materiałów stosowanych w obszarze transportu i potrafi dobrać odpowiednią metodę ochrony przed korozją i zużyciem na etapie projektowania oraz sugerować sposoby zabezpieczeń antykorozyjnych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności identyfikacji i doboru właściwego materiału metalicznego, kompozytowego i/lub tworzywa polimerowego oraz powiązania ich struktury z właściwościami. Student nie potrafi analizować warunków eksploatacji materiałów stosowanych w obszarze transportu i nie potrafi dobrać odpowiedniej metody ochrony przed korozją i zużyciem. |
3,0 | Student posiada umiejętność identyfikacji i doboru właściwego materiału metalicznego, kompozytowego i tworzywa polimerowego oraz powiązania ich struktury z właściwościami. Student potrafi analizować warunki eksploatacji materiałów stosowanych w obszarze transportu i potrafi dobrać odpowiednią metodę ochrony przed korozją i zużyciem. | |
3,5 | Student posiada umiejętność identyfikacji i doboru właściwego materiału metalicznego, kompozytowego i tworzywa polimerowego oraz powiązania ich struktury z właściwościami. Student potrafi analizować warunki eksploatacji materiałów stosowanych w obszarze transportu i potrafi dobrać odpowiednią metodę ochrony przed korozją i zużyciem i współpracować z konstruktorem na etapie projektowania. | |
4,0 | Student posiada umiejętność identyfikacji i doboru właściwego materiału metalicznego, kompozytowego i tworzywa polimerowego oraz powiązania ich struktury z właściwościami. Student potrafi analizować warunki eksploatacji materiałów stosowanych w obszarze transportu, przewidywać problemy zniszczenia i potrafi dobrać odpowiednią metodę ochrony przed korozją i zużyciem oraz współpracować z konstruktorem na etapie projektowania. | |
4,5 | Student posiada umiejętność identyfikacji i doboru właściwego materiału metalicznego, kompozytowego i tworzywa polimerowego oraz powiązania ich struktury z właściwościami. Student potrafi analizować warunki eksploatacji materiałów stosowanych w obszarze transportu i potrafi dobrać odpowiednią metodę ochrony przed korozją i zużyciem oraz współpracować z konstruktorem na etapie projektowania. Student potrafi wskazać metodę monitorowania właściwości materiałów w warunkach eksploatacyjnych. | |
5,0 | Student posiada umiejętność identyfikacji i doboru właściwego materiału metalicznego, kompozytowego i tworzywa polimerowego oraz powiązania ich struktury z właściwościami. Student potrafi analizować warunki eksploatacji materiałów stosowanych w obszarze transportu i potrafi dobrać odpowiednią metodę ochrony przed korozją i zużyciem oraz współpracować z konstruktorem na etapie projektowania. Student potrafi wskazać metodę monitorowania właściwości materiałów w warunkach eksploatacyjnych i wyjaśnić mechanizm i przyczyny zniszczenia materiałów. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B10-1_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowości podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
3,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
4,5 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. | |
5,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. |
Literatura podstawowa
- J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1997
- H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
- G. Wranglen, Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
- M. Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, WNT, Warszawa, 1978
- Dobrzanski L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
- S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
- M. Wysiecki, Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
- Broniewski T., Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
- Grellmann W., Seidler S., Polymer testing, Hanser, Monachium, 2007
- Baranowska j., Biedunkiewicz A., Chylińska R., Drotlew A., Fryska S., Garbiak M., Jasiński W., Jedrzejewski R., Kochmańska A., Kochmański P., Lenart S., Piekarski B., Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów metalicznych., ZUT, Szczecin, 2013, I, Red.Piekarski B.