Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)

Sylabus przedmiotu Organizacja i zarządzanie w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i zarządzanie w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii Menedżerskiej i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW7 9 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki i fizyki w zakresie szkoły średniej
W-2Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zdobycie podstaw teoretycznych z organizacji i zarządzania w transporcie
C-2Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kierowniczych.
C-3Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
C-5Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej.
C-6Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management.
C-7Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pracochłonność procesów przewozów w układach międzygałęziowych i ich wpływ na organizacje przewozów5
T-A-2Otoczenie systemu transportowego i jego wpływ na rozwój organizacji procesów przewozowych4
9
wykłady
T-W-1Podstawy teorii organizacji i zarządzania, wybrane metody i techniki badania oraz usprawniania organizacji transportu, ogólna charakterystyka polikryterialnej optymalizacji procesów przewozowych, identyfikacja potrzeb przewozowych1
T-W-2Sprzężenia zwrotne między organizacją przewozów a wymaganiami dotyczącymi infrastruktury i taboru, synchronizacja rozwiązań w transporcie kolejowym z rozwiązaniami w transporcie samochodowym1
T-W-3Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności kierowników, kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna.1
T-W-4Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.1
T-W-5Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.1
T-W-6Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur.1
T-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania.1
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.1
T-W-9Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Kolokwium zaliczeniowe1
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-3Czytanie wskazanej literatury10
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego5
25
wykłady
A-W-1Kolokwium zaliczeniowe2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego8
A-W-5Konsultacje do wykładu.2
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia metoda podająca i problemowa, rozwiązywanie zadań
M-4Wykład informacyjny
M-5Wykład problemowy
M-6Ćwiczenia metoda podająca i problemowa, rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium zaliczeniowe w sesji
S-2Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań na kolokwium zaliczeniowym
S-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium zaliczeniowe w sesji
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań na kolokwium zaliczeniowym
S-5Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
S-6Ocena formująca: Aktywność na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_C27_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
IT_1A_W26C-2T-W-3M-6, M-4, M-5S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_C27_U01
Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy.
IT_1A_U01C-2, C-4T-W-7, T-W-8S-5

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_C27_K01
Posiada zdolność do analizy sytuacjii ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju
IT_1A_K02, IT_1A_K03C-3, C-2, C-4T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-6, M-4, M-5S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_C27_W01
Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student ma niepełną wiedzę w zakresie przedmiotu
4,0Student ma niepełną wiedzę, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu, ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna
5,0Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_C27_U01
Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy.
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu, ale jego umeijętnosci nie są jeszcze pełne
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_C27_K01
Posiada zdolność do analizy sytuacjii ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju
2,0Student nie posiada dostatecznych kompetencji
3,0Student posiada minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada niepełne kompetencje
4,0Student posiada niepełne kompetencje. ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student ma pełne kompetencje

Literatura podstawowa

  1. Mindur L., Współczesne technologie transportowe, Politechnika Radomska, Radom, 2001
  2. M.Dołhasz, J.Fudaliński, M.Kosala, H.Smutek, Podstawy Zarządzania, Koncepcje - strategia-zastosowania, PWN, Warszawa, 2009
  3. Lotko A., Technologie informatyczne w motoryzacji, Politechnika Radomska, Radom, 2001
  4. J.R.Schermerhorn, Jr., Zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, warszawa, 2008
  5. Janasz W., Leśkiewicz Z., Identyfikacja i realizacja procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwie, Uniwersytet Szczeciński, 1995
  6. Stoner A.F., DeCenzo D.A., Podstawy zarządzania, PWE, Warszawa, 2003
  7. Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
  2. E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008
  3. Praca zbiorowa, Biuletyny Instytutu Transportu Samochodowego, Instytut Transportu Samochodowego, Warszawa, 2011, Lata 1999-1012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pracochłonność procesów przewozów w układach międzygałęziowych i ich wpływ na organizacje przewozów5
T-A-2Otoczenie systemu transportowego i jego wpływ na rozwój organizacji procesów przewozowych4
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teorii organizacji i zarządzania, wybrane metody i techniki badania oraz usprawniania organizacji transportu, ogólna charakterystyka polikryterialnej optymalizacji procesów przewozowych, identyfikacja potrzeb przewozowych1
T-W-2Sprzężenia zwrotne między organizacją przewozów a wymaganiami dotyczącymi infrastruktury i taboru, synchronizacja rozwiązań w transporcie kolejowym z rozwiązaniami w transporcie samochodowym1
T-W-3Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności kierowników, kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna.1
T-W-4Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.1
T-W-5Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.1
T-W-6Organizowanie - cele i zadania: rodzaje struktur organizacyjnych, odpowiedniość struktur do modelu zarządzania - model mechanistyczny, struktury hierarchiczne, model organiczny, struktury elastyczne, dywersyfikacja struktur wewnątrz organizacji, restrukturyzacja i zmiany struktur.1
T-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania.1
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.1
T-W-9Odpowiedzialność społeczna i etyka organizacji: definicja strategicznej odpowiedzialności społecznej, działania z zakresu CSR, uzasadnienie CSR, etyka w miejscu pracy, skutki odpowiedzialności społecznej, nadzór korporacyjny (Corporate Governance), zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Kolokwium zaliczeniowe1
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-3Czytanie wskazanej literatury10
A-A-4Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Kolokwium zaliczeniowe2
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-3Czytanie wskazanej literatury5
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego8
A-W-5Konsultacje do wykładu.2
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_C27_W01Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_W26ma wiedzę dotyczącą gramatyki słownictwa i fonetyki wybranego języka obcego na poziomie B2, oraz podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kierowniczych.
Treści programoweT-W-3Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności kierowników, kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna.
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia metoda podająca i problemowa, rozwiązywanie zadań
M-4Wykład informacyjny
M-5Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Zaliczenie wykładów - kolokwium zaliczeniowe w sesji
S-4Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie umiejętności rozwiązywania zadań na kolokwium zaliczeniowym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wystarczającej wiedzy w zakresie przedmiotu
3,0Student posiada minimalną wiedzę w zakresie przedmiotu
3,5Student ma niepełną wiedzę w zakresie przedmiotu
4,0Student ma niepełną wiedzę, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu, ale jego wiedza nie jest jeszcze pełna
5,0Student posiadł pełną wiedzę w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_C27_U01Potrafi zarządzać personelem zgodnie z zasadami ZZL w realizaji celów firmy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-2Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kierowniczych.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
Treści programoweT-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania.
T-W-8Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych umiejętności
3,0Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie
3,5Student posiada niepełne umiejętności w zakresie przedmiotu
4,0Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Student orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu, ale jego umeijętnosci nie są jeszcze pełne
5,0Student posiadł pełne umiejętności w zakresie przedmiotu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_C27_K01Posiada zdolność do analizy sytuacjii ekonomicznej danego przedsiębiorstwa i formułowania postulatów odnośnie dalszego jego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera transportu, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IT_1A_K03ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-3Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy.
C-2Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kierowniczych.
C-4Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch.
Treści programoweT-W-7Systemy motywacyjne w organizacji: istota motywowania ludzi, potrzeba jako źródlo motywacji, teorie motywacji, strategie motywacji, zasady skutecznej motywacji, sytuacyjne podejście do stylów kierowania, motywowanie w pobudzaniu ludzi do działania.
T-W-4Planowanie i budowanie strategii firmy: definicje strategii, główne elementy strategii, deklaracja misji i wizji rozwoju organizacji, etapy i procesy zarządzania strategicznego, cel starategicznego działania w biznesie.
T-W-5Analizy strategiczne: obszary analizy strategii przedsiębiorstwa, badanie makrootoczenia, badanie mikrootoczenia, badanie portfela produkcyjnego firmy, zintegrowane metody analizy strategicznej.
T-W-3Istota zarzadzania: interpretacja zarządzania, proces zarządzania, funkcje zarządzania, tendencje w zarządzaniu, sterowanie, kierowanie a zarzadzanie, metody zarządzania, kierowanie i kierownicy, istota pracy kierowniczej, główne role i umiejetności kierowników, kierunki i szkoły we współczesnej nauce zarządzania: podstawowe nurty - klasyczny i neoklasyczny, psycho-socjologiczny, systemowy, nowa fala, organizacja jako gra społeczna.
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia metoda podająca i problemowa, rozwiązywanie zadań
M-4Wykład informacyjny
M-5Wykład problemowy
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznych kompetencji
3,0Student posiada minimalne kompetencje w zakresie przedmiotu
3,5Student posiada niepełne kompetencje
4,0Student posiada niepełne kompetencje. ale orientuje się dobrze w zakresie przedmiotu
4,5Kompetencje studenta nie są jeszcze pełne
5,0Student ma pełne kompetencje