Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
Sylabus przedmiotu Napęd i hamowanie w środkach transportu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Napęd i hamowanie w środkach transportu | ||
Specjalność | logistyka, organizacja i technologia transportu | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczącej procesu hamowania pojazdów, układów hamulcowych i metod oceny procesu hamowania |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Dane wyjściowe i założenia projektowe | 1 |
T-P-2 | Realizacja projektów i rozwiązywanie problemów podczas realizacji | 2 |
T-P-3 | Prezentacja i ocena projektów | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ruch pojazdu pod działaniem sił zewnętrznych i wewnętrznych | 1 |
T-W-2 | Przyczepność i współczynnik przyczepności | 1 |
T-W-3 | Siła napędowa i moc | 1 |
T-W-4 | Opory ruchu pojazdów | 1 |
T-W-5 | Klasyfikacja i rodzaje hamulców | 1 |
T-W-6 | Układy wspomagające | 1 |
T-W-7 | Skuteczność hamowania | 1 |
T-W-8 | Droga hamowania i jej składniki | 1 |
T-W-9 | Ocena skuteczności hamowania | 1 |
T-W-10 | Niekonwencjonalne systemy hamowania | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-P-2 | Opracowanie i prezentacja projektów | 15 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, wykład problemowy/rzutnik, tablica |
M-2 | Metoda projektów/Arkusz kalkulacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-1_W01 Student zna problematykę dotyczącą hamowania pojazdów, podstawowe układy hamulcowe i kierunki rozwoju układów hamulcowych | IT_2A_W01, IT_2A_W03, IT_2A_W05, IT_2A_W07, IT_2A_W08 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-1_U01 Student umie opracować projekt uwzględniający problematykę hamowania pojazdów | IT_2A_U01, IT_2A_U02, IT_2A_U07, IT_2A_U09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-1_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie. | IT_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-1_W01 Student zna problematykę dotyczącą hamowania pojazdów, podstawowe układy hamulcowe i kierunki rozwoju układów hamulcowych | 2,0 | Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych. |
3,0 | Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania. | |
3,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Wiedza syntetyzująca z zakresu elastycznych systemów wytwarzania. | |
4,5 | Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-1_U01 Student umie opracować projekt uwzględniający problematykę hamowania pojazdów | 2,0 | Student opanował umiejętności z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny. | |
3,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki. | |
4,5 | Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_OBTD/08-1_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie. | 2,0 | Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. | |
3,5 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji. | |
4,0 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach. | |
4,5 | Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach. | |
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej. |
Literatura podstawowa
- Arczyński S., Mechanika ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 1993
- Lanzendoerfer J., Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu, WKŁ, Warszawa, 1980
- Mitschke M., Dynamika samochodu, WKŁ, 1977
Literatura dodatkowa
- Siłka W., Teoria ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 2002
- Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003