Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Wybrane problemy transportu drogowego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane problemy transportu drogowego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość inżynierii ruchu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie problemu bezpieczeństwa na drogach. |
C-2 | Poznanie problemu natężenia ruchu i przepustowości dróg. |
C-3 | Poznanie problemu hałasu w transporcie drogowym. |
C-4 | Pojazd a ochrona środowiska. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu przedstawiającego analizę wybranego problemu dotyczącego transportu drogowego. Projekt jest realizowany indywidualnie przez studenta lub w grupach najczęściej dwuosobowych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Problemy bezpieczeństwa na drogach. | 1 |
T-W-3 | Utrzymanie stanu technicznego dróg. | 1 |
T-W-4 | Wpływ ruchu pojazdów na środowisko. | 2 |
T-W-5 | Natężenie ruchu i przepustowość dróg i ulic na odcinkach miedzy skrzyżowaniami. | 1 |
T-W-6 | Przepustowość skrzyżowań drogowych. | 1 |
T-W-7 | Wpływ materiałów eksploatacyjnych na zanieczyszczenie środowiska przez transport drogowy. | 2 |
T-W-8 | Związki toksyczne w silnikach spalinowych. | 1 |
T-W-9 | Oczyszczanie spalin. | 1 |
T-W-10 | Zagrożenie środowiska przewozem towarów niebezpiecznych. | 1 |
T-W-11 | Wpływ recyklingu samochodów na ochronę środowiska. | 1 |
T-W-12 | Obniżenie zużycia energii w transporcie drogowym. | 1 |
T-W-13 | Metody wyceny strat spowodowanych przez transport drogowy. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Realizacja projektu. | 30 |
A-P-3 | Prezentacja projektu. | 1 |
A-P-4 | konsultacje | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zjęciach. | 15 |
A-W-2 | Przegląd wskazanej literatury. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie ustnej lub pisemnej obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C13_W01 Student: - potrafi wymienić podstawowe problemy związane z transportem drogowym, - wie jakie powinno być prawidłowe utrzymanie dróg, - wie jak ruch pojazdów wpływa na środowisko, - wie jaki wpływ na środowisko mają materiały eksploatacyjne oraz związki toksyczne wydalane przez silnik samochodowy. | IT_1A_W06, IT_1A_W21 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-5, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C13_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów transportu drogowego. | IT_1A_U01, IT_1A_U02 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C13_W01 Student: - potrafi wymienić podstawowe problemy związane z transportem drogowym, - wie jakie powinno być prawidłowe utrzymanie dróg, - wie jak ruch pojazdów wpływa na środowisko, - wie jaki wpływ na środowisko mają materiały eksploatacyjne oraz związki toksyczne wydalane przez silnik samochodowy. | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe problemy związane z transportem drogowym, wie jak ruch pojazdów wpływa na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C13_U01 Student posiada umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów transportu drogowego. | 2,0 | |
3,0 | Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gronowicz J., Ochrona środowiska w transporcie drogowym, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Poznań - Radom, 2003
- Łuksa A. (red.), Ekologia płynów eksploatacyjnych, Zakład wydawnictw MCNEMT, Radom, 1989
- Mazur E., Transport a ochrona środowiska, WN Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 1998