Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
specjalność: organizacja transportu
Sylabus przedmiotu Fizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Fizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Kruk <Irena.Kruk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Gnutek <Pawel.Gnutek@zut.edu.pl>, Sławomir Kaczmarek <Slawomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Danuta Piwowarska <Danuta.Piwowarska@zut.edu.pl>, Grzegorz Żołnierkiewicz <Grzegorz.Zolnierkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna podstawy matematyki (wektory, podstawowe funkcje, rozwiązywanie równań) i potrafi je zastosować do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych. |
W-2 | Zna podstawy fizyki na poziomie szkoły średniej |
W-3 | Potrafi wykonać obliczenia posługując się kalkulatorem i komputerem |
W-4 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazywanie wiedzy z zakresu fizyki, właściwej dla kierunku i przydatnej w praktyce inżynierskiej |
C-2 | Nauczenie wykonywania pomiarów podstawowych i wyznaczanie pośrednich wielkości fizycznych z zakresu mechaniki, ciepła, elektryczności, magnetyzmu i optyki. |
C-3 | Rozwinięcie umiejętności właściwej analizy otrzymanych wyników, szacowania niepewności pomiarów bezpośrednich i pośrednich w wykonanym eksperymencie fizycznym oraz stosowania podstawowego oprogramowania używanego do analizy danych i prezentacji wyników |
C-4 | Wyrobienie umiejętności doboru właściwej wiedzy z wykładów do rozwiązywania zadań z fizyki, przydatnych inżynierowi ww. kierunku. |
C-5 | Nauczenie sposobu opracowania wyników pomiarów fizycznych i wyrobienie umiejętności korzystania ze żródeł literaturowych w zakresie wiedzy fachowej |
C-6 | Rozwinięcie umiejętności pracy i komunikacji w grupie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie się z Regulaminem laboratoriów z fizyki; wprowadzenie do wykonywania ćwiczeń, niepewności pomiarowych i prezentacją wyników pomiaru. | 2 |
T-L-2 | Student wykonuje 10 ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki spośród wybranych, zgodnie z obowiązującym harmonogramem dla danego kierunku,zamieszczonym na stronie internetowej Uczelni: http://labor.zut.edu.pl/ | 20 |
T-L-3 | Rozliczenie sprawozdań połączone z kolokwium ustnym. | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zajęcia organizacyjne. Omówienie podstawowych zagadnień z zakresu kursu; określenie sposobu i formy zaliczenia przedmiotu; iloczyn skalarny, wektorowy; elementy rachunku różniczkowego. | 2 |
T-W-2 | Kinematyka punktu materialnego. | 3 |
T-W-3 | Dynamika punktu materialnego i bryły sztywnej; warunki równowagi statycznej. | 4 |
T-W-4 | Prawa i zasady zachowania fizyki klasycznej. | 2 |
T-W-5 | Nieinercjalne układy odniesienia; siły bezwładności. | 2 |
T-W-6 | Ruch drgający i falowy. Elementy akustyki. | 3 |
T-W-7 | Elementy optyki geometrycznej i falowej. | 3 |
T-W-8 | Podstawowe pojęcia i prawa termodynamiki; mechanika cieczy i gazów. | 3 |
T-W-9 | Elektrostatyka. | 3 |
T-W-10 | Prawa przepływu prądu stałego. | 3 |
T-W-11 | Wielkości charakteryzujące pole magnetyczne. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Studiowanie literatury i przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 7 |
A-L-2 | Ukończenie sprawozdania z wykonanych doświadczeń. Realizacja sprawozdania (praca w parach lub praca własna studenta) | 15 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach do ćwiczeń laboratoryjnych. | 10 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 15 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-W-5 | Egzamin | 3 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład połączony z pokazem eksperymentów fizycznych z zakresu omawianej tematyki. |
M-3 | Wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych z fizyki. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawozdania z laboratoriów. Kolokwia ustne zaliczające 10 ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B05_W01 Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewnosci pomiarowych | IT_1A_W02 | — | — | C-6, C-3, C-4, C-5, C-2, C-1 | T-W-7, T-L-1, T-W-3, T-W-5, T-W-11, T-W-8, T-L-3, T-L-2, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-1, T-W-9, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B05_U01 EU01 Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym EU02 Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych EU03 Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych | IT_1A_U01 | — | — | C-5, C-6, C-4, C-1, C-3, C-2 | T-W-6, T-W-11, T-W-5, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-10, T-L-1, T-W-8, T-L-3, T-W-3, T-W-7, T-L-2, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_B05_K01 samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność | IT_1A_K03 | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B05_W01 Student ma wiedzę dotyczącą podstawowych praw i zasad fizyki. Student rozumie rolę eksperymentu fizycznego w praktyce inżynierskiej, potrafi analizować wyniki i zna elementy teorii niepewnosci pomiarowych | 2,0 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał mniej niż 50% możliwych punktów procentowych |
3,0 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 50% do 65% możliwych punktów procentowych | |
3,5 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 66% do 80% możliwych punktów procentowych | |
4,0 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 81% do 90% możliwych punktów procentowych | |
4,5 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 91% do 95% możliwych punktów procentowych | |
5,0 | Student na egzaminie pisemnym uzyskał od 96% do 100% możliwych punktów procentowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B05_U01 EU01 Student potrafi wykorzystać prawa przyrody w technice i życiu codziennym EU02 Student potrafi dokonać pomiaru podstawowych wielkości fizycznych EU03 Student potrafi opracować rezultaty eksperymentów fizycznych | 2,0 | Student nie zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. |
3,0 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń (kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,0-3,25 | |
3,5 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,26-3,75 | |
4,0 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 3,76-4,25 | |
4,5 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,26-4,75 | |
5,0 | Student zaliczył 10 ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena średnia z tych ćwiczeń ( kolokwia ustne, opracowanie ćwiczeń, interpretacja wyników, oszacowanie niepewności pomiarowych) mieści się w przedziale 4,76-5 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_B05_K01 samodzielność, odpowiedzialność, zdolność uczenia się, komunikatywność | 2,0 | Brak współpracy w zespole i niedostateczne przygotowanie do wykonania eksperymentu. |
3,0 | Student dostrzega potrzebę współpracy w zespole. .Bardzo słabe przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu .Większość prac związanych z opracowaniem ćwiczeń wykonywana jest samodzielnie | |
3,5 | Student potrafi pracować w zespole . Zadawalający podział prac nad opracowaniem wyników. | |
4,0 | Dobra współpraca w zespole. Dobre przygotowanie do samodzielnego wykonania eksperymentu i opracowania ćwiczeń. | |
4,5 | Bardzo dobra współpraca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości otrzymanych wyników. | |
5,0 | Wyróżniająca praca w zespole. Samodzielna i dobrze uzasadniona ocena jakości i dokładności otrzymanych wyników |
Literatura podstawowa
- . K. Lichszteld, I. Kruk, Wykłady z fizyki, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- D.Halliday, R.Resnik, Fizyka, PWN, Warszawa, 1989
- Czesław Bobrowski, Fizyka -krótki kurs, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- T.Rewaj, Zbiór zadań z fizyki, Wyd.Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- A.Bujko, Zadania z fizyki z rozwiązaniami i komentarzem, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
- T. Rewaj(red.), Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część I, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996
- I.Kruk, J. Typek, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, część II, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007
Literatura dodatkowa
- K. Jezierski, B.Kołotka, K.Sierański, Zadania z fizyki z rozwiązaniami cz I i II, Oficyna Wydawnicza, Wrocław, 2000
- J. Masalski, M. Masalska, Fizyka dla inżynierów”, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa 1977 ( i wydania kolejne)., 1992
- H. Szydłowski, „Pracownia fizyczna”, PWN, Warszawa 1993, Pracownia fizyczna, PWN, Warszawa, 1993