Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Ergonomia i bezpieczeństwo w pojazdach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia i bezpieczeństwo w pojazdach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 1,50,38zaliczenie
wykładyW2 30 1,50,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu inżynierii ruchu oraz prawa o ruchu drogowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o ergonomii, jej zasadach i podstawowych zagadnieniach z nią związanych oraz bezpieczeństwie w pojazdach samochodowych.
C-2Nabycie umiejętności analizowania ergonomii i bezpieczeństwa w pojazdach.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przygotowanie i przedstawienie opracowania o wybranym zagadnieniu dotyczącym ergonomii w transporcie w formie projektu.30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Pojęcie ergonomii, elementy składowe ergonomii, charakterystyka układów ergonomicznych na stanowisku pracy człowieka.6
T-W-3Fizjologia i ergonomia człowieka.2
T-W-4Kierowca, miejsce pracy kierowcy, czynniki wpływające na człowieka i jego warunki pracy w środowisku transportowym.6
T-W-5Przepisy i zasady obowiązujące podczas projektowania i wytwarzania pojazdów uzywanych w transporcie.2
T-W-6Urządzenia wspomagające pracę kierujacego.6
T-W-7Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy.4
T-W-8Ergonomia i bepieczeństwo pracowników obsługujących urządzenia transportowe i przeładnkowe.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.30
A-P-2Analiza i przygotowanie materiałów do projektu.2
A-P-3Przegląd literatury.5
37
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tamatyki przedmiotu.2
A-W-4Konsultacje.1
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie elementów bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
M-2Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i zajęć projektowych.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C05-2_W01
Student ma wiedzę na temat ergonomii i bezpieczeństwie w pojazdach.
IT_2A_W08, IT_2A_W11C-3, C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C05-2_U01
Student ma umiejętność analizowania elementów bezpieczeństawa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
IT_2A_U04, IT_2A_U13C-2T-P-1M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C05-2_K01
Student potrafi pracować w zespole.
IT_2A_K03C-3T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C05-2_W01
Student ma wiedzę na temat ergonomii i bezpieczeństwie w pojazdach.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza podstawowa o bezpieczeństwie i ergonomii w pojazdach samochodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C05-2_U01
Student ma umiejętność analizowania elementów bezpieczeństawa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
2,0
3,0Oddany w terminie projekt w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C05-2_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z 2007 r. Nr 49, poz. 330, z 2008 r. Nr 108, poz. 690), 2008
  3. Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  4. Kowal E., Ekonomiczno-społeczne aspekty ergonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 1997

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przygotowanie i przedstawienie opracowania o wybranym zagadnieniu dotyczącym ergonomii w transporcie w formie projektu.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie.2
T-W-2Pojęcie ergonomii, elementy składowe ergonomii, charakterystyka układów ergonomicznych na stanowisku pracy człowieka.6
T-W-3Fizjologia i ergonomia człowieka.2
T-W-4Kierowca, miejsce pracy kierowcy, czynniki wpływające na człowieka i jego warunki pracy w środowisku transportowym.6
T-W-5Przepisy i zasady obowiązujące podczas projektowania i wytwarzania pojazdów uzywanych w transporcie.2
T-W-6Urządzenia wspomagające pracę kierujacego.6
T-W-7Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy.4
T-W-8Ergonomia i bepieczeństwo pracowników obsługujących urządzenia transportowe i przeładnkowe.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.30
A-P-2Analiza i przygotowanie materiałów do projektu.2
A-P-3Przegląd literatury.5
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Przygotowanie się do egzaminu.5
A-W-3Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tamatyki przedmiotu.2
A-W-4Konsultacje.1
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C05-2_W01Student ma wiedzę na temat ergonomii i bezpieczeństwie w pojazdach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji pojazdów samochodowych i urządzeń związanych z transportem drogowym
IT_2A_W11ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera transportu: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne procesów transportowych, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej, - orientuje się w prawie pracy oraz problematyce zatrudnienia w transporcie drogowym
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
C-2Nabycie umiejętności analizowania ergonomii i bezpieczeństwa w pojazdach.
C-1Nabycie wiedzy o ergonomii, jej zasadach i podstawowych zagadnieniach z nią związanych oraz bezpieczeństwie w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-W-2Pojęcie ergonomii, elementy składowe ergonomii, charakterystyka układów ergonomicznych na stanowisku pracy człowieka.
T-W-1Wprowadzenie.
T-W-4Kierowca, miejsce pracy kierowcy, czynniki wpływające na człowieka i jego warunki pracy w środowisku transportowym.
T-W-7Wpływ warunków i czasu pracy na sprawność funkcjonowania kierowcy.
T-W-5Przepisy i zasady obowiązujące podczas projektowania i wytwarzania pojazdów uzywanych w transporcie.
T-W-3Fizjologia i ergonomia człowieka.
T-W-6Urządzenia wspomagające pracę kierujacego.
T-W-8Ergonomia i bepieczeństwo pracowników obsługujących urządzenia transportowe i przeładnkowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie elementów bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej lub pisemnej obejmujący w sposób syntetyczny materiał wykładów i zajęć projektowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza podstawowa o bezpieczeństwie i ergonomii w pojazdach samochodowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C05-2_U01Student ma umiejętność analizowania elementów bezpieczeństawa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku obcym prezentację ustną z zakresu szczegółowych zagadnień transportu
IT_2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności analizowania ergonomii i bezpieczeństwa w pojazdach.
Treści programoweT-P-1Przygotowanie i przedstawienie opracowania o wybranym zagadnieniu dotyczącym ergonomii w transporcie w formie projektu.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie elementów bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
M-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Oddany w terminie projekt w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C05-2_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy bezpieczeństwa i ergonomii w pojazdach samochodowych.
Treści programoweT-P-1Przygotowanie i przedstawienie opracowania o wybranym zagadnieniu dotyczącym ergonomii w transporcie w formie projektu.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektu oraz umiejętności rozwiązywania zagadnień problemowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0