Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Sylabus przedmiotu Podstawy organizacji produkcji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy organizacji produkcji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Pawlukowicz <Piotr.Pawlukowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe informacje dotyczące technik i systemów wytwarzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami organizacyjnego projektowania systemów i procesów produkcyjnych. |
C-2 | Umiejętność w planowaniu produkcji |
C-3 | Uksztaltowanie umiejętności z zakresu wspólczesnych koncepcji zarządzania produkcją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ustalanie całkowitego zapotrzebowania na produkowane wyroby | 3 |
T-P-2 | Obliczenia parametrów systemu: liczby stanowisk, pracowników, zapotrzebowanie na energię, powierzchnia prod. | 4 |
T-P-3 | Opracowanie sposobu rozmieszczenia przestrzennego elementów systemu produkcyjnego | 2 |
T-P-4 | Opracowanie przebiegu przepływu produkcji w czasie | 2 |
T-P-5 | Ustalenie poziomu zapasów produkcji w toku | 2 |
T-P-6 | Opracowanie organizacji transportu wewnętrznego | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia z zakresu organizacji produkcji | 1 |
T-W-2 | Rodzaje procesów produkcyjnych. Struktura produktu i procesów produkcyjnych | 2 |
T-W-3 | Podział procesów produkcyjnych według rodzajów stosowanych technologii | 2 |
T-W-4 | Parametryczny opis procesu produkcyjnego | 2 |
T-W-5 | Typy, formy odmiany organizacji produkcji | 2 |
T-W-6 | Projektowanie powiązań elementów systemu produkcyjnego w czasie i przestrzeni - struktury produkcyjnej | 2 |
T-W-7 | Organizacja procesu produkcyjnego w czasie, cykl produkcyjny, wielkość partii produkcyjnej, zarządzanie zapasami produkcyjnymi | 2 |
T-W-8 | Organizacja transportu wewnętrznego | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Idywidualan praca projektowa | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Praca własna z podręcznikami. Zagadnienia uzupełniające wskazanew czasie zajęć. | 5 |
A-W-3 | Przgotowania do zaliczenia końcowego | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - wykłąd informacyjny, opis |
M-2 | Metody aktywizujące-metody sytuacyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne po zakończeniu cyklu wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_A02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozpoznawać system produkcyjny przedsiębiorstwa ,zaproponować strukturę przedsiębiorstwa oraz dobrać odpowiednią organizację procesu produkcyjnego | IT_2A_W14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_A02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć kontrolować i koordynować proces produkcyjny, opracowywać plany produkcyjne ,przeprowadzać planowanie produkcji | IT_2A_U17 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-3, T-P-4, T-P-2, T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_A02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie kwalifikacji i kompetencji w zakresie planowania procesu produkcyjnego , będzie otwarty na dopasowanie procesu produkcyjnego do współczesnych urządzeń i technik produkcyjnych | IT_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_A02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozpoznawać system produkcyjny przedsiębiorstwa ,zaproponować strukturę przedsiębiorstwa oraz dobrać odpowiednią organizację procesu produkcyjnego | 2,0 | Student nie przyswoił podstawowej wiedzy odnośnie procesu produkcyjnego oraz zasad jego tworzenia . |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu organizacji procesu produkcyjnego. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat kryteriów podziału procesu produkcyjnego oraz struktury organizacyjnej przedsiebiorstwa. | |
4,0 | Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i zadań służby planowania . | |
4,5 | Student posiada wiedzę odnośnie zarządznia systemami i przedsiębiorstwami przemysłowymi. | |
5,0 | Student posiada wiedzę z zakresu komputerowego wspomagania organizacji procesów produkcyjnych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_A02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć kontrolować i koordynować proces produkcyjny, opracowywać plany produkcyjne ,przeprowadzać planowanie produkcji | 2,0 | Student nie umie przedstawić żadnego schematu organizacyjnego procesu produkcyjnego. |
3,0 | Student umie przedstawić i opracować kryteria podziału procesu produkcyjnego. | |
3,5 | Student posiada umiejętność mapowania procesu produkcyjnego i dokonania analizy portfelowej firmy. | |
4,0 | Student potrafi dokonać operatywnego planowania produkcji oraz zorganizować linie produkcyjjne. | |
4,5 | Student ma umiejętność oszacowania obciążenia stanowisk produkcyjnych oraz obliczania zdolności produkcyjnej. | |
5,0 | Student ma umiętność opracowywania planów produkcyjnych oraz planowania i nadzorowania przepływem informacji produkcyjnej jak również przedstawiać koncepcje rozwojowe dla nowych i modernizowanych przedsiębiorstw. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_A02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie kwalifikacji i kompetencji w zakresie planowania procesu produkcyjnego , będzie otwarty na dopasowanie procesu produkcyjnego do współczesnych urządzeń i technik produkcyjnych | 2,0 | Student nie nabył zdolności do planowania procesu produkcyjneg, nie posiada podstawowych kompetencji z zakresu organizacji produkcji. |
3,0 | Student posiada podstawowe zdolności do organizacji produkcji w zakresie jej podziału i umiejscowienia w strukturze organizacyjnej. | |
3,5 | Student posiada kompetencje w zakresie organizacji stanowisk roboczych i organizacji linii produkcyjnych. | |
4,0 | Student jest zdolny do operatywnego planowania produkcji z podaniem obciążenia i wykorzystania środków produkcji. | |
4,5 | Student nabył kreatywności do planowania koncepcji przepływu materiałów oraz jest kompetentny w zakresie zarządzania systemami i przedsiębiorstwami przemysłowymi. | |
5,0 | Student jest kompetentny w zakresie planowania i organizacji procesu produkcyjnego z wykorzystaniem komputerowego wspomagania zagadnień organizacyjno-produkcyjnych. |
Literatura podstawowa
- Brzeziński Marek, Organizacja podstaw procesów produkcyjnych i sterowanie produkcja, 2004
- Durlik Ireneusz, Strategia i projektowanie systemów produkcyjnych, 2011
- Lis S., Niziołek D., Organizacja podstaw procesów produkcyjnych i sterowanie produkcja, 2011
- Świetlik włodzimierz, Organizacja przedsiębiorstwa, 2004
- Pająk Edward, Zarządzanie produkcją. Produkt, technologia, organizacja, 2007
Literatura dodatkowa
- Lis S., Santarek K., Strzelczak S., Organizacja elastycznych systemów produkcyjnych, 2001