Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
Sylabus przedmiotu Rekonstrukcja wypadków drogowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekonstrukcja wypadków drogowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu matematyki i fizyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy dotyczącej przeprowadzania rekonstrukcji wypadku drogowego. |
C-2 | Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń zarówno w zadaniach problemowych jak również w poruszaniu się w programach służących do symulacji zderzeń pojazdów. |
C-3 | Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy rekonstrukcji wypadku drogowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących rekonstrukcji zdarzeń drogowych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne. | 2 |
T-W-2 | Opis miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego. | 2 |
T-W-3 | Powypadkowe badania pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym. | 2 |
T-W-4 | Dokumentacja fotograficzna zdarzenia drogowego i przekształcenia fotograficzne. | 2 |
T-W-5 | Analiza przestrzenno-czasowa zdarzenia drogowego. | 2 |
T-W-6 | Wyznaczanie prędkości przedwypadkowej pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych. | 2 |
T-W-7 | Wypadki drogowe z udziałem pieszych. | 2 |
T-W-8 | Rekonstrukcja przebiegu wypadku pojazd - pojazd jednośladowy. | 2 |
T-W-9 | Rekonstrukcja wypadku zderzenia samochodów. | 2 |
T-W-10 | Wypadki drogowe podczas wykonywania manewrów skrętu w lewo i wyprzedzania. | 2 |
T-W-11 | Wypadki w warunkach ograniczonej widoczności. | 2 |
T-W-12 | Wypadki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. | 2 |
T-W-13 | Ocena możliwości powstania uszkodzeń pojazdu w okolicznościach podanych przy zgłoszeniu szkody. | 2 |
T-W-14 | Programy komputerowe stosowane w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach. | 15 |
A-P-2 | Przygotowanie do zajęć. | 2 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tematyki przedmiotu. | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie zasad przeprowadzania rekonstrukcji wypadku drogowego. |
M-2 | Laboratoria polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i laboratoriów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas nabywania umiejętności rozwiązywania zadań problemowych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i prezentacji wybranych problemów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C09-1_W01 Student ma wiedzę na temat pojęcia kolizji i wypadku drogowego, rodzajów zderzeń samochodów oraz procesu rekonstrukcji wypadku drogowego. | IT_2A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C09-1_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych. | IT_2A_U15 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_2A_C09-1_K01 Student potrafi pracować w zespole. | IT_2A_K03 | — | — | C-3 | T-P-1 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C09-1_W01 Student ma wiedzę na temat pojęcia kolizji i wypadku drogowego, rodzajów zderzeń samochodów oraz procesu rekonstrukcji wypadku drogowego. | 2,0 | |
3,0 | Ugruntowana wiedza podstawowa na temat kolizji i wypadku drogowego, rodzajach zderzeń pojazdów oraz procesach rekonstrukcji wypadku drogowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C09-1_U01 Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych. | 2,0 | |
3,0 | Student omawia zadania problemowe w zakresie podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_2A_C09-1_K01 Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | |
3,0 | Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wierciński J. (red.), Wypadki drogowe - elementy analizy technicznej, WKiŁ, Warszawa, 1985
- Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
- Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
- Prochowski L. i inni, Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych, WKiŁ, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa, Wypadki drogowe - Vademecum biegłego sądowego, IES, Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 2011