Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)

Sylabus przedmiotu Systemy ekspertowe w zarządzaniu transportem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy ekspertowe w zarządzaniu transportem
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 30 1,80,44zaliczenie
wykładyW1 30 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o systemach transportowych oraz systemach informacyjnych w transporcie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej budowy systemów ekspertowych
C-2Nabycie umiejętności projektowania prostych, ekspertowych systemów zarządzania w transporcie drogowym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt systemu ekspertowego w transporcie obejmujący zagadnienia do wyboru: - dobór pojazdu do pracy transportowej - przydział prac dla kierowców - planowania obsług pojazdów - optymalizacji norm zużycia paliwa na trasach - formułowania diagnozy stanu technicznego pojazdu30
30
wykłady
T-W-1Sztuczna inteligencja i ogólna charakterystyka systemów ekspertowych.1
T-W-2Ekspert a system ekspertowy. Struktura systemów ekspertowych2
T-W-3Reprezentacja wiedzy i proces jej pozyskiwania - baza wiedzy (fakty, relacje, reguły).3
T-W-4Indukcja reguł1
T-W-5Regułowy system reprezentacji wiedzy.5
T-W-6Badanie poprawności bazy wiedzy.2
T-W-7Maszyna wnioskujaca - wnioskowanie "w przód".2
T-W-8Maszyna wnioskujaca - wnioskowanie "wstecz".2
T-W-9Maszyna wnioskujaca - wnioskowanie rozmyte.2
T-W-10Generowanie reguł za pomocą drzew decyzyjnych2
T-W-11Techniki badań kwestionariuszowych – metody wydobywania wiedzy2
T-W-12Narzędzia projektowania systemów ekspertowych - systemy szkieletowe6
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach oraz prezentacja projektów30
A-P-2Wykonanie projektów15
45
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach, studiowanie literatury, przygotowanie do zaliczenia30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Praktyczne ćwiczenia dotyczące podstaw projektowania systemów ekspertowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i zaliczenie zadania projektowego systemu ekppertskiego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/04_W01
Student zna podstawowe rodzaje systemów ekspertowych oraz ich strukturę. Potrafi wskazać obszary zastosowania systemów ekspertowych w transporcie wraz z uzasadnieniem celowości ich tworzenia
IT_2A_W07, IT_2A_W08C-1T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-11, T-W-9, T-W-12, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/04_U01
Student umie zaprojektować prosty system ekspertowy wspomagający podejmowanie decyzji w procesach transportowych
IT_2A_U09C-2T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/04_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
IT_2A_K03C-1, C-2T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/04_W01
Student zna podstawowe rodzaje systemów ekspertowych oraz ich strukturę. Potrafi wskazać obszary zastosowania systemów ekspertowych w transporcie wraz z uzasadnieniem celowości ich tworzenia
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/04_U01
Student umie zaprojektować prosty system ekspertowy wspomagający podejmowanie decyzji w procesach transportowych
2,0
3,0Student rozwiązuje zadania przy wykorzystaniu podstawowych metod. Popełnia pomyłki w procesie wnioskowania. Ćwiczenia projektowe realizuje poprawnie, ale nie potrafi uzasadnić wyboru wariantu rozwiązania .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/04_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych. Ma trudności z prezentacją uzyskanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bubnicki Z., Wstęp do systemów ekspertowych, PWN, Warszawa, 1990
  2. Mulawka J. J., Systemy ekspertowe, WNT, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Cichosz P., Systemy uczące się, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt systemu ekspertowego w transporcie obejmujący zagadnienia do wyboru: - dobór pojazdu do pracy transportowej - przydział prac dla kierowców - planowania obsług pojazdów - optymalizacji norm zużycia paliwa na trasach - formułowania diagnozy stanu technicznego pojazdu30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sztuczna inteligencja i ogólna charakterystyka systemów ekspertowych.1
T-W-2Ekspert a system ekspertowy. Struktura systemów ekspertowych2
T-W-3Reprezentacja wiedzy i proces jej pozyskiwania - baza wiedzy (fakty, relacje, reguły).3
T-W-4Indukcja reguł1
T-W-5Regułowy system reprezentacji wiedzy.5
T-W-6Badanie poprawności bazy wiedzy.2
T-W-7Maszyna wnioskujaca - wnioskowanie "w przód".2
T-W-8Maszyna wnioskujaca - wnioskowanie "wstecz".2
T-W-9Maszyna wnioskujaca - wnioskowanie rozmyte.2
T-W-10Generowanie reguł za pomocą drzew decyzyjnych2
T-W-11Techniki badań kwestionariuszowych – metody wydobywania wiedzy2
T-W-12Narzędzia projektowania systemów ekspertowych - systemy szkieletowe6
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach oraz prezentacja projektów30
A-P-2Wykonanie projektów15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach, studiowanie literatury, przygotowanie do zaliczenia30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/04_W01Student zna podstawowe rodzaje systemów ekspertowych oraz ich strukturę. Potrafi wskazać obszary zastosowania systemów ekspertowych w transporcie wraz z uzasadnieniem celowości ich tworzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie zagadnień dotyczących transportu i systemów o wysokim stopniu złożoności
IT_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji pojazdów samochodowych i urządzeń związanych z transportem drogowym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej budowy systemów ekspertowych
Treści programoweT-W-8Maszyna wnioskujaca - wnioskowanie "wstecz".
T-W-10Generowanie reguł za pomocą drzew decyzyjnych
T-W-1Sztuczna inteligencja i ogólna charakterystyka systemów ekspertowych.
T-W-2Ekspert a system ekspertowy. Struktura systemów ekspertowych
T-W-3Reprezentacja wiedzy i proces jej pozyskiwania - baza wiedzy (fakty, relacje, reguły).
T-W-5Regułowy system reprezentacji wiedzy.
T-W-6Badanie poprawności bazy wiedzy.
T-W-7Maszyna wnioskujaca - wnioskowanie "w przód".
T-W-11Techniki badań kwestionariuszowych – metody wydobywania wiedzy
T-W-9Maszyna wnioskujaca - wnioskowanie rozmyte.
T-W-12Narzędzia projektowania systemów ekspertowych - systemy szkieletowe
T-W-4Indukcja reguł
Metody nauczaniaM-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/04_U01Student umie zaprojektować prosty system ekspertowy wspomagający podejmowanie decyzji w procesach transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności projektowania prostych, ekspertowych systemów zarządzania w transporcie drogowym
Treści programoweT-P-1Projekt systemu ekspertowego w transporcie obejmujący zagadnienia do wyboru: - dobór pojazdu do pracy transportowej - przydział prac dla kierowców - planowania obsług pojazdów - optymalizacji norm zużycia paliwa na trasach - formułowania diagnozy stanu technicznego pojazdu
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia dotyczące podstaw projektowania systemów ekspertowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i zaliczenie zadania projektowego systemu ekppertskiego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozwiązuje zadania przy wykorzystaniu podstawowych metod. Popełnia pomyłki w procesie wnioskowania. Ćwiczenia projektowe realizuje poprawnie, ale nie potrafi uzasadnić wyboru wariantu rozwiązania .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/04_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej budowy systemów ekspertowych
C-2Nabycie umiejętności projektowania prostych, ekspertowych systemów zarządzania w transporcie drogowym
Treści programoweT-P-1Projekt systemu ekspertowego w transporcie obejmujący zagadnienia do wyboru: - dobór pojazdu do pracy transportowej - przydział prac dla kierowców - planowania obsług pojazdów - optymalizacji norm zużycia paliwa na trasach - formułowania diagnozy stanu technicznego pojazdu
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia dotyczące podstaw projektowania systemów ekspertowych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Prezentacja i zaliczenie zadania projektowego systemu ekppertskiego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych. Ma trudności z prezentacją uzyskanych wyników.
3,5
4,0
4,5
5,0