Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Teoria mechanizmów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria mechanizmów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosław Pajor <Miroslaw.Pajor@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Paweł Gutowski <Pawel.Gutowski@zut.edu.pl>, Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności z mechaniki technicznej I, II i III. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami analizy strukturalnej mechanizmów. |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawami analizy kinematycznej mechanizmów. |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawami analizy dynamicznej mechanizmów. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności prowadzenia anliz strukturalnych mechanizmów. |
C-5 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania wielkości kinematycznych opisujących ruch członów mechanizmów. |
C-6 | Ukształtowanie umiejętności wyznaczania sił i momentów działających na człony mechanizmów w czasie ich ruchu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza strukturalna wybranych mechanizmów. | 2 |
T-A-2 | Analiza kinematyczna wybranych mechanizmów. | 3 |
T-A-3 | Analiza dynamiczna wybranych mechanizmów | 4 |
T-A-4 | Kolokwium 1. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza strukturalna mechanizmów: mechanizm, maszyna, człony, węzły, pary kinematyczne, klasyfikacja węzłów, par kinematycznych i mechanizmów. | 2 |
T-W-2 | Analiza kinematyczna mechanizmów: tory punktów członów mechanizmów, prędkości liniowe i kątowe oraz przyśpieszenia członów mechanizmów, analiza kinematyczna wybranych mechanizmów. | 5 |
T-W-3 | Analiza dynamiczna mechanizmów: siły i momenty działające na na człony mechanizmów, analiza dynamiczna wybranych mechanizmów. | 6 |
T-W-4 | Kolokwium (zaliczenie pisemne wykładu). | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Rozwiązywanie zadań ze wskazanych źródeł. | 10 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwium. | 15 |
A-A-3 | Konsultacje. | 15 |
A-A-4 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studiowanie literatury. | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego. | 15 |
A-W-3 | Konsultacje. | 5 |
A-W-4 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Cwiczenia problemowe. |
M-3 | Objaśnienia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Na podstawie identyfikacji poziomu wiedzy i umiejętności, prowadzonej w czasie trwania ćwiczeń audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Na podstawie sprawdzianów. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie wyników kolokwiów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Na podstawie zaliczenia pisemnego. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia teorii mechanizmów, zaproponować odpowiednie metody analizy kinematycznej i dynamicznej wybranych mechanizmów, omówić sposoby działania mechanizmów poznanych na wykładzie, powinien rozumieć na czym polego synteza mechanizmów. | MBM_1A_W01, MBM_1A_W02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B13_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury i wskazanych źródeł, dobrać odpowiednie metody i przeprowadzić za ich pomocą analizy kinematyczne oraz dynamiczne poznanych na wykładzie mechanizmów, a także analizować sposoby ich działania. | MBM_1A_U05, MBM_1A_U07, MBM_1A_U08, MBM_1A_U09 | — | — | C-6, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-2 | S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_B13_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość ważności wiedzy z zakresu teorii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn, dbałość o poprawność wykonywanych działań, zdolność do oceny otrzymywanych wyników, zdolność do efektywnej pracy w grupie. | MBM_1A_K03 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-6, C-5 | T-A-4 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B13_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: wymienić i objaśnić podstawowe pojęcia teorii mechanizmów, zaproponować odpowiednie metody analizy kinematycznej i dynamicznej wybranych mechanizmów, omówić sposoby działania mechanizmów poznanych na wykładzie, powinien rozumieć na czym polego synteza mechanizmów. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie w każdym przypadku wie gdzie można ją zastosować. | |
3,5 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Wie gdzie można ją stosować. | |
4,0 | Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Zna zakres i ograniczenia zastosowań poznaniej wiedzy . | |
4,5 | Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Wie w jakich przypadkach można ją stosować. Zna ograniczenia jej stosowania, potrafi zaproponować różne metody rozwiązywania postawionego problemu. | |
5,0 | Student opanował podstawowa wiedzę z zakresu przedmiotu. Potrafi zaproponować metody rozwiązywania problemu, wie jak porównać ich efektywność, wie jak przeprowadzić dyskusję wyników. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B13_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: korzystać z literatury i wskazanych źródeł, dobrać odpowiednie metody i przeprowadzić za ich pomocą analizy kinematyczne oraz dynamiczne poznanych na wykładzie mechanizmów, a także analizować sposoby ich działania. | 2,0 | Student nie umie wykorzystać podstwowych narzędzi do rozwiązywania zadań teorii mechanizmów. |
3,0 | Student umie wykorzystać tylko niektóre z poznanych narzędzi do rozwiązywania zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
3,5 | Student umie korzystać z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, popełnia drobne pomyłki i błędy. | |
4,0 | Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań. | |
4,5 | Student umie korzstać w sposób optymalny z wszystkich poznanych narzędzi przy rozwiązywaniu zadań, potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników. | |
5,0 | Student umie stosować wszystkie zaproponowane w czasie zajęć narzędzia, potrafi porównać ich efektywność, umie uzasadnić wybór zastosowanego narzędzia oraz potrafi przeprowadzić dyskusję otrzymanych wyników. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_B13_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: świadomość ważności wiedzy z zakresu teorii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn, dbałość o poprawność wykonywanych działań, zdolność do oceny otrzymywanych wyników, zdolność do efektywnej pracy w grupie. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności wiedzy z zakresu teirii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn. |
3,0 | Student ma świadomość ważności wiedzy z zakresu teorii mechanizmów dla procesu projektowania mechanizmów i maszyn oraz świadomość znaczenia wyboru odpowiednich metod rozwiazywania zadań. | |
3,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,0 i dodatkowo wykazuje dbałość o poprawność wykonywanych działań. | |
4,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 3,5 i dodatkowo wykazuje zdolność do oceny otrzymywanych wyników. | |
4,5 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,0 i dodatkowo wykazuje otwartośc na współpracę w zespołach. | |
5,0 | Student spełnia wymagania na ocenę 4,5 i dodatkowo jest zorientowany na ciągłe podnoszenie własnej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Parszewski Z., Teoria maszyn i mechanizmów, WNT, Warszawa, 1978, i wydania późniejsze
- Morecki A., Knapczyk J., Teoria mechanizmów i manipulatorów, WNT, Wzrszawa, 2001, i wydania późniejsze
Literatura dodatkowa
- Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z mechaniki, WNT, Warszawa, 2002, i wydania późniejsze
- Crajg J.J., Wprowadzenie do robotyki, WNT, Warszawa, 1995, i wydania późniejsze