Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Komputerowe projektowanie konstrukcji mechanicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe projektowanie konstrukcji mechanicznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z: maszynoznawstwa, mechaniki, wytrzymałości materiałów, technik wytwarzania i sterowania urządzeniami. |
W-2 | Podstawowa umiejętność stosowania technik komputerowego zapisu konstrukcji |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien znać strukturę procesu projektowania i dostrzegać jego holistyczny charakter |
C-2 | Student powinien umieć opracować konstrukcyjną dokumentację techniczną |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obsługa systemu komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych | 2 |
T-P-2 | Wybór projektowanego obiektu i sformułowanie listy wymagań projektowych | 4 |
T-P-3 | Koncypowanie, wartościowanie rozwiązań i wybór rozwiązania konstrukcyjnego | 4 |
T-P-4 | Analiza możliwości zastosowania gotowych komponentów w projektowanym obiekcie | 2 |
T-P-5 | Modelowanie części nietypowych | 4 |
T-P-6 | Analiza możliwości sparametryzowania modeli części – intencja projektu | 2 |
T-P-7 | Analiza technologiczności konstrukcji | 4 |
T-P-8 | Modelowanie podzespołów i zespołów | 4 |
T-P-9 | Opracowywanie dokumentacji technicznej projektowanego obiektu | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Projektowanie konstrukcji mechanicznych: struktura procesu projektowo-konstrukcyjnego, formułowanie i analiza problemu, wymagania projektowe, koncypowanie, wartościowanie, ocena i wybór rozwiązań konstrukcyjnych | 4 |
T-W-2 | Techniki projektowania części i złożeń | 2 |
T-W-3 | Projektowanie z zastosowaniem gotowych komponentów | 2 |
T-W-4 | Projektowanie z zastosowaniem zmiennej konfiguracji części | 2 |
T-W-5 | Opracowywanie dokumentacji technicznej w systemach komputerowego wspomagania projektowania konstrukcji mechanicznych | 2 |
T-W-6 | Przykład opracowania projektu podzespołu maszyny | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna praca koncepcyjna | 10 |
A-P-3 | Opracowanie projektowej dokumentacji technicznej urządzenia | 18 |
A-P-4 | Konsultacje projektów | 10 |
68 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 5 |
A-W-4 | Udział w zaliczeniu | 2 |
32 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prezentacji multimedialnych |
M-2 | Wykład problemowy z pokazem użytkowania programu komputerowego wspomagana projektowania |
M-3 | Dyskusja nad problematyką realizowanych projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W połowie semestru ocena stanu realizacji projektu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Na podstawie dyskusji dotyczącej wykonanych projektów ocena wiedzy z problematyki wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C14-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt w zakresie wybranych elementów jego konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych. | ME_1A_W04, ME_1A_W05, ME_1A_W07, ME_1A_W08, ME_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C14-1_U01 Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej. | ME_1A_U06, ME_1A_U10, ME_1A_U13, ME_1A_U15 | — | — | C-2 | T-P-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9 | M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C14-1_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | ME_1A_K01, ME_1A_K02 | — | — | C-1 | T-P-2, T-P-3 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C14-1_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: sformułować problem projektowy, scharakteryzować strukturę procesu projektowania, dobierać narzędzia wspomagające proces projektowania, opracować projekt w zakresie wybranych elementów jego konstrukcji mechanicznej, a także rozumieć holistyczny charakter działań projektowych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu. |
3,0 | Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
3,5 | Student opanował zasadniczą wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
4,0 | Student opanował większość wiedzy z zakresu przedmiotu. | |
4,5 | Student w pełni opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. | |
5,0 | Student opanował wiedzę rozszerzoną z zakresu przedmiotu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C14-1_U01 Student nabywa umiejętność: pozyskiwania informacji z różnych źródeł, integracji tych informacji, formułowania opinii a także formułowania i rozwiązywania zadań w obszarze projektowania konstrukcji mechanicznych. Nabywa umiejętności obsługi programu komputerowego wspomagania projektowania w zakresie opracowania projektowej dokumentacji technicznej. | 2,0 | Student nie opracował projektu. |
3,0 | Student opracował projekt w minimalny sposób spełniający wymagania formalne projektowania – tylko analiza funkcjonalne i niezbędna dokumentacja techniczna. | |
3,5 | Student opracował projekt zawierający udokumentowaną analizę funkcjonalną i właściwie wykonaną dokumentację techniczną. | |
4,0 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz elementy analizy możliwych rozwiązań a także prawidłowo wykonaną dokumentację techniczną. | |
4,5 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę i ocenę możliwych rozwiązań a także fachowo wykonaną dokumentację techniczną. | |
5,0 | Student opracował projekt zawierający prawidłowo udokumentowaną analizę funkcjonalną oraz analizę, wartościowanie i ocenę możliwych rozwiązań a także profesjonalnie wykonaną dokumentację techniczną.. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C14-1_K01 Student rozumie potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji nie tylko we własnym obszarze działalności zawodowej ale i poszerzania wiedzy w zakresie dziadzin pokrewnych. | 2,0 | Student nie wykazuje zainteresowania wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. |
3,0 | Student w minimalnym stopniu wykazuje zainteresowanie wiedzą z zakresu problematyki projektowanego obiektu. | |
3,5 | Student wykazuje zainteresowanie tylko wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu. | |
4,0 | Student wykazuje zainteresowanie wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu oraz dostrzega potrzebę bardziej kompleksowego podejścia do problematyki projektowania konstrukcji mechanicznych. | |
4,5 | Student wykazuje zainteresowanie ogólną problematyką projektowania konstrukcji mechanicznych oraz wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu. | |
5,0 | Student wykazuje zainteresowanie problematyką projektowania konstrukcji mechanicznych w ujęciu holistycznym oraz pogłębioną wiedzą szczegółową dotyczącą projektowanego obiektu. |
Literatura podstawowa
- Tarnowski W., Podstawy projektowania technicznego, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
- Gąsiorek E, Podstawy projektowania inżynierskiego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2006
- Babiuch M., SolidWorks 2009 PL ćwiczenia, Helion, Gliwice, 2009
Literatura dodatkowa
- Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
- Babiuch M., SolidWorks 2006 w praktyce, Helion, Gliwice, 2007