Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Procesy technologiczne w budowie maszyn, elektrotechnice i elektronice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy technologiczne w budowie maszyn, elektrotechnice i elektronice | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Chmielewski <Krzysztof.Chmielewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Techniki wytwarzania. |
W-2 | Procesy i techniki wytwarzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania procesów technologicznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania procesów technologicznych maszyn i urządzeń mechatronicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
T-P-2 | Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności. | 13 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces wytwórczy jako rodzaj procesu produkcyjnego. Struktura procesu wytwórczego. Zadania i etapy technicznego przygotowania produkcji. | 2 |
T-W-2 | Proces technologiczny i jego elementy składowe: operacje, zabiegi, pozycje. | 2 |
T-W-3 | Program produkcyjny: produkcja jednostkowa, seryjna, masowa. Struktura procesu produkcyjnego: technologiczna, przedmiotowa, mieszana, technologia grupowa, klasyfikacja części, typizacja procesów technologicznych. | 4 |
T-W-4 | Technologiczność konstrukcji maszyn. Metodyka projektowania procesu technologicznego. | 2 |
T-W-5 | Rodzaje półfabrykatów w zależności od materiałów konstrukcyjnych stosowanych w maszynach i urządzeniach mechatronicznych, naddatki obróbkowe, norma zużycia materiału. | 4 |
T-W-6 | Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki. | 4 |
T-W-7 | Bazy. Zasady ustalania przedmiotów. | 3 |
T-W-8 | Normowanie czasu pracy | 1 |
T-W-9 | Ramowe procesy technologiczne dla typowych części maszyn. | 2 |
T-W-10 | Procesy technologiczne: układów scalonych, płytek drukowanych jednowarstwowych i wielowarstwowych. | 2 |
T-W-11 | Procesy technologiczne montażu maszyn. Jednostki montażowe, sporządzanie schematów montażu, operacje montażowe. Metody zamienności części. Formy organizacyjne montażu. | 2 |
T-W-12 | Technologia montażu typowych połączeń mechanicznych: spajalnych, szczepnych, plastycznie odkształcalnych, łożyskowych, prowadnicowych, napędowych. Montaż obwodów drukowanych. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Realizacja projektu | 14 |
A-P-3 | Konsultacje projektu | 4 |
33 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 12 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu | 5 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Projekty: metoda praktyczna w postaci projektów wykonywanych dla wskazanych części maszyn. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne obejmujące zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C16_W01 Student potrafi opisac i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części oraz procesu technologicznego montażu. | ME_1A_W02 | — | — | C-1 | T-P-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C16_U01 Student ma umiejętność opracowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn. | ME_1A_U06, ME_1A_U13, ME_1A_U15 | — | — | C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-6 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C16_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. | ME_1A_K01 | — | — | C-2 | T-P-2, T-W-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C16_W01 Student potrafi opisac i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części oraz procesu technologicznego montażu. | 2,0 | Student nie potrafi podać podstawowych zasad projektowania procesu wytwarzania. |
3,0 | Student poprawnie opisuje podstawowe zasady projektowania procesu. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować poprawnie przedstawione na zajęciach zasady projektowania procesów. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi scharakteryzować zasady projektowania procesów ale również potrafi je uzasadnić. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie analizować zaproponowane rozwiązanie procesów wytwarzania | |
5,0 | Student potrafi efektywnie analizowac i dyskutować o wariantowości prosesów wytwarzania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C16_U01 Student ma umiejętność opracowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn. | 2,0 | Student zaprojektował proces technologiczny niewłaściwej strukturze operacji, niedokładnie ocenił technologiczność lub nie opracował kart instrukcyjnych dla podstawowych operacji. |
3,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji. | |
3,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania. | |
4,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabtykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania oraz określił parametry procesu. | |
4,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. | |
5,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. Określił normę czasu dla poszczególnych operacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C16_K01 Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. | 2,0 | Ujawnia nieprzygotowanie i brak zaangażowania w trakcie zajęć. |
3,0 | Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w trakcie zajęć. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia przygotowanie i aktywność w trakcie zajęć | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia własne dążenie do doskonalenia i poszerzania nabywanych umiejętności w rozwiązywaniu problemów technologicznych. |
Literatura podstawowa
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
- Feld M., Technologia budowy maszyn, WNT, Warszawa, 2000
- Karpiński T., Inżynieria produkcji, WNT, Warszawa, 2004
- Kisiel R., Podstawy technologii dla elektroników. Poradnik praktyczny., BTC, 2006
Literatura dodatkowa
- Durlik I., Inżynieria zarządzania. Cz. II. Strategia wytwarzania, projektowanie procesów i systemów produkcyjnych., Agencja wydawnicza Placet., Warszawa, 1996