Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechatronika (S1)
Sylabus przedmiotu Maszynoznawstwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechatronika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Maszynoznawstwo | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Daniel Jastrzębski <Daniel.Jastrzebski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z podstaw konstrukcji maszyn, mechaniki i wytrzymałości materiałów |
W-2 | Umiejętność stosowania technik grafiki inżynierskiej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student powinien widzieć maszynę jako obiekt pobierający i przekształcający energię oraz wykonujący pracę użyteczną. |
C-2 | Student powinien umieć określić i sklasyfikować strukturę całej maszyny oraz jej zespołów funkcjonalnych, zdając sobie sprawę z zasad ich działania i wzajemnej współpracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wybór obiektu analizowanego w ramach zajęć projektowych oraz analiza jego funkcjonalności | 2 |
T-P-2 | Przegląd rozwiązań technicznych maszyn odpowiednio do tematów projektów | 2 |
T-P-3 | Oszacowanie podstawowych obciążeń maszyny, zapotrzebowania na moc i wybór silnika napędowego | 2 |
T-P-4 | Określenie struktury geometryczno-ruchowej maszyny i typu głównych elementów układu nośnego | 2 |
T-P-5 | Schemat układu napędowego maszyny | 2 |
T-P-6 | Obliczenia konstrukcyjne wybranego zespołu maszyny | 2 |
T-P-7 | Prezentacje wykonanych projektów | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys historii techniki | 2 |
T-W-2 | Energia, praca, moc, obciążenie maszyny | 4 |
T-W-3 | Układy geometryczno-ruchowe maszyn | 4 |
T-W-4 | Układy napędowe mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne | 4 |
T-W-5 | Silniki i dobór silników, napędy hybrydowe | 4 |
T-W-6 | Straty energii w układach napędowych | 2 |
T-W-7 | Układy funkcjonalne w maszynach | 4 |
T-W-8 | Wybrane konstrukcje maszyn z różnych dziedzin techniki | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Poszukiwanie i wstępna analiza rozwiązań konstrukcyjnych istniejących maszyn | 5 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji z różnych istniejących i historycznych rozwiązań konstrukcyjnych projektowanej maszyny | 5 |
A-P-4 | Opracowywanie schematów i rysunków podstawowych układów maszyny | 8 |
A-P-5 | Wykonanie obliczeń inżynierskich związanych z ogólną analizą projektu i z analizą wybranych jego fragmentów | 8 |
A-P-6 | Opracowanie wymaganej dokumentacji z wykonania projektu | 8 |
A-P-7 | Przygotowanie prezentacji dokumentującej działania i rezultaty osiągnięte w projekcie | 4 |
A-P-8 | Konsultacje fragmentów projektu | 4 |
57 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach wykładowych | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Udział w egzaminie | 2 |
42 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem prozentacji multimedialnych |
M-2 | Wykonanie projektu |
M-3 | Dyskusja nad elementami projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: W połowie semestru opis niedomagań i pozytywnych działań w projekcie. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena prezentacji istniejących rozwiązań konstrukcyjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena z projektu |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C12_W01 Student powinien trafnie klasyfikować, nazywać i opisywać zasady działania maszyn i ich zespołów funkcjonalnych. | ME_1A_W05, ME_1A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C12_U01 Student umie pozyskać informacje o podstawowych właściwościach maszyny oraz jej zespołów funkcjonalnych i dokonać ich krytycznej analizy | ME_1A_U01 | — | — | C-1, C-2 | T-P-5, T-P-4, T-P-3, T-P-2 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
ME_1A_C12_U02 Student potrafi wykonać elementy zadań projektowych i posługiwać się przy tym programami wspomagającymi proces projektowania | ME_1A_U06 | — | — | C-2 | T-P-6, T-P-5, T-P-4 | M-2 | S-3 |
ME_1A_C12_U03 Student potrafi zaprezentować rezultat swoich działań projektowych oraz omówić istniejące rozwiązania konstrukcyjne. | ME_1A_U03 | — | — | C-2 | T-P-2, T-P-7 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ME_1A_C12_K01 Współdziałanie w zespole w roli współwykonawcy projektu | ME_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-P-6, T-P-5, T-P-4, T-P-3, T-P-2, T-P-7, T-P-1 | M-2, M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C12_W01 Student powinien trafnie klasyfikować, nazywać i opisywać zasady działania maszyn i ich zespołów funkcjonalnych. | 2,0 | Student nie potrafi klasyfikować, nazywać i opisywać zasady działania maszyn i ich zespołów funkcjonalnych. |
3,0 | Student poprawnie klasyfikuje, nazywa i opisywuje zasady działania maszyn i ich zespołów funkcjonalnych. | |
3,5 | Student trafnie klasyfikuje, nazywa i opisywuje zasady działania maszyn i ich zespołów funkcjonalnych. Potrafi wskazać inne rozwiązania techniczne realizujące to samo zadanie. | |
4,0 | Student trafnie klasyfikuje, nazywa i opisywuje zasady działania maszyn i ich zespołów funkcjonalnych. Rozpoznaje podstawowe zalety i wady różnych rozwiązań konstrukcyjnych. | |
4,5 | Student trafnie klasyfikuje, nazywa i opisywuje zasady działania maszyn i ich zespołów funkcjonalnych. Rozpoznaje podstawowe zalety i wady różnych rozwiązań konstrukcyjnych. Potrafi przedyskutować możliwości rozwoju i zmian w konstrukcji. | |
5,0 | Student trafnie klasyfikuje, nazywa i opisywuje zasady działania maszyn i ich zespołów funkcjonalnych. Rozpoznaje podstawowe zalety i wady różnych rozwiązań konstrukcyjnych. Jest w stanie wskazać rozwiązanie optymalne ze względu na różne kryteria (energetyczne, technologiczne, ekonomiczne, ekologiczne, itp.) i przedyskutować możliwości rozwoju i zmian w konstrukcji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C12_U01 Student umie pozyskać informacje o podstawowych właściwościach maszyny oraz jej zespołów funkcjonalnych i dokonać ich krytycznej analizy | 2,0 | Student nie potrafi dotrzeć do materiałów opisujących rozwiązania konstrukcyjne maszyn w wybranej grupie. |
3,0 | Student potrafi pozyskać informacje o podstawowych właściwościach maszyny oraz jej zespołów funkcjonalnych i dokonać ich analizy | |
3,5 | Student potrafi pozyskać informacje o podstawowych właściwościach maszyny oraz jej zespołów funkcjonalnych. Potrafi wskazać zalety i wady rozwiązań zastosowanych w maszynie. | |
4,0 | Student potrafi pozyskać informacje o podstawowych właściwościach maszyny oraz jej zespołów funkcjonalnych i dokonać ich krytycznej analizy. Student potrafi znaleźć różne rozwiązania konstrukcji maszyn w wybranej grupie, sklasyfikować je wraz z wyodrębnieniem ich podstawowych właściwości. | |
4,5 | Student potrafi pozyskać informacje o podstawowych właściwościach maszyny oraz jej zespołów funkcjonalnych i dokonać ich krytycznej analizy. Student potrafi znaleźć różne rozwiązania konstrukcji maszyn w wybranej grupie, sklasyfikować je wraz z wyodrębnieniem ich podstawowych właściwości. Potrafi przeprowadzić obliczenia szacunkowe mocy maszyny i obciążeń podstawowych jej elementów i układów. | |
5,0 | Student potrafi pozyskać informacje o podstawowych właściwościach maszyny oraz jej zespołów funkcjonalnych i dokonać ich krytycznej analizy. Student potrafi znaleźć różne rozwiązania konstrukcji maszyn w wybranej grupie, sklasyfikować je wraz z wyodrębnieniem ich podstawowych właściwości. Potrafi przeprowadzić obliczenia szacunkowe mocy maszyny i obciążeń podstawowych jej elementów i układów. Potrafi porównać różne rozwiązania konstrukcyjne i zasugerować kierunki rozwoju maszyny. | |
ME_1A_C12_U02 Student potrafi wykonać elementy zadań projektowych i posługiwać się przy tym programami wspomagającymi proces projektowania | 2,0 | Student ma kłopoty ze sporządzeniem zrozumiałych rysunków schematów różnych zespołów funkcjonalnych maszyn. |
3,0 | Student potrafi wykonać elementy zadań projektowych i posługiwać się przy tym programami wspomagającymi proces projektowania. Student potrafi wykonywać proste schematyczne rysunki struktury geometryczno-ruchowej maszyny, schematy napędu (mechanicznego, hydraulicznego, itd.). | |
3,5 | Student potrafi wykonać elementy zadań projektowych i posługiwać się przy tym programami wspomagającymi proces projektowania. Student potrafi wykonywać schematyczne rysunki struktury geometryczno-ruchowej maszyny, schematy napędu (mechanicznego, hydraulicznego, itd.). | |
4,0 | Student potrafi wykonać elementy zadań projektowych i posługiwać się przy tym programami wspomagającymi proces projektowania. Potrafi wykonywać schematyczne rysunki struktury geometryczno-ruchowej maszyny, złożone schematy napędu (mechanicznego, hydraulicznego, itd.). Potrafi, stosując techniki informatyczne, obliczyć moc zainstalowaną w maszynie i obciążenie wybranych elementów maszyny. | |
4,5 | Student potrafi wykonać elementy zadań projektowych i posługiwać się przy tym programami wspomagającymi proces projektowania. Potrafi wykonywać schematyczne rysunki struktury geometryczno-ruchowej maszyny, szczegółowe, złożone schematy napędu (mechanicznego, hydraulicznego, itp.). Student potrafi posłużyć się programem do rysowania w 3D. Student umie prowadzić obliczenia konstrukcyjne wybranych zespołów z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi informatycznych. | |
5,0 | Student potrafi wykonać elementy zadań projektowych i posługiwać się przy tym programami wspomagającymi proces projektowania. Potrafi wykonywać schematyczne rysunki struktury geometryczno-ruchowej maszyny, szczegółowe, złożone schematy napędu (mechanicznego, hydraulicznego, itp.). Student potrafi posłużyć się programem do rysowania w 3D. Student umie prowadzić obliczenia konstrukcyjne wybranych zespołów z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi informatycznych. Student potrafi zaproponować modyfikacje konstrukcji w oparciu o wyniki swoich działań projektowych. | |
ME_1A_C12_U03 Student potrafi zaprezentować rezultat swoich działań projektowych oraz omówić istniejące rozwiązania konstrukcyjne. | 2,0 | Nieciekawe lub niezrozumiałe przedstawienie pracy nad projektem. |
3,0 | Student potrafi zaprezentować rezultat swoich działań projektowych oraz omówić istniejące rozwiązania konstrukcyjne. | |
3,5 | Student potrafi zaprezentować rezultat swoich działań projektowych oraz omówić i krytycznie przeanalizować istniejące rozwiązania konstrukcyjne. | |
4,0 | Student potrafi zaprezentować rezultat swoich działań projektowych oraz omówić i krytycznie przeanalizować istniejące rozwiązania konstrukcyjne. Do prezentacji potrafi zastosować elementy techniki multimedialnej. | |
4,5 | Student potrafi zaprezentować rezultat swoich działań projektowych oraz omówić i krytycznie przeanalizować istniejące rozwiązania konstrukcyjne. Do prezentacji potrafi zastosować elementy techniki multimedialnej. Atrakcyjne przedstawia swoją pracę nad projektem stawiając pytania dotyczące możliwości rozwoju projektowanej konstrukcji. | |
5,0 | Student potrafi zaprezentować rezultat swoich działań projektowych oraz omówić i krytycznie przeanalizować istniejące rozwiązania konstrukcyjne. Do prezentacji potrafi zastosować elementy techniki multimedialnej. Atrakcyjne przedstawia swoją pracę nad projektem stawiając pytania dotyczące możliwości rozwoju projektowanej konstrukcji. Potrafi przeprowadzić dyskusję na projektem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ME_1A_C12_K01 Współdziałanie w zespole w roli współwykonawcy projektu | 2,0 | Student nie wykazuje aktywności w wykonywaniu zadania projektowego. Korzysta z pomocy innych studentów w sposób odtwórczy. |
3,0 | Współdziałanie w zespole w roli współwykonawcy projektu. Niewielka aktywność studenta w realizacji zadania projektowego. Niewielka współpraca i wymiana myśli z inymi studentami. Realizuje zadania tylko wyraźnie polecone. Aprobata kolegów. | |
3,5 | Współdziałanie w zespole w roli współwykonawcy projektu. Aktywność studenta w realizacji swojej części zadania projektowego. Niewielka współpraca i wymiana myśli z inymi studentami w obszarze całego zadania projektowego. Realizuje zadania tylko wyraźnie polecone. Aprobata kolegów. | |
4,0 | Współdziałanie w zespole w roli współwykonawcy projektu. Średnia aktywność i kreatywność przy realizacji projektu. Dobre współdziałanie z kolegami w obszarze całego projektu. Uznanie wśród kolegów. | |
4,5 | Współdziałanie w zespole w roli współwykonawcy projektu. Duża aktywność i kreatywność przy realizacji projektu. Dobre współdziałanie z kolegami w obszarze całego projektu. Przedstawianie wyników projektu na forum grupy. Uznanie wśród kolegów. | |
5,0 | Współdziałanie w zespole w roli współwykonawcy projektu. Duża aktywność i kreatywność w realizacji zadania projektowego. Zrealizowanie zadań kierownika projektu. Przedstawianie wyników projektu na forum grupy. Uznanie znaczącego wkładu pracy przez zespół wykonawców projektu. |
Literatura podstawowa
- Biały W., Maszynoznawstwo, WNT, 2006
- Sempruch J., Szala J., Topoliński T., Maszynoznawstwo i transport wewnątrzzakładowy, Akademia Techniczno-Rolnicza, Akademia Techniczno-Rolnicza Bydgoszcz, 1992
- Chimiak M., Budowa suwnic i cięgników oraz ich obsługa, KaBe, Krosno, 2009
- Muller L., Wilk A., Zębate przekładnie obiegowe, PWN, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Praca zbior. pod red. Dietrycha M., Podstawy konstrukcji maszyn t. I, II, III, IV, PWN, Warszawa, 1986
- Skrzymowski W., Żurawie samojezdne : maszynoznawstwo specjalne, Arkady, Warszawa, 1981
- Pahl G., Beitz W, Nauka konstruowania, WNT, Warszawa, 1984
- Rusiński E., Zasady projektowania konstrukcji nośnych pojazdów samochodowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
- Skrzymowski W., Obsługa żurawi wieżowych, KaBe, Krosno, 2008
- Jodłowski M., Operator maszyn do robót ziemnych, KaBe, Krosno, 2007