Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Produkcją | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Elwira Leśna-Wierszołowicz <elwira.lesna@zut.edu.pl>, Tomasz Sobczak <Tomasz.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność identyfikacji funkcji, ról oraz umiejętności kirowniczych. |
C-2 | Umiejetność przygotowania, analizy oraz prezentacji składników otoczenia dla wybranej firmy. |
C-3 | Ukształtowanie umiejetności przygotowania biznesplanu nowego przedsięwzięcia. |
C-4 | Zapoznanie z teorią i technikami motywacyjnymi wykorzystywanymi w organizacajch. |
C-5 | Zapoznanie z podstawowymi elementami kontrolowania - formami kontroli wyastępującymi w organizacjach. |
C-6 | Umiejetność identyfikacji kluczowych części struktury organizacyjnej. |
C-7 | Zapoznanie z wybranymi koncepcjami i metodami zarządzania: outsourcing, reengineering, benchmarking, lean management, time based management. |
C-8 | Zapoznanie z zasadami i metodami stosowanymi w ramach funkcji planowania, organizowania, zatrudniania, kierowania i kontroli procesu zarządzania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie i praca managera: identyfikacja przykładów ilustrujacych funkcje, role oraz umiejętności kierownicze. | 2 |
T-A-2 | Otoczenie a skuteczność organizacji: prezentacja na podstawie wybranej firmy elementów jej otoczenia wraz z przedstawieniem wpływu każdego z wymiarów na organizację, określenie skuteczności według 4 podstawowych modeli. | 3 |
T-A-3 | Zarządzanie przedsiebiorczością i tworzenie nowych przedsiębiorstw: opracowanie biznesplanu nowego przedsięwzięcia, prezentacja i obrona przed grupą. | 4 |
T-A-4 | Motywowanie pracowników do wykonywania pracy: ocena osobistej wartościowości dla poszczególnych (zadanych) wariantów decyzji, teorie i techniki motywacyjne wykorzystywane przez organizacje. | 2 |
T-A-5 | Podstawowe elementy kontrolowania: formy kontroli występujące w organizacji, przykłady - ocena najlepszych metod przyczyniających się do długofalowego sukcesu firmy. | 2 |
T-A-6 | Współczesne koncepcje i metody zarządzania: przykłady firm wykorzystujących w swojej dizłalności koncepcję - outsourcingu, reengineeringu, benchmarkingu, lean managementu oraz time based managementu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Tradycyjne i współczesne kierunki zarządzania | 2 |
T-W-2 | Organizacja i otoczenie organizacji. Równowaga organizacyjna | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie organizacją. Funkcje zarządzania. Postawy, umiejętności i role menedżera | 4 |
T-W-4 | Podejmowanie decyzji. | 2 |
T-W-5 | Struktury organizacyjne i czynniki strukturotwórcze | 2 |
T-W-6 | Proces podejmowania decyzji: podjęcie decyzji, model procesu podejmowania decyzji, racjonalność decyzji i jej ograniczenia, rola zespołowego rozwiązywania problemów i udziału specjalistów w procesach decyzyjnych, bariery w podejmowaniu decyzji, informacyjne wsparcie procesów decyzyjnych. | 2 |
T-W-7 | Systemy motywacyjne w organizacji: motywowanie i motywacja | 2 |
T-W-8 | Władza, autorytet i przywództwo: władza w organizacjach i jej źródła, znaczenie przywództwa, siatka kierownicza, style przywództwa, podstawowe koncepcje dotyczace stylów kieowania i ich skuteczności. | 2 |
T-W-9 | Kontrola i ocena | 2 |
T-W-10 | Zarządzanie konfliktami | 2 |
T-W-11 | Zarządzanie zmianami. | 2 |
T-W-12 | System zarządzania informacjami w przedsiębiorstwie | 2 |
T-W-13 | Przywództwo w organizacji | 2 |
T-W-14 | Zarządzanie grupami i zespołami | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do ćwiczeń | 15 |
A-A-3 | Realizacja zadania problemowego wraz z prezentacją: wybór tematyki, przegląd literatury | 5 |
A-A-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu. | 17 |
A-W-3 | Udział w egzaminie. | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach do wykładów. | 5 |
A-W-5 | Bieżące studiowanie literatury. | 20 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Pogadanka |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Metoda przypadków |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
M-6 | Pokaz z użyciem środków multimedialnych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wyników cząstkowych (wejściówki) |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wyników czastkowych zadań |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności udziału w dyskusjach |
S-4 | Ocena formująca: Zdolność do formułowania wniosków z analizy |
S-5 | Ocena formująca: Prezentacja |
S-6 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
S-7 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach |
S-8 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach |
S-9 | Ocena formująca: Sprawozdanie z opracowanego zadania problemowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C06_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją | ZIIP_1A_W15, ZIIP_1A_W16 | — | — | C-8, C-7, C-4, C-6, C-5 | T-W-5, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5 | M-1, M-6 | S-3, S-7, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C06_U01 Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. | ZIIP_1A_U05, ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U14, ZIIP_1A_U24 | — | — | C-2, C-3, C-6 | T-W-13, T-A-6, T-A-2, T-A-3 | M-3, M-1, M-6 | S-7, S-8 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_1A_C06_K01 Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym | ZIIP_1A_K06 | — | — | C-2, C-3, C-6 | T-W-4, T-W-3, T-A-6 | M-1, M-6 | S-7, S-8 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C06_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania organizacją | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstaw zarządzania |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z podstaw zarządzania | |
3,5 | Student poprawnie wykorzystuje posiadaną wiedzę z podstaw zarządzania | |
4,0 | Student nie tylko potragi wykorzystać posiadaną wiedzę, ale również potrafi w analityczny sposób ją porównać | |
4,5 | Student poprawnie definiuje wszystkie pojęcia z zakresu podstaw zarządzania oraz identyfikuje kluczowe problemy | |
5,0 | Posiada rozległą wiedzę z zakresu podstaw zarządzania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C06_U01 Potrafi zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności. | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejetności w zakresie podstaw zarxądzania |
3,0 | Student posiada umiejętności na dostatecznym poziomie | |
3,5 | Student posiada niepełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania | |
4,0 | Student posiada niepełne umiejętności, ale orientuje się dobrze w zakresie podstaw zarządzania | |
4,5 | Umiejętności studenta nie są jeszcze pełne, ale orientuje się bardzo dobrze w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiadł pełne umiejętności w zakresie podstaw zarządzania |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_1A_C06_K01 Posiada zdolnośc stosowania wiedzy z zakresu zarządzania w życiu osobistym i zawodowym | 2,0 | Student nie posiadł dostatecznych kompetencji w zakresie podstaw zarządzania |
3,0 | Kompetencje student sprowadzają się do wybiórczego rozumienia podstaw zarządzania | |
3,5 | Student posiada podstawowe kompetencje w zakresie podstaw zarządzania | |
4,0 | Student posiada kompetencje umożliwiające mu wykorzystanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw zarządzania | |
4,5 | Kompetencje student nie są jeszcze pełne w zakresie przedmiotu | |
5,0 | Student posiada pełne kompetencje w zakresie podstaw zarządzania |
Literatura podstawowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2010
- Koźmiński A., Piotrowski W. (red.), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, Praca zbiorowa
- Koźmiński A., Jemielniak D., Zarządzanie od podstaw, Wolters Kluwer, Warszawa, 2011, II
- Jemelniak D., Latusek-Jurczak D., Zarządzanie. Teoria i praktyka w pigułce, Poltext, Warszawa, Skrypt ma kilka wydań
Literatura dodatkowa
- M. Kostera, Nowe kierunki w zarządzaniu, podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2011
- E.Marfo-Yiadom, Zasady zarządzania, Wydawnictwo Wyższej szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, 2008
- R. Zygała, Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Kieżun W., Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys teorii i praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1997