Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Podstawy eksploatacji technologii energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy eksploatacji technologii energetycznych | ||
Specjalność | zarządzanie energią i środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, termodynamika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowych wiadomości na temat metod wytwarzania energii mechanicznej, elektrycznej i cieplnej |
C-2 | Zapoznanie się z podstawowymi urządzeniami energetycznymi |
C-3 | Ocena ekonomiczno-energetyczna elektrowni/elektrociepłowni |
C-4 | Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "poszanowania energii i środowiska" |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obieg termodynamiczny. Pojęcia sprawności Analiza pracy zespołu maszyn (urządzeń) przepływowych pracujących w układzie otwartym | 1 |
T-A-2 | Bilans substancji. Równanie zachowania energii | 1 |
T-A-3 | Podstawy analizy parametrycznej układów siłowni kondensacyjnej | 1 |
T-A-4 | Prosta siłownia kondensacyjna. Definicje sprawności obiegu porównawczego | 1 |
T-A-5 | Entalpowa analiza obiegów siłowni parowych | 1 |
T-A-6 | Entropowa analiza obiegów siłowni parowej | 1 |
T-A-7 | Ewolucja obiegów siłowni parowych | 1 |
T-A-8 | Modelowanie układów siłowni kondensacyjnych | 1 |
T-A-9 | Analiza obiegów prostych turbin gazowych | 1 |
T-A-10 | Analiza złożonych układów turbin gazowych Rodzaje obiegów silników turbinowych | 1 |
T-A-11 | Sprawność energetyczna układu gazowo-parowego | 1 |
T-A-12 | Bilanse energetyczne i sprawności układów skojarzonego wytwarzania elektryczności i ciepła | 1 |
T-A-13 | Obieg termodynamiczny. Pojęcia sprawności. Analiza pracy zespołu maszyn (urządzeń) przepływowych pracujących w układzie otwartym | 1 |
T-A-14 | Rodzaje obiegów silników turbinowych | 1 |
T-A-15 | Analiza złożonych układów turbin gazowych Bilanse energetyczne i sprawności układów skojarzonego wytwarzania elektryczności i ciepła | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i zasad działania elektrowni konwencjonalnych: - opalanej weglem kamiennym, - opalanej weglem brunatnym, - gazowo-parowej opalanej gazem ziemnym lub LNG, - gazowo-parowej opalanej produktami zgazowania wegla kamiennego lub produktów ropopochodnych, - opalanej paliwami ciekłymi | 5 |
T-W-2 | Skojarzona produkcja ciepła i elektryczności | 1 |
T-W-3 | Budowa, zasada działania elektrowni jadrowej | 1 |
T-W-4 | Budowa, zasada działania elektrowni wodnej | 1 |
T-W-5 | Budowa, zasada działania elektrowni wiatrowej | 1 |
T-W-6 | Budowa, zasada działania siłowni wodorowej | 1 |
T-W-7 | Budowa, zasada działania siłowni słonecznych | 1 |
T-W-8 | Geoenergetyka | 2 |
T-W-9 | Technologie energetycznego wykorzystania biomasy | 1 |
T-W-10 | Oddziaływanie energetyki na środowisko | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 6 |
A-A-3 | Rozwiązanie i zaliczenie zadania problemowego | 4 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach oraz czytanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń polegające na rozwiązaniu zadania problemowego |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych obejmujących zakres tematyczny wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/01_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie wszystkich znajdujących obecnie zastosowanie technologii produkcji elektryczności i ciepła, zna sposoby konwersji energii paliw w elektryczność i ciepło, rodzaje obiegów oraz bilanse substancji i energii. | ZIIP_2A_W06, ZIIP_2A_W08 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/01_U01 identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego produkcji ciepła i energii elektrycznej, przeprowadza analizę parametryczną podstawowych układów siłowni, potrafi zestawić bilanse substancji i energii przy komwersji paliw w elektryczność i ciepło | ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U15 | — | — | C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-13, T-A-15, T-A-14 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/01_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie | ZIIP_2A_K03 | — | — | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-15, T-A-14 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/01_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie wszystkich znajdujących obecnie zastosowanie technologii produkcji elektryczności i ciepła, zna sposoby konwersji energii paliw w elektryczność i ciepło, rodzaje obiegów oraz bilanse substancji i energii. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat metod konwersji energii paliw w elektryczność i ciepło oraz środowiskowych aspektów wykorzystania różnych technologii energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/01_U01 identyfikuje i opracowuje podstawowe założenia procesu technologicznego produkcji ciepła i energii elektrycznej, przeprowadza analizę parametryczną podstawowych układów siłowni, potrafi zestawić bilanse substancji i energii przy komwersji paliw w elektryczność i ciepło | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo identyfikuje składniki bilansu energetycznego przy wytwarzaniu ciepła i elektryczności choć nie zawsze potrafi dokonać ich prawidłowego zestawienia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/01_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie | 2,0 | |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2009
- Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2007
- Laudyn D., Pawlik M., Strzelczyk F., Elektrownie, WNT, 2006
- Chmielniak T., Technologie energetyczne, Wydawnictwo Politechniki Slaskiej, Gliwice, 2008
Literatura dodatkowa
- Wisniewski S., Termodynamika techniczna, WNT, Warszawa, 1980