Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
Sylabus przedmiotu Analiza cyklu życia technologii energetycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza cyklu życia technologii energetycznych | ||
Specjalność | zarządzanie energią i środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rachunek macierzowy |
W-2 | Znajomość środowiskowych aspektów oddziaływania energetyki na środowisko |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z techniką LCA jako narzędzia umożliwiającego minimalizację uszczuplenia zasobów naturalnych i degradacj środowiska |
C-2 | Wykorzystanie techniki LCA do identyfikacji rodzaju oraz skali oddziaływań na środowisko we wszystkiich stadiaiach procesu produkcyjnego od pozyskania surowców do likwidacji i zagospodarowania odpadów ze szczególnym uwzględnieniem procesów wytwórczych energii |
C-3 | Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "cyklu życiowego" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zastosowanie techniki LCA do ekologicznej oceny wytwarzania ciepła i energii elektrycznej | 12 |
T-P-2 | Prezentacja zadań w grupach | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy wytwarzania i użytkowania ciepła oraz energii elektrycznej | 1 |
T-W-2 | Odziałaywanie energetyki na środowisko | 2 |
T-W-3 | Zużycie zasobów naturalnych w energetyce | 1 |
T-W-4 | Skutki w środowisku wywołane wprowadzaniem obciążeń środowiskowych w wyniku wytwarzania energii | 1 |
T-W-5 | Klasyfikacja i charakterystyka obciążeń środowiska | 1 |
T-W-6 | Metody oceny skutków środowiskowych przy produkcji wyrobu - energii | 1 |
T-W-7 | Charakterystyka metody analizy energetyczno-ekologicznej wyrobu dla pełnego cyklu istnienia (LCA) – definicje i założenia | 2 |
T-W-8 | Normy dotyczące LCA | 2 |
T-W-9 | Cel i zakres analizy LCA | 2 |
T-W-10 | Analiza zbioru wejść i wyjść - LCI | 2 |
T-W-11 | Ocena wpływu cyklu życia - LCIA | 2 |
T-W-12 | Interpretacja cyklu życia | 3 |
T-W-13 | Przykłady analizy LCA | 2 |
T-W-14 | LCA - narzędzia informatyczne | 2 |
T-W-15 | Koszty cyklu życia - LCC | 2 |
T-W-16 | Przykłady analizy LCA wybranych technologii energetycznych | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Wykonanie zadania projektowego i przygotowanie do prezentacji | 4 |
A-P-3 | Konsultacje | 1 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda projektów |
M-2 | Metody podające w postaci wykładu informacyjnego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania wykonanego w grupach na wybrany temat spośród zaproponowanych przez nauczyciela |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie - zestaw pytań problemowych obejmujący zakres tematyczny wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/05_W01 - ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła. | ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-9, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-15, T-W-4, T-W-16, T-W-2, T-W-11, T-W-10 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/05_U01 - stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne | ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U15 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/05_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie oraz świadomość społecznych stutków wytwarzania energii | ZIIP_2A_K03, ZIIP_2A_K05 | — | — | C-3 | T-P-2 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/05_W01 - ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu techniki LCA, zna możliwości i ograniczenia jej zastosowania do oceny oddziaływania na środowisko związanego z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/05_U01 - stosuje technikę LCA do ekologicznej oceny wyrobu - energii, wykorzystuje dostępne w tym zakresie narzędzia informatyczne | 2,0 | |
3,0 | Oddany w terminie projekt wykonany w zakresie podstawowym oraz prawidłowe odpowiedzi na pytania kontrolne dotyczące projektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/05_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie oraz świadomość społecznych stutków wytwarzania energii | 2,0 | |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zygmunt Kowalski, Joanna Kulczycka, Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia procesów wytwórczych (LCA), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007
- Małgorzata Góralczyk, Ekologiczna ocena cyklu życia (LCA) nową techniką zarządzania środowiskowego, IGSMiE PAN, 2001
- Jan Górzyński, Podstawy analizy środowiskowej wyrobów i obiektów, WNT, 2007
Literatura dodatkowa
- Norma Europejska, PN-EN ISO 14001:2005 „Systemy zarzadzania srodowiskowego. Specyfikacja i wytyczne stosowania”, 2005
- Norma Europejska, PN-EN ISO 14040:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Okreslenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, 2005
- Norma Europejska, PN-EN ISO 14041:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Okreslenie celu i zakresu oraz analiza zbioru, 2005
- Norma Europejska, PN-EN ISO 14042:2005, Zarzadzanie srodowiskowe. Ocena cyklu zycia. Ocena wpływu cyklu zycia, 2005
- Norma Europejska, PN-EN ISO 14043:2005 Zarzadzanie Srodowiskowe, Interpretacja wpływu cyklu zycia, 2005