Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | student posiada podstawowe wiadomości dotyczące architektury krajobrazu na poziomie studiów pierwszego stopnia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z historią rozwoju osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zdobycie wiedzy na temat charakterystycznych elementów składowych krajobrazu wiejskiego, uwarunkowań prawnych funkcjonująch na terenach wiejskich i metod rewitalizacji krajobrazu wsi. |
C-2 | Nabycie umiejetności opracowania propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego, w tym wykonania analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego. Wykonanie analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi. | 8 |
T-P-2 | przegląd międzysemestralny | 2 |
T-P-3 | Opracowanie wstępnych wytycznych funkcjonalno - przestrzennych wybranego terenu wsi i wstępnej koncepcji zagospodarowania przestrzennego tego obszaru zgodnie z uwarunkowaniami środowiskowymi, kulturowymi i gospodarczymi. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys rozwoju kultury rolniczej na świecie i w Polsce. Rozwój osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Pomorza Zachodniego. | 4 |
T-W-2 | Charakterystyczne elementy składowe krajobrazu wiejskiego. | 4 |
T-W-3 | Cechy charakterystyczne krajobrazu wsi z terenu Pomorza Zachodniego: układy ruralistyczne, formy zabudowy mieszkalnej i gospodarczej, tereny zieleni (parki, cmentarze, aleje przydrożne, zadrzewienia śródpolne), obiekty sakralne, mała architektura. Założenia rezydencjonalno - parkowe. | 6 |
T-W-4 | Wpływ gospodarki wielkoprzemysłowej na przekształcenia krajobrazu wiejskiego oraz współczesne kierunki rozwoju obszarów wiejskich. | 4 |
T-W-5 | Materialne prawo administracyjne dotyczące projektowania ruralistycznego. Zapisy Uchwały krajobrazowej na tereneach wiejskich. Zasady kształtowania i rewitalizacji krajobrazu obszarów wiejskich. | 6 |
T-W-6 | Metodyka audytu krajobrazowego w ochronie krajobrazu wiejskiego | 4 |
T-W-7 | Prezentacje prac studenckich dotyczących rewitalizacji krajobrazu wybranych wsi z terenu Pomorza Zachodniego | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | przygotowanie pracy projektowej ( praca własna) | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | studiowanie wskazanej literatury | 15 |
A-W-3 | Opracowanie prezentacji propzycji rewitalizacji krajobrazu wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego | 10 |
A-W-4 | konsultacje | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace / wykład informacyjny Metody problemowe/ wykład problemowy |
M-2 | ćwiczenia projektowe |
M-3 | analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: przegląd międzysemestralny |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C10_W09 Student posiada wiedzę na temat historii rozwoju osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego, a także na temat charakterystycznych elementów składowych krajobrazu wiejskiego, uwarunkowań prawnych funkcjonująch na terenach wiejskich i metod rewitalizacji krajobrazu wsi. | AK_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C10_U08 Student potrafi opracować propozycje rewitalizacji krajobrazu wiejskiego: wykonać analizy stanu istniejącego, waloryzację krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi. Potrafi sformułować wytyczne projektowe i opracować wstępną koncepcję rewitalizacji krajobrazu wsi. | AK_2A_U08, AK_2A_U02 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
AK_2A_C10_U12 Student ma umiejetność rozpoznawania charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów ruralistycznych oraz ich komponentów. | AK_2A_U12 | — | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_2A_C10_K02 Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich | AK_2A_K03 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
AK_2A_C10_K07 Student ma świadomość wpływu róznorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni terenów wiejskich | AK_2A_K07 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C10_W09 Student posiada wiedzę na temat historii rozwoju osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego, a także na temat charakterystycznych elementów składowych krajobrazu wiejskiego, uwarunkowań prawnych funkcjonująch na terenach wiejskich i metod rewitalizacji krajobrazu wsi. | 2,0 | Nie zna zagadnienia. |
3,0 | Zna zagadnienie. | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu,dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C10_U08 Student potrafi opracować propozycje rewitalizacji krajobrazu wiejskiego: wykonać analizy stanu istniejącego, waloryzację krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi. Potrafi sformułować wytyczne projektowe i opracować wstępną koncepcję rewitalizacji krajobrazu wsi. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnienium, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciaga wnioski. | |
AK_2A_C10_U12 Student ma umiejetność rozpoznawania charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów ruralistycznych oraz ich komponentów. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje sie w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_2A_C10_K02 Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutyje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski. | |
AK_2A_C10_K07 Student ma świadomość wpływu róznorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni terenów wiejskich | 2,0 | Nie rozumie zagadnienia |
3,0 | Zna zagadnienie | |
3,5 | Ma pojęcie o zagadnienie, orientuje się w temacie. | |
4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. | |
4,5 | Ma pojecie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. dostrzega własne błedy. | |
5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski. |
Literatura podstawowa
- A. Szymski, M. Rzeszotarska-Pałka, J. Ignaczak-Felińska, Wieś pomorska wczoraj i dziś. Monografia wybranych wsi Pomorza Zachodniego, wyd. Walkowska, Szczecin, 2006
- Niedźwiecka-Filipiak, Wyróżniki krajobrazu i architektury wsi Polski południowo-zachodniej, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2009
- Rzeszotarska-Pałka M., Waloryzacja krajobrazu wsi popegeerowskich z terenu Pomorza Zachodniego, Przestrzeń i Forma, Szczecin, 2016, Zeszyt: 26, s. 283-292
- Rzeszotarska-Pałka M., Czałczyńska-Podolska M., Guidelines for revitalization of rural areas based on landscape studies, Czasopismo Techniczne, Kraków, 2019, tom
- Rzeszotarska-Pałka M., Czałczyńska-Podolska M., Use of Landscape Audit Methodology for the Cultural-Aesthetic Values Evaluation (Case Study), Architektura Krajobrazu, Wrocław, 2018, tom 58
- B. Górnisiewicz, Geneza, rozwój i prognozowanie wiejskich układów osadniczych., pol. Krakowska, Kraków, 1999
- H. Zaniewska, A Pawłat-Zawrzykraj, H. Gloza-Musiał, Zagospodarowanie przestrzenne i zabudowa wsi, Warszawa, 2011
- Arlet J., Drewniane budownictwo szkieletowe na Pomorzu Zachodnim, Szczecin, 2004
- B. Górnisiewicz, Uwagi na temat zasad kształtowania architektury wiejskiej, Pol. Krakowska, Kraków, 1999
- W. Wieczorkiewicz, Architektura i planowanie wsi., Pol. Warszawska, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Rzeszotarska-Pałka M., Tożsamość krajobrazu wsi Pomorza Zachodniego, [w:] Krajobraz Polski. Cudze chwalicie. Ochrona i kształtowanie rodzimego krajobrazu, wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2016, s. 149-162
- praca zbiorowa, Studia Obszarów wiejskich, tom 49/2018, Komisja Obszarów Wiejskich Polskie Towarzystwo Geograficzne, Warszawa, 2018, 49
- praca zbiorowa, Kierunki planowania przestrzennego i architektury współczesnej wsi, Wydział Architektury Politechniki Białostockiej, Białystok, 2006