Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Estetyka miast:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Estetyka miast | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowe zasady i pojęcia dotyczące estetyki . |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Uwrażliwienie studenta na estetykę i kanony estetyczne obowiazujące w architekturze krajobrazu w różnych epokach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Seminaria wprowadzające i prace terenowe polegające na sporzadzaniu dokumentacji fotograficznej i rysunkowej wybranych fragmentów przestrzeni miejskiej. | 9 |
| 9 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | - Miasto w historycznym rozwoju: piękno klasyczne miasta Grecji i Rzymu, miasto doby Renesansu i Baroku, Miasto okresu Klasycyzmu, Miasto przemysłowe XIX/XX wiek, Kanon estetyczny miasta współczesnego. - Klasyfikacje przestrzeni miejskich: publiczna, półpubliczna i prywatna - piękno subiektywne - intencjonalne odczucie piękna i przyrody. - ikony architektury jako wyznaczniki piękna i prestiżu miasta. - pomniki w mieście - ich znaczenie estetyka i dydaktyka. - detal i mała architektura. - harmonia i dysharmonia w rozwoju przestrzennym miasta - chaos jako przeciwstawienie ładu. - estetyka miasta XXI wieku. | 6 |
| 6 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
| A-A-2 | Przygotowanie pracy semestralnej | 21 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
| A-W-2 | Przygotowanie pracy semestralnej | 21 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metoda podajaca: wykłady informacyjne Metoda problemowa: metoda przypadków, sytuacji Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczn |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_OE2_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczaca wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych. | GP_1A_W02, GP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_OE2_U01 W skutek przeprowadzonych zajęć student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP. | GP_1A_U04, GP_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_OE2_K011 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | GP_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
| GP_1A_OE2_K07 W wyniku przeprowadzonych zajęć student prawidłowo identyfikuje i roztrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu planisty. | GP_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
| GP_1A_OE2_K08 W wyniku przeprowadzonych zajęc student jest zdolny do rozpoznania zalezności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myslenia o przestrzeni. | GP_1A_K11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-A-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_OE2_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczaca wykonywania zawodu planisty, w tym przepisów prawnych, zasad i procedur sporządzania dokumentów planistycznych. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
| 3,0 | Zna zagadnienie. | |
| 3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu i orientuje się w temacie. | |
| 4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. | |
| 4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy. | |
| 5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_OE2_U01 W skutek przeprowadzonych zajęć student potrafi prawidłowo interpretować zjawiska przyrodnicze i społeczne w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla GP. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
| 3,0 | Zna zagadnienie. | |
| 3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu i orientuje się w temacie. | |
| 4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. | |
| 4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy. | |
| 5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy wyciąga wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_OE2_K011 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
| 3,0 | Zna zagadnienie. | |
| 3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu i orientuje się w temacie. | |
| 4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. | |
| 4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy. | |
| 5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy wyciąga wnioski. | |
| GP_1A_OE2_K07 W wyniku przeprowadzonych zajęć student prawidłowo identyfikuje i roztrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu planisty. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
| 3,0 | Zna zagadnienie | |
| 3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu i orientuje się w temacie. | |
| 4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. | |
| 4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy. | |
| 5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy wyciąga wnioski. | |
| GP_1A_OE2_K08 W wyniku przeprowadzonych zajęc student jest zdolny do rozpoznania zalezności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myslenia o przestrzeni. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
| 3,0 | Zna zagadnienie. | |
| 3,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu i orientuje się w temacie. | |
| 4,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. | |
| 4,5 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy. | |
| 5,0 | Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy wyciąga wnioski. |
Literatura podstawowa
- P. Bogdanowicz, Człowiek i przestrzeń, Szkolne i pedagogiczne, Warszawa, 1992
- J. Glancey, Historia architektury, Arkady, Warszawa, 2002
- W. Szolginia, Architektura i budownictwo - ilustrowana encyklopedia dla wszystkich T.III, PWN w-wa, Warszawa, 2011
- E. Fassbender, Zasady nowoczesnej nauki o budowie miast, Kraków, 1916