Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Geograficzne systemy informacji przestrzennej I:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Geograficzne systemy informacji przestrzennej I | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu sozologii i kształtowania środowiska. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz poznanie źródeł danych wykorzystywanych w projektach GIS. Zapoznanie się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska i gospodarki przestrzennej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Podstawowe moduły programu Idrisi i wykorzystanie palet barwnych. Konwersja plików i rasteryzacja danych. | 2 |
| T-L-2 | Reklasyfikacja danych rastrowych i operacje logiczne na warstwach. Analiza Numerycznego Modelu Terenu na przykładzie modelu Wzgórz Bukowych. | 2 |
| T-L-3 | Zastosowanie metod analizy danych przestrzennych do wyznaczenia wybranych elementów środowiska zlewni Tywy. | 2 |
| T-L-4 | Zastosowanie modułu CROSSTAB do analizy zmian pokrycia terenu na przykładzie lesistości Pobrzeża Szczecińskiego (ćwiczenie podwójne). Analiza zmian sposobu użytkowania terenu na obszarze Pojezierza Myśliborskiego z wykorzystaniem wskaźników diagnostycznych. | 3 |
| 9 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych. | 2 |
| T-W-2 | Typologia i dziedziny zastosowań GIS. | 2 |
| T-W-3 | Źródła danych GIS. | 1 |
| T-W-4 | Odwzorowania kartograficzne: użycie i transformacja. | 2 |
| T-W-5 | Realizacja podstawowych funkcji GIS: wizualizacja i wprowadzanie danych. | 1 |
| T-W-6 | Analiza geograficzna, zarządzanie i transformacja danych. | 1 |
| T-W-7 | Operacje logiczne na warstwach rastrowych i wektorowych. | 1 |
| T-W-8 | Numeryczny model terenu – TIN i DEM, tworzenie i wykorzystanie modelu terenu w projektach GIS. | 2 |
| T-W-9 | Bazy danych w GIS i wiązanie danych przestrzennych z danymi opisowymi. | 1 |
| T-W-10 | Przegląd pakietów oprogramowania GIS. Zapoznanie się z możliwościami i zasadami pracy na programach wektorowych na przykładzie pakietów MapInfo i Quantum GIS, ArcView. | 2 |
| T-W-11 | Podstawowe zagadnienia teledetekcji. | 1 |
| T-W-12 | Interpretacja zdjęć lotniczych w badaniach szaty roślinnej i krajobrazu. | 1 |
| T-W-13 | Wykorzystanie zdjęć satelitarnych w gospodarce przestrzennej i sozologii. | 1 |
| 18 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
| A-L-2 | Przygotowanie projektu na podstawie stworzonych map numerycznych. | 11 |
| A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych na podstawie skryptu. | 10 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
| A-W-2 | Czytanie literatury | 22 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | objaśnienie |
| M-3 | ćwiczenia laboratoryjne i metoda projektów |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: zaliczenia zadań wykonywanych w trakcie ćwiczenia |
| S-2 | Ocena formująca: ocena wykonania projektu |
| S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
| S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie praktyczne ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_C17_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania programów GIS. Zna sposoby tworzenia Numerycznego Modelu Terenu w programach rastrowych i wektorowych oraz źródła danych do jego konstrukcji. Potrafi planować proste działania przy tworzeniu projektów z użyciem narzędzi GIS. | GP_1A_W02, GP_1A_W13, GP_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-1 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_C17_U01 Student umie praktycznie wykorzystać wybrane moduły prezentowanych programów GIS, pozyskać informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, posiada umiejętność wykrzystania analogowych źródeł danych do tworzenia map numerycznych. | GP_1A_U11 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-3 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_C17_K01 Uzyskana wiedza z zakresu GIS, a także znajomość oprogramowania, które wykazuje tendencję do stałego progresu i specjalizacji, uzmysławia konieczność stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy. Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | GP_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-9 | M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_C17_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania programów GIS. Zna sposoby tworzenia Numerycznego Modelu Terenu w programach rastrowych i wektorowych oraz źródła danych do jego konstrukcji. Potrafi planować proste działania przy tworzeniu projektów z użyciem narzędzi GIS. | 2,0 | Nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w gospodarce przestrzennej; nie posiada wiedzy, umożliwiającej wykonywanie podstawowych czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania. |
| 3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS. | |
| 3,5 | Potrafi wykonać typowe analizy i operacje za pomocą oprogramowania GIS; zna podstawy teoretyczne GIS. | |
| 4,0 | Potrafi wykonać większość prezentowanych na ćwiczeniach czynności z użyciem oprogramowania GIS, a także wykonywać bardziej skomplikowane analizy przestrzenne; zna dobrze teoretyczne zagadnienia GIS. | |
| 4,5 | Potrafi wykorzystywać wszystkie przedstawione w programie moduły GIS; umie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów ochrony środowiska, zna i dobrze rozumie teoretyczne zagadnienia GIS. | |
| 5,0 | Potrafi wykonać wszystkie przedstawione na ćwiczeniach operacje GIS; Umie samodzielnie zaplanować toki postępowania przy analizie wybranych problemów gospodarki przestrzennej, a także wizualizować i komentować uzyskane wyniki; potrafi samodzielnie dobierać narzędzia potrzebne rozwiązywania zadań; bardzo dobrze zna i rozumie teoretyczne zagadnienia GIS. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_C17_U01 Student umie praktycznie wykorzystać wybrane moduły prezentowanych programów GIS, pozyskać informacje właściwe do wykonania zadania planistycznego z różnych źródeł, posiada umiejętność wykrzystania analogowych źródeł danych do tworzenia map numerycznych. | 2,0 | Nie potrafi wykorzystywać podstawowych modułów prezentowanych na ćwiczeniach programów; nie zna podstaw teoretycznych i praktycznych wykorzystania systemów GIS w gospodarce przestrzennej. |
| 3,0 | Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. | |
| 3,5 | Potrafi wykonać większość czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS, jednak nie umie optymalnie wykorzystać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. | |
| 4,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, ma jednak trudności w efektywnej analizie uzyskanych wyników; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. | |
| 4,5 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania i efektywnie analizować uzyskane wyniki; zna dobrze podstawy teoretyczne GIS, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. | |
| 5,0 | Potrafi wykonać wszystkie czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania; zna bardzo dobrze zna podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, potrafi optymalnie wykorzystać poznane metody i źródła do tworzenia projektów z zakresu gospodarki przestrzennej. Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; posiada umiejętność interpretacji uzyskanych wyników, a także postrzega relacje pomiędzy analizowanymi elementami a całym środowiskiem. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_C17_K01 Uzyskana wiedza z zakresu GIS, a także znajomość oprogramowania, które wykazuje tendencję do stałego progresu i specjalizacji, uzmysławia konieczność stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy. Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu. | 2,0 | Nieznajomość podstaw GIS i prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, skutkuje brakiem kompetencji w zakresie tworzenia projektów GIS. |
| 3,0 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów. | |
| 3,5 | Podstawowa wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie podstawowych czynności przy tworzeniu projektów. | |
| 4,0 | Dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. | |
| 4,5 | Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie większości czynności przy tworzeniu projektów; student potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS; potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia. | |
| 5,0 | Potrafi kreatywnie wykorzystywać prezentowane w toku zajęć narzędzia; dobra wiedza z zakresu GIS umożliwia wykonywanie wszystkich przewidzianych programem czynności przy tworzeniu projektów; student bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę indywidualną, zdaje sobie sprawę z istnienia zasad ochrony własności intelektualnej GIS. |
Literatura podstawowa
- Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
- Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009
Literatura dodatkowa
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
- Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010