Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Jakość życia na obszarach miejskich:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Jakość życia na obszarach miejskich | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | realizacja treści przedmiotu wymaga podstawowej znajomości zagadnień socjologicznych |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z warunkami życia w mieście i ich zróżnicowaniem oraz czynnikami wpływającymi na jakość życia mieszkańców miast |
| C-2 | Przygotowanie studentów do analizy warunków i jakości życia na podstawie obiektywnych danych i subiektywnych odczuć. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Ocena wpływu warunków życia mieszkańców miast na ich zadowolenie z życia (obiektywizm warunków, subiektywizm ocen). Analiza porównawcza warunków i jakości życia w mieście i na wsi. Rankingi miast pod względem jakości życia. Monitoring jakości życia w mieście: dziedziny, aspekty wskaźniki. Dobór wskaźników do oceny wybranego aspektu życia w mieście. Ocena dostępności danych opisujących warunki i jakość życia. | 5 |
| T-A-2 | Metody badań ankietowych w identyfikacji potrzeb, oczekiwań, opinii i ocen mieszkańców miast. Budowanie dialogu mieszkańców z władzą jako płaszczyzny wymiany informacji i wyboru decyzji wpływających na jakość życia w mieście. | 4 |
| 9 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Pojęcie jakości życia, dziedziny, aspekty i wskaźniki. Społeczne, środowiskowe i ekonomiczne uwarunkowania życia w miastach. Organizacja życia w miastach i jej wpływ na jakość życia mieszkańców (transport i komunikacja, infrastruktura komunalna, rynek pracy, instytucje kultury i rozrywki). Związki zagospodarowania przestrzennego miast z jakością życia ich mieszkańców. | 4 |
| T-W-2 | Miejskie obszary biedy. Skutki niezadowolenia z jakości życia w mieście (suburbanizacja i rozlewanie się miast). Kierunki rozwoju współczesnych miast w kontekście podniesienia jakości życia. Planistyczne, techniczne i organizacyjne możliwości poprawy warunków życia w mieście. | 5 |
| 9 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 9 |
| A-A-2 | wykonanie samodzielnych zadań przedstawionych na zajęciach | 15 |
| A-A-3 | czytanie wskazanej literatury | 15 |
| A-A-4 | wyszukiwanie i analiza danych do zadań | 21 |
| 60 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
| A-W-2 | czytanie wskazanej literatury | 21 |
| 30 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład problemowy |
| M-2 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: obserwacja pracy studentów w czasie zajęć, ocena etapowa projektu |
| S-2 | Ocena podsumowująca: test wiedzy z treści wykładowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_OA1_W01 ma wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście i narzędzi poprawy jakości życia mieszkańców miast | GP_1A_W06, GP_1A_W14, GP_1A_W17 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_OA1_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne typowe dla obszarów miejskich | GP_1A_U01 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_OA1_K01 posiada zdolność rozpoznawania związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, właściwie je interpretuje i potrafi myśleć kreatywnie | GP_1A_K09, GP_1A_K08 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_OA1_W01 ma wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście i narzędzi poprawy jakości życia mieszkańców miast | 2,0 | nie posiada podstawowej wiedzy na temat analizy i oceny warunków życia w mieście i nie potrafi omówić podstawowych narzędzi poprawy jakości życia mieszkańców miast |
| 3,0 | posiada podstawową wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście oraz poftafi wskazać 2 podstawowe narzędzia poprawy jakości życia mieszkańców miast | |
| 3,5 | posiada podstawową wiedzę na temat analizy i oceny warunków życia w mieście oraz potrafi wskazać 4 podstawowe narzędzia poprawy jakości życia mieszkańców miast | |
| 4,0 | umiejętnie porusza się w problematyce analizy i oceny warunków życia w mieście i trafnie dobiera narzędzia poprawy jakości życia do zidentyfikowanych problemów | |
| 4,5 | ma pogłębioną wiedzę o analizie i ocenie warunków zycia w mieście oraz narzędziach jej poprawy | |
| 5,0 | biegle porusza się w problematyce analizy i oceny warunków życia w mieście oraz swobodnie dobiera narzędzia poprawy jakości życia do zidentyfikowanych problemów |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_OA1_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne typowe dla obszarów miejskich | 2,0 | nie potrafi wymienić i interpretować zjawisk społecznych charakterystycznych dla obszarów miejskich |
| 3,0 | potrafi wymienić 3 podstawowe zjawiska społeczne charakterystyczne dla obszarów miejskich opisując je w stopniu podstawowym | |
| 3,5 | potrafi wymienić 3 podstawowe zjawiska społeczne charakterystyczne dla obszarów miejskich i opisać je na poziomie podstawowym ze wskazaniem przykładów | |
| 4,0 | potrafi wymienić i opisać 5 podstawowych zjawisk społecznych charakterystycznych dla obszarów miejskich | |
| 4,5 | potrafi identyfikować typowe zjawiska społeczne charakterystyczne dla obszarów miejskich i swobodnie wypowiada się na ich temat | |
| 5,0 | biegle porusza się w obszarze identyfikacji zjawisk społecznych charakterystycznych dla obszarów miejskich z podaniem ich przyczyn i skutków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_OA1_K01 posiada zdolność rozpoznawania związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, właściwie je interpretuje i potrafi myśleć kreatywnie | 2,0 | nie rozpoznaje podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim |
| 3,0 | posiada zdolność do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim z podstawową umiejętnością ich interpretacji | |
| 3,5 | posiada zdolność do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, potrafi je interpretować w stopniu podstawowym z elementami kreatywnego myślenia | |
| 4,0 | posiada zdolność do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, trafnie je interpretuje i myśli kreatywnie | |
| 4,5 | posiada duże zdolności do rozpoznawania podstawowych związków i zależności zachodzących w środowisku miejskim, trafnie je interpretuje i myśli kreatywnie | |
| 5,0 | biegle porusza się w tematyce związków i zależności w środowisku miejskim a w ich interpretacji posługuje się myśleniem kreatywnym |
Literatura podstawowa
- Diagnoza społeczna. Warunki i jakość zycia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, coroczne raporty, www.diagnoza.com
- Borys T., Rogala P., Jakość zycia na poziomie lokalnym - ujęcie wskaźnikowe, UNDP, Warszawa, 2008
- Derbis R., Jakość życia - od wykluczonych do elity, Akademia im. Jana Długosza, Częstochowa, 2008