Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N1)
Sylabus przedmiotu Statystyka matematyczna:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Statystyka matematyczna | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Agroinżynierii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość matematyki w zakresie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Nabycie wiedzy w zakresie podstawowycvh metod statystyki matematycznej |
| C-2 | Nabycie umiejętności stosowania narzędzi statystycznych do analizy danych oraz interpretowania wyników. |
| C-3 | Umiejętność pracy w zespole |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wyliczanie charakterystyk próby na przykladach liczbowych | 2 |
| T-A-2 | Hipotezy statystyczne i ich weryfikacja, analiza danych przy pomocy testu t studenta . | 2 |
| T-A-3 | Analiza doswiadczenia 1-czynnikowego , wyliczenie NIR, interpretacja wyników | 2 |
| T-A-4 | Ocena zależności pomiędzy 2 zmiennymi - wyliczenie współczynnika korelacji i prostej regresji, interpretacja wyników | 2 |
| T-A-5 | Zastosowanie testów nieparametrycznych , analizy na przykładach liczbowych | 1 |
| 9 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Statystyka opisowa. Populacja i próba | 1 |
| T-W-2 | Wnioskowanie statystyczne, testy istotności | 2 |
| T-W-3 | Analiza wariancji, testy do porównań średnich | 2 |
| T-W-4 | Analiza korelacji i regresji. | 2 |
| T-W-5 | Testy nieparametryczne | 2 |
| 9 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Udział studenta w zajęciach. | 9 |
| A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań. | 20 |
| A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
| A-A-4 | Konsultacje z nauczycielem. | 2 |
| 46 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział studenta w wykładach. | 9 |
| A-W-2 | Praca własna studenta - studiowanie treści wykładów. | 20 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
| 44 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | ćwiczenia przedmiotowe - rozwiązywanie zadań |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny wymagający rozwiązania zadań |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_B50_W01 Student powinien definiować pojęcia z zakresu statystyki oraz rozwiązywać zadania i formułować hipotezy statystyczne. | GP_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_B50_U01 Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczno-statystyczną do rozwiązywania praktycznych problemów. | GP_1A_U19 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_B50_K01 Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematyczno- statystycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej. | GP_1A_K05, GP_1A_K02 | — | — | C-1, C-3 | T-A-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_B50_W01 Student powinien definiować pojęcia z zakresu statystyki oraz rozwiązywać zadania i formułować hipotezy statystyczne. | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu zadowalającym zdobył wiedzę w zakresie statystyki. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_B50_U01 Student umie zastosować nabytą wiedzę matematyczno-statystyczną do rozwiązywania praktycznych problemów. | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu zadowalającym umie stosować nabytą wiedzę do rozwiązywania praktycznych problemów. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_B50_K01 Student ma aktywną postawę w procesie samokształcenia w zakresie wiedzy matematyczno- statystycznej, przydatnej w wykonywanej pracy zawodowej. | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu zadowalającym wykazuje aktywną postawę w procesie samokształcenia i przestrzega zasad etyki. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych, WNT, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Majkowska M., Matematyka nie tylko dla leśnikow, Wyd. SGGW, Warszawa, 2004