Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Zastosowanie GIS do analiz społeczno-ekonomicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowanie GIS do analiz społeczno-ekonomicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student (-ka) posiada podstawową wiedzę z zakresu geografii ekonomicznej, zna podstawy GIS oraz pakietu biurowego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technikami GIS przydatnymi w przetwarzaniu i analizie danych z zakresu geogarfii społęczno-ekonomiczno-gospodarczej Zapoznanie z programem MapInfo

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozyskiwanie danych źródłowych, tworzenie i zarządzanie bazą danych społeczno-ekonomicznych.2
T-L-2Program MapInfo: okno plikacji, praca z tabelami, edycja i aktualizacja danych, dołaczanie danych zewnętrznych.2
T-L-3Wizualizacja danych - tworzenie i modyfikacja map tematycznych dla wybranych zjawisk (wskaźników) społeczno-ekonomicznych w ujęciu jednostek administracyjnych Polski, etykietowanie, dodawanie legendy, rozkład i kompozycja mapy, zarządzanie warstwami.6
T-L-4Analzia i interpretacja utworzonych map społeczno-ekonomicznych.2
12
wykłady
T-W-1GIS w geografii społeczno-ekonomicznej.1
T-W-2Metody analizy przestrzennej i metody badań zjawisk społeczno-ekonomiczno-gospodarczych.2
T-W-3Metody prezentacji i wizualizacji w kartografii społeczno-ekonomicznej.2
T-W-4MapInfo - wprowadzenie do pakietu.1
T-W-5MapInfo - funkcje, możliwości i ograniczenia, przykłady zastosowania w geografii społęczno-ekonomicznej.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-L-2Przygotowanie pracy zaliczeniowej.10
A-L-3Udział w konsultacjach.8
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów14
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne - realizacja indywidualnych zadań ćwiczeniowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie indywidualnych prac ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C12_W01
Posiada wiedzę niezbędną do wyboru metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji.
GP2_2A_W01, GP2_2A_W06, GP2_2A_W09C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C12_U01
Potrafi dobrać metodę oraz narzędzie analityczne oraz przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne.
GP2_2A_U07, GP2_2A_U09, GP2_2A_U01C-1T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C12_K01
Student posiada kompetencje zastosowania danych statystycznych do analiz społeczno-ekonomicznych i przestrzennych analiz z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania.
GP2_2A_K01, GP2_2A_K06C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C12_W01
Posiada wiedzę niezbędną do wyboru metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji.
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy
3,0Student posiada elementarną wiedzę na temat metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji.
3,5Student posiada podstawową wiedze niezbędną do wyboru metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji.
4,0Student posiada wiedzę na temat możliwości analizy przestzrennej i metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji.
4,5Student posiada duża wiedze na temat analizy przestrzennej i metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. Potrafi zaprezentować wybrane zjawisko społeczno-ekonomiczne
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat analizy przestrzennej i metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. Potrafi samodzielnie wykonać, zaprezentować i zwizualizować oraz opisać wybrane zjawisko społeczno-ekonomiczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C12_U01
Potrafi dobrać metodę oraz narzędzie analityczne oraz przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne.
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienei w stopniu minimalnym
3,5Zna zagadnienie w stopniu podstawowym W prosty sposób dobrać metodę i narzędzie analiztyczne
4,0Zna zagadnienie Potrafi dobrać metodę i narzędzie analityczne. Potrafi przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne.
4,5Zna dobrze zagadnienie. Potrafi dobrać metodę i narzędzie analityczne. Potrafi przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne. Dyskutuje o uzyskanych wynikach.
5,0Zna bardzo dobrze zagadnienie. Potrafi dobrać metodę i narzędzie analityczne. Potrafi przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne. Dyskutuje o uzyskanych wynikach i wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C12_K01
Student posiada kompetencje zastosowania danych statystycznych do analiz społeczno-ekonomicznych i przestrzennych analiz z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania.
2,0NIe rozumie zagadnieia i nie ma świadomości analiz przestrzennych w geografii społeczno--ekonomicznej
3,0Student ma minimalną świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada ogóle pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem.
3,5Student ma świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada ogólne pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem.
4,0Student ma dużą świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada ogóle pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem.
4,5Student ma duża świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada duże pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem.
5,0Student ma bardzo dużą świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada bardzo duże pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem. Potrafi dyskutować na temat przeprowadzonej analizy.

Literatura podstawowa

  1. RungeJ., Metody badan w geografii społeczno-ekonomicznej, Wyd. UŚ, Katowice, 2007
  2. Urbański J., GIS w bdanich przyrodniczych (ebook), Centrum GIS Uniwersytet Gdański, Gdańska, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Litwin L., Mydra G., Systemy Ingormacji geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Gliwoce, 2005
  2. MapInfo- podręcznik użytkownika, 2014, www.mapinfo.com
  3. Domański R., Geografia ekonomiczna. Ujęcie dynamiczne., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozyskiwanie danych źródłowych, tworzenie i zarządzanie bazą danych społeczno-ekonomicznych.2
T-L-2Program MapInfo: okno plikacji, praca z tabelami, edycja i aktualizacja danych, dołaczanie danych zewnętrznych.2
T-L-3Wizualizacja danych - tworzenie i modyfikacja map tematycznych dla wybranych zjawisk (wskaźników) społeczno-ekonomicznych w ujęciu jednostek administracyjnych Polski, etykietowanie, dodawanie legendy, rozkład i kompozycja mapy, zarządzanie warstwami.6
T-L-4Analzia i interpretacja utworzonych map społeczno-ekonomicznych.2
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1GIS w geografii społeczno-ekonomicznej.1
T-W-2Metody analizy przestrzennej i metody badań zjawisk społeczno-ekonomiczno-gospodarczych.2
T-W-3Metody prezentacji i wizualizacji w kartografii społeczno-ekonomicznej.2
T-W-4MapInfo - wprowadzenie do pakietu.1
T-W-5MapInfo - funkcje, możliwości i ograniczenia, przykłady zastosowania w geografii społęczno-ekonomicznej.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.12
A-L-2Przygotowanie pracy zaliczeniowej.10
A-L-3Udział w konsultacjach.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów14
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C12_W01Posiada wiedzę niezbędną do wyboru metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W01Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami nauki.
GP2_2A_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych niezbędną do rozumienia dylematów gospodarowania zasobami środowiska i kształtowania przestrzeni dla potrzeb człowieka z uwzględnieniem ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy.
GP2_2A_W09Ma wiedzę na temat metod analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych przy uwzględnianiu wszelkich aspektów i uwarunkowań środowiskowych, ekonomicznych i prawnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami GIS przydatnymi w przetwarzaniu i analizie danych z zakresu geogarfii społęczno-ekonomiczno-gospodarczej Zapoznanie z programem MapInfo
Treści programoweT-W-2Metody analizy przestrzennej i metody badań zjawisk społeczno-ekonomiczno-gospodarczych.
T-W-4MapInfo - wprowadzenie do pakietu.
T-W-3Metody prezentacji i wizualizacji w kartografii społeczno-ekonomicznej.
T-W-5MapInfo - funkcje, możliwości i ograniczenia, przykłady zastosowania w geografii społęczno-ekonomicznej.
T-W-1GIS w geografii społeczno-ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej wiedzy
3,0Student posiada elementarną wiedzę na temat metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji.
3,5Student posiada podstawową wiedze niezbędną do wyboru metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji.
4,0Student posiada wiedzę na temat możliwości analizy przestzrennej i metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji.
4,5Student posiada duża wiedze na temat analizy przestrzennej i metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. Potrafi zaprezentować wybrane zjawisko społeczno-ekonomiczne
5,0Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat analizy przestrzennej i metody oceny, przedstawienia i opisania oraz zaprezentowania problemu badawczego z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej z wykorzystaniem Geograficznych Systemów Informacji. Potrafi samodzielnie wykonać, zaprezentować i zwizualizować oraz opisać wybrane zjawisko społeczno-ekonomiczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C12_U01Potrafi dobrać metodę oraz narzędzie analityczne oraz przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_U09Potrafi prognozować i oceniać skutki środowiskowe polityk i planów przestrzenno-rozwojowych.
GP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami GIS przydatnymi w przetwarzaniu i analizie danych z zakresu geogarfii społęczno-ekonomiczno-gospodarczej Zapoznanie z programem MapInfo
Treści programoweT-L-4Analzia i interpretacja utworzonych map społeczno-ekonomicznych.
T-L-1Pozyskiwanie danych źródłowych, tworzenie i zarządzanie bazą danych społeczno-ekonomicznych.
T-L-2Program MapInfo: okno plikacji, praca z tabelami, edycja i aktualizacja danych, dołaczanie danych zewnętrznych.
T-L-3Wizualizacja danych - tworzenie i modyfikacja map tematycznych dla wybranych zjawisk (wskaźników) społeczno-ekonomicznych w ujęciu jednostek administracyjnych Polski, etykietowanie, dodawanie legendy, rozkład i kompozycja mapy, zarządzanie warstwami.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - realizacja indywidualnych zadań ćwiczeniowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie indywidualnych prac ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienei w stopniu minimalnym
3,5Zna zagadnienie w stopniu podstawowym W prosty sposób dobrać metodę i narzędzie analiztyczne
4,0Zna zagadnienie Potrafi dobrać metodę i narzędzie analityczne. Potrafi przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne.
4,5Zna dobrze zagadnienie. Potrafi dobrać metodę i narzędzie analityczne. Potrafi przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne. Dyskutuje o uzyskanych wynikach.
5,0Zna bardzo dobrze zagadnienie. Potrafi dobrać metodę i narzędzie analityczne. Potrafi przeprowadzić analizę i zaprezentować graficznie wybrane zjawiska społeczno-ekonomiczne. Dyskutuje o uzyskanych wynikach i wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C12_K01Student posiada kompetencje zastosowania danych statystycznych do analiz społeczno-ekonomicznych i przestrzennych analiz z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
GP2_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami GIS przydatnymi w przetwarzaniu i analizie danych z zakresu geogarfii społęczno-ekonomiczno-gospodarczej Zapoznanie z programem MapInfo
Treści programoweT-W-2Metody analizy przestrzennej i metody badań zjawisk społeczno-ekonomiczno-gospodarczych.
T-W-4MapInfo - wprowadzenie do pakietu.
T-W-3Metody prezentacji i wizualizacji w kartografii społeczno-ekonomicznej.
T-W-5MapInfo - funkcje, możliwości i ograniczenia, przykłady zastosowania w geografii społęczno-ekonomicznej.
T-W-1GIS w geografii społeczno-ekonomicznej.
T-L-4Analzia i interpretacja utworzonych map społeczno-ekonomicznych.
T-L-1Pozyskiwanie danych źródłowych, tworzenie i zarządzanie bazą danych społeczno-ekonomicznych.
T-L-2Program MapInfo: okno plikacji, praca z tabelami, edycja i aktualizacja danych, dołaczanie danych zewnętrznych.
T-L-3Wizualizacja danych - tworzenie i modyfikacja map tematycznych dla wybranych zjawisk (wskaźników) społeczno-ekonomicznych w ujęciu jednostek administracyjnych Polski, etykietowanie, dodawanie legendy, rozkład i kompozycja mapy, zarządzanie warstwami.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne - realizacja indywidualnych zadań ćwiczeniowych z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładów
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie indywidualnych prac ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0NIe rozumie zagadnieia i nie ma świadomości analiz przestrzennych w geografii społeczno--ekonomicznej
3,0Student ma minimalną świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada ogóle pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem.
3,5Student ma świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada ogólne pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem.
4,0Student ma dużą świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada ogóle pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem.
4,5Student ma duża świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada duże pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem.
5,0Student ma bardzo dużą świadomość korzystania z baz danych społeczno-ekonomicznych oraz posiada bardzo duże pojęcie analiz przestrzennych z ich uwzględnieniem. Potrafi dyskutować na temat przeprowadzonej analizy.