Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Waloryzacja ekosystemów wodnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Waloryzacja ekosystemów wodnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL4 8 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii, fizyki i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawami oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej, z podstawowymi antropogenicznymi zakłóceniami w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych oraz z zabiegami ochronnymi i technikami odnowy tych ekosystemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ocena podatności zbiorników na degradację.2
T-L-2Porównanie stanu troficznego wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych, rolniczych i przemysłowych. Metody oznaczania troficznych wskaźników jakosci wody (fosforan, chlorofil, SD)3
T-L-3Odnowa ekosystemów wodnych z zastosowaniem ekotechnik (rekultywacja jezior - koagulacja, napowietrzanie)3
8
wykłady
T-W-1Monitoring i ocena jakości wód powierzchniowych – zmiany klasyfikacji i norm jakości wód powierzchniowych w Polsce.1
T-W-2Ocena i klasyfikacja rzek i jezior zgodna z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej – stan ekologiczny, stan chemiczny.1
T-W-3Ocena stanu ekologicznego - typologia abiotyczna rzek i jezior polskich, warunki referencyjne, wskaźniki (metriksy).Wskaźniki jakości ekologicznej. Klasyfikacja stanu ekologicznego i stanu wód, podatność na degradację.3
T-W-4Problem eutrofizacji. Metody oceny stanu troficznego wód.1
T-W-5Podstawowe zabiegi ochronne i rekultywacyjne stosowane w wodach powierzchniowych - podstawowe problemy związane z ich przeprowadzaniem.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie sprawozdań7
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Konsultacjer i utrwalenie treści7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady w formie prezentacji PowerPoint
M-2Metody problemowe (ocena stanu ekologicznego i chemicznego jezior oraz ich podatności na degradację, analiza przyczyn degradacji wód i możliwości ich odnowy na wybranych przykładach oraz czynniki wpływające na wyniki oceny hydromorfologicznej rzek).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zalicznie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OC2_W01
Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma podstawową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OC2_U01
Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Umie zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego.
GP2_2A_U03, GP2_2A_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OC2_K01
Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
GP2_2A_K02C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OC2_W01
Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma podstawową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
2,0
3,0Student słabo zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma bardzo ogólną wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna w niewielkim stopniu zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
3,5Student słabo zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma częsciową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna w pewnym stopniu zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
4,0Student zna najwazniejsze podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma częsciową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna ogólne zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
4,5Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma znacząca wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna ogólne zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
5,0Student dobrze zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma szeroką wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OC2_U01
Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Umie zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego.
2,0
3,0Student w małym zakresie potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu
3,5Student w małym zakresie potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego
4,0Student w wybranych przypadkach potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego
4,5Student w wiekszosci przypadków potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego
5,0Student potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OC2_K01
Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
2,0
3,0Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych
3,5Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podaje pojedyncze argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
4,0Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz częsciowo argumentuje za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
4,5Student w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz częsciowo argumentuje za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
5,0Student w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz wyczerpujaco argumentuje za przyjęciem konkretnego rozwiązania.

Literatura podstawowa

  1. Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r., 2011
  2. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych, Dz. U. z 2011 r. Nr 258, poz. 1549, 2011
  3. J. Zelazo, Podstawy renaturyzacji rzek, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. K. Szoszkiewicz, T. Zgoła, Sz. Jusik, B. Hryc-Jusik, F. H. Dawson, P. Raven Boguck, Hydromorfologiczna ocena wód płynących, Wydawnictwo Naukowe, 2012
  2. W. Mioduszewski, W. Dembek (red.), Woda na obszarach wiejskich., Wydawnictwo IMUZ, arszawa Falenty, 2009
  3. Rychling A., Solon J., Ekologia krajobrazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena podatności zbiorników na degradację.2
T-L-2Porównanie stanu troficznego wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych, rolniczych i przemysłowych. Metody oznaczania troficznych wskaźników jakosci wody (fosforan, chlorofil, SD)3
T-L-3Odnowa ekosystemów wodnych z zastosowaniem ekotechnik (rekultywacja jezior - koagulacja, napowietrzanie)3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Monitoring i ocena jakości wód powierzchniowych – zmiany klasyfikacji i norm jakości wód powierzchniowych w Polsce.1
T-W-2Ocena i klasyfikacja rzek i jezior zgodna z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej – stan ekologiczny, stan chemiczny.1
T-W-3Ocena stanu ekologicznego - typologia abiotyczna rzek i jezior polskich, warunki referencyjne, wskaźniki (metriksy).Wskaźniki jakości ekologicznej. Klasyfikacja stanu ekologicznego i stanu wód, podatność na degradację.3
T-W-4Problem eutrofizacji. Metody oceny stanu troficznego wód.1
T-W-5Podstawowe zabiegi ochronne i rekultywacyjne stosowane w wodach powierzchniowych - podstawowe problemy związane z ich przeprowadzaniem.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestniczenie w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie sprawozdań7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Konsultacjer i utrwalenie treści7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OC2_W01Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma podstawową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej, z podstawowymi antropogenicznymi zakłóceniami w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych oraz z zabiegami ochronnymi i technikami odnowy tych ekosystemów.
Treści programoweT-W-1Monitoring i ocena jakości wód powierzchniowych – zmiany klasyfikacji i norm jakości wód powierzchniowych w Polsce.
T-W-2Ocena i klasyfikacja rzek i jezior zgodna z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej – stan ekologiczny, stan chemiczny.
T-W-3Ocena stanu ekologicznego - typologia abiotyczna rzek i jezior polskich, warunki referencyjne, wskaźniki (metriksy).Wskaźniki jakości ekologicznej. Klasyfikacja stanu ekologicznego i stanu wód, podatność na degradację.
T-W-4Problem eutrofizacji. Metody oceny stanu troficznego wód.
T-W-5Podstawowe zabiegi ochronne i rekultywacyjne stosowane w wodach powierzchniowych - podstawowe problemy związane z ich przeprowadzaniem.
Metody nauczaniaM-1Wykłady w formie prezentacji PowerPoint
M-2Metody problemowe (ocena stanu ekologicznego i chemicznego jezior oraz ich podatności na degradację, analiza przyczyn degradacji wód i możliwości ich odnowy na wybranych przykładach oraz czynniki wpływające na wyniki oceny hydromorfologicznej rzek).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zalicznie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma bardzo ogólną wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna w niewielkim stopniu zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
3,5Student słabo zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma częsciową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna w pewnym stopniu zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
4,0Student zna najwazniejsze podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma częsciową wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna ogólne zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
4,5Student zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma znacząca wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna ogólne zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
5,0Student dobrze zna podstawy oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej. Ma szeroką wiedzę dotyczącą zabiegów ochronnych i technik odnowy ekosystemów wodnych. Zna zasady oceny hydromorfologicznej rzek.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OC2_U01Potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych. Umie zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
GP2_2A_U08Posiada umiejętność przeprowadzenia analiz i interpretacji zagadnień gospodarczych i środowiskowych w ujęciu przestrzennym.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej, z podstawowymi antropogenicznymi zakłóceniami w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych oraz z zabiegami ochronnymi i technikami odnowy tych ekosystemów.
Treści programoweT-L-1Ocena podatności zbiorników na degradację.
T-L-2Porównanie stanu troficznego wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych, rolniczych i przemysłowych. Metody oznaczania troficznych wskaźników jakosci wody (fosforan, chlorofil, SD)
T-L-3Odnowa ekosystemów wodnych z zastosowaniem ekotechnik (rekultywacja jezior - koagulacja, napowietrzanie)
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (ocena stanu ekologicznego i chemicznego jezior oraz ich podatności na degradację, analiza przyczyn degradacji wód i możliwości ich odnowy na wybranych przykładach oraz czynniki wpływające na wyniki oceny hydromorfologicznej rzek).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w małym zakresie potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu
3,5Student w małym zakresie potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego
4,0Student w wybranych przypadkach potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego
4,5Student w wiekszosci przypadków potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego
5,0Student potrafi ocenić rozmiar zakłóceń spowodowanych przez człowieka w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i zaproponować techniki odtworzenia ekosystemów wodnych wnoszące wkład w rewitalizację terenu i tworzące nowe bodźce do rozwoju gospodarczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OC2_K01Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podać argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawami oceny i klasyfikacja ekosystemów wodnych zgodnej z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej, z podstawowymi antropogenicznymi zakłóceniami w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych oraz z zabiegami ochronnymi i technikami odnowy tych ekosystemów.
Treści programoweT-L-1Ocena podatności zbiorników na degradację.
T-L-2Porównanie stanu troficznego wód powierzchniowych na obszarach zurbanizowanych, rolniczych i przemysłowych. Metody oznaczania troficznych wskaźników jakosci wody (fosforan, chlorofil, SD)
T-L-3Odnowa ekosystemów wodnych z zastosowaniem ekotechnik (rekultywacja jezior - koagulacja, napowietrzanie)
T-W-1Monitoring i ocena jakości wód powierzchniowych – zmiany klasyfikacji i norm jakości wód powierzchniowych w Polsce.
T-W-2Ocena i klasyfikacja rzek i jezior zgodna z wytycznymi Ramowej Dyrektywy Wodnej – stan ekologiczny, stan chemiczny.
T-W-3Ocena stanu ekologicznego - typologia abiotyczna rzek i jezior polskich, warunki referencyjne, wskaźniki (metriksy).Wskaźniki jakości ekologicznej. Klasyfikacja stanu ekologicznego i stanu wód, podatność na degradację.
T-W-4Problem eutrofizacji. Metody oceny stanu troficznego wód.
T-W-5Podstawowe zabiegi ochronne i rekultywacyjne stosowane w wodach powierzchniowych - podstawowe problemy związane z ich przeprowadzaniem.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (ocena stanu ekologicznego i chemicznego jezior oraz ich podatności na degradację, analiza przyczyn degradacji wód i możliwości ich odnowy na wybranych przykładach oraz czynniki wpływające na wyniki oceny hydromorfologicznej rzek).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych
3,5Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz podaje pojedyncze argumenty za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
4,0Student w małym stopniu w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz częsciowo argumentuje za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
4,5Student w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz częsciowo argumentuje za przyjęciem konkretnego rozwiązania.
5,0Student w grupie prezentuje własne stanowisko w sprawie oceny technik zmierzających do odtworzenia ekosystemów wodnych oraz wyczerpujaco argumentuje za przyjęciem konkretnego rozwiązania.