Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
Sylabus przedmiotu Ochrona georóżnorodności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona georóżnorodności | ||
Specjalność | Obszary wrażliwe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość endo- i egzogennych procesów kształtujących powierzchnię Ziemi oraz komponentów biotycznych i abiotycznych środowiska. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasobami Ziemi i możliwymi prawnymi sposobami ich ochrony. Zagopodarowanie obiektów geologicznych pod kątem turystycznym. Znaczenie georóżnorodności w rozwoju wybranych obszarów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Bazy danych georóżnorodności. | 1 |
T-A-2 | Metody oceny i pomiaru georóżnorodności. | 1 |
T-A-3 | Metody i formy ochrony georóżnorodności w Polsce - studium przypadku. | 1 |
T-A-4 | Georóżnorodność i jej ochrona w województwie zachodniopomorskim. | 1 |
T-A-5 | Dokumentowanie obiektów geologicznych. | 1 |
T-A-6 | Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce i na świecie. | 1 |
6 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zagospodarowania wybranych obiektów środowiska abiotycznego (obiekt geologiczny, geostanowisko itp.) pod kątem możliwości ich ochrony. Sporządzenie kart informacyjncyh dla wybranych geostanowisk. | 12 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Definicje, motywy i cele ochrony georóznorodności Ziemi. | 1 |
T-W-2 | Uwarunkowania geologiczno-geograficzne powstawania georóżnorodności i ochrona geokomponentów. | 3 |
T-W-3 | Ochrona georóżnorodności w świetle zmian klimatu. | 2 |
T-W-4 | Prawne możliwości ochrony georóżnorodności w polskim, unijnym i międzynarodowym ustawodawstwie. | 2 |
T-W-5 | Formy ochrony dziedzictwa Ziemi. Krajowe i międzynarodowe sieci geoochrony. | 2 |
T-W-6 | Monitoring geosfery. | 2 |
T-W-7 | Geoturystyka i ochrona georóżnorodności. | 2 |
T-W-8 | Znaczenie ochrony georóżnorodności w zagospodarowaniu przestrzennym. | 2 |
16 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 6 |
A-A-2 | Praca własna studenta. | 9 |
15 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 12 |
A-P-2 | Studiowanie literatury. | 14 |
A-P-3 | Opracowanie projektu. | 19 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnicwo w wykładach | 16 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 24 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | realizacja zadań indywidualnych |
M-3 | realizacja zadań zespołowych |
M-4 | dyskusja i prezentacja |
M-5 | projekt - indywidulane opracowanie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne treści wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie zadań ćwiczeniowych indywidualnych i zespołowych |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O17_W01 Zna podstawoe pojęcia, motywy, cele, metody ochrony dziedzictwa geologicznego Polski, zna krajowe i międzynarodowe aspekty prawne oraz ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa Ziemi. | GP2_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O17_U01 Potrafi odpowiednio dobrać i zastosować metody oceny i ochrony georóżnorodności. Umie na przykładach scharakteryzować formy ochrony dziedzictwa geologicznego Polski. | GP2_2A_U04, GP2_2A_U01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-P-1 | M-2, M-3, M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GP2_2A_O17_K01 Rozumie zagrożenia i potrzebę oraz znaczenie tworzenia różnych form ochrony dla zachowania georóżnorodności. | GP2_2A_K04 | — | — | C-1 | T-A-3, T-P-1, T-W-8, T-W-1, T-W-4 | M-4, M-5 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O17_W01 Zna podstawoe pojęcia, motywy, cele, metody ochrony dziedzictwa geologicznego Polski, zna krajowe i międzynarodowe aspekty prawne oraz ustalenia dotyczące ochrony dziedzictwa Ziemi. | 2,0 | Nie zna zagadnienia |
3,0 | Student ma elementarną wiedze w zakresie geokomponenty | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę w zakresie geokomponentów | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować geokomponenty, potrafi podac przykłady ochrony, zna podstawy prawne ochrony | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować geokomponenty, potrafi podac przykłady ochrony, zna prawne aspekty ochrony geokomponentów. | |
5,0 | Student bardzo dobrez zna zagadnienie potrafi szczegółowo wymienić i scharakteryzować geokomponenty, potrafi podac przykłady ochrony, zna bardzo dobrze prawne aspekty ochrony geokomponentów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O17_U01 Potrafi odpowiednio dobrać i zastosować metody oceny i ochrony georóżnorodności. Umie na przykładach scharakteryzować formy ochrony dziedzictwa geologicznego Polski. | 2,0 | Nie rozumie tematu |
3,0 | Student potrafi w stopniu minimalnym podać klasyfikację geokomponentów, formy ochrony i podstawę prawną. | |
3,5 | Student potrafi podać podsawową klasyfikację geokomponentów, formy ochrony i podstawę prawną. | |
4,0 | Student potrafi dyskutować o zagadnieniu, sklasyfikować geokomponenty, podać formę ochrony i podstawę prawną, zagospodarowac turystycznie obiekty chronione, wykonać prostą kartę i podstawowy projekt zagospodarowania wybranego terenu z uwzględnieniem ochrony georóżnorodności. | |
4,5 | Student potrafi dyskutować i wyciągać wnioski, sklasyfikować geokomponenty, podać formę ochrony i podstawę prawną, zagospodarowac turystycznie obiekty chronione, wykonać kartę i projekt zagospodarowania wybranego terenu z uwzględnieniem ochrony georóżnorodności. | |
5,0 | Student potrafi dyskutować i wyciągać wnioski, sklasyfikować geokomponenty, podać formę ochrony i podstawę prawną, zagospodarowac turystycznie obiekty chronione, wykonać kartę i projekt zagospodarowania wybranego terenu z uwzględnieniem ochrony georóżnorodności. Potrafi samodzielnie dostrzec problem związany z tematem i go rozwiązać |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
GP2_2A_O17_K01 Rozumie zagrożenia i potrzebę oraz znaczenie tworzenia różnych form ochrony dla zachowania georóżnorodności. | 2,0 | Nie ma świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi. |
3,0 | Ma bardzo małą świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi. | |
3,5 | Ma małą świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi. | |
4,0 | Ma świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi. | |
4,5 | Ma dużą świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi. | |
5,0 | Ma bardzo dużą świadomość znaczenia ochrony geokomponentów Ziemi. |
Literatura podstawowa
- Migoń P., Geomorfologia, PWN, Warszawa, 2012
- Migoń P., Geoturystyka, PWN, Warszawa, 2012
- Słomka T., Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce, AGH, Kraków, 2012
Literatura dodatkowa
- Alexandrowicz Z., Kućmierz A., Urban J., Otęska-Budzyn J., Waloryzacja przyrody nieożywionej obszarów i obiektów chronionych w POlsce., PIG, Warszawa, 1992
- Alexandrowicz Z., Geoparki - nowe wyzwania dla ochroy dziedzictwa geologicznego, Przeg. Geol. 54, 1, 36-41, 2006
- Górski M. (red), Gospodarowanie zasobami geosfery [w] Prawo ochrony środowiska, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011, s. 440-474