Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Gospodarka przestrzenna | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Projektowanie urbanistyczne | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą teoretycznych zasad projektowania, metod i technik stosowanych w projektowaniu. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych w tym wymaganiami estetyczno-krajobrazowymi, funkcjonalno-programowymi i prawnymi. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z dawnymi i współczesnymi koncepcjami w zakresie kształtowania miast i osiedli |
| C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami kompozycji urbanistycznej. |
| C-4 | Ukształtowanie umiejętności dotyczących przygotowania projektu niewielkiego zespołu zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| T-P-1 | Etapy i metodyka powstawania projektu. | 2 |
| T-P-2 | Analiza stanu istniejącego. Zajecia terenowe. Analiza urbanistyczna. | 6 |
| T-P-3 | Wstępna koncepcja zagospodarowania terenu. Układ komunikacji i rozplanowanie działek. Dobór zabudowy do lokalnych uwarunkowań. | 6 |
| T-P-4 | Przegląd międzysemestralny | 2 |
| T-P-5 | Koncepcja zagospodarowania terenu - kształtowanie wnętrz urbanistycznych i zieleni publicznej. | 6 |
| T-P-6 | Zagospodarowanie szczegółowe wybranego wnętrza urbanistycznego. Dobór nawierzchni i elementów małej architektury. | 4 |
| T-P-7 | Prezentacja projektu i opracowanie graficzne plansz. | 4 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Przestrzeń i miasto przyjazne człowiekowi. Poczucie swojskości i bezpieczeństwa. | 2 |
| T-W-2 | Czynniki miastotwórcze. Rodzaje układów przestrzennych. | 2 |
| T-W-3 | Elementy kompozycji urbanistycznej. Zagadnienie skali. Budowa i rodzaje wnętrz urbanistycznych. | 6 |
| T-W-4 | Podstawowe zasady planowania, programowania i kształtowania terenów mieszkaniowych. Przepisy dotyczące wymaganych wymiarów i odległości w projektowaniu zespołów osiedlowych. | 4 |
| T-W-5 | Komunikacja w osiedlu. | 2 |
| T-W-6 | Rekreacja w osiedlu. | 2 |
| T-W-7 | Poszukiwania miasta idealnego - ewolucja zasad kształtowania miast i osiedli na wybarnych przykładach koncepcji miast i założeń urbanistycznych | 3 |
| T-W-8 | Współczesne tendencje w projektowaniu urbanistycznym na przykładach wybranych zespołów mieszkaniowych. Osiedla modelowe. | 4 |
| 25 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| projekty | ||
| A-P-1 | Obecność na zajęciach i praca nad projektem podczas zajęć. | 30 |
| A-P-2 | Praca poza zajęciami nad wykonaniem rysunków i makiety projektowanego zespołu. | 50 |
| A-P-3 | Przygotowanie do przeglądu międzysemestralnego. | 10 |
| 90 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Obecność na wykładach | 25 |
| A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
| A-W-3 | Przygotowanie prezentacji dotyczącej dawnych lub współczesnych tendencji w kształtowaniu miast i zespołów mieszkaniowych | 15 |
| 60 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Wykład terenowy |
| M-3 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Przegląd międzysemestralny |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny (plansze projektowe i makieta) |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
| S-4 | Ocena formująca: Prezentacja dotycząca dawnych lub współczesnych koncepcji kształtowania miast i osiedli |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_C12_W09 Wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i terenów mieszkaniowych oraz współczesne tendencje w ich kształtowaniu. | GP_1A_W09 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-3, S-4 |
| GP_1A_C12_W12 Zna podstawowe zasady komponowania i projektowania (w tym wymagane wymiary i odległości w zagospodarowaniu osiedli) prostych zespołów urbanistycznych. | GP_1A_W12 | — | — | C-1, C-3 | T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-5, T-P-3, T-P-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_C12_U11 Potrafi dokonać analizy stanu istniejącego terenu, przeprowadzić inwentaryzację urbanistyczną i na tej podstawie sporządzić koncepcję projektową korzystając z zasad stosowanych w projektowaniu urbanistycznym. | GP_1A_U11 | — | — | C-4 | T-P-3, T-P-2 | M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| GP_1A_C12_K02 Student aktywnie poszukuje inspiracji, zbiera materiały i informacje | GP_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_C12_W09 Wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i terenów mieszkaniowych oraz współczesne tendencje w ich kształtowaniu. | 2,0 | Student nie wskazuje większości podstawowych koncepcji dotyczących planowania miast i osiedli i nie identyfikuje ich ważniejszych cech. |
| 3,0 | Student poprawnie wskazuje większość z podstawowych koncepcji dotyczących planowania miast i osiedli oraz identyfikuje ich ważniejsze cechy. | |
| 3,5 | Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania. | |
| 4,0 | Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania oraz potrafi porównać ich podstwowe cechy. | |
| 4,5 | Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania a także potrafi porównać jakość ich rozwiązań. | |
| 5,0 | Student poprawnie wskazuje i charakteryzuje podstawowe koncepcje dotyczące planowania miast i osiedli oraz współczesne tendencje ich kształtowania a także potrafi porównać jakość ich rozwiązań, wskazująć pożądane kierunki dla poprawy ich jakości | |
| GP_1A_C12_W12 Zna podstawowe zasady komponowania i projektowania (w tym wymagane wymiary i odległości w zagospodarowaniu osiedli) prostych zespołów urbanistycznych. | 2,0 | Student nie tłumaczy opisowo większości podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych. |
| 3,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo większość podstawowych zasad dotyczących komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych. | |
| 3,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych. | |
| 4,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych. | |
| 4,5 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji. | |
| 5,0 | Student poprawnie tłumaczy opisowo i graficznie podstawowe zasady dotyczące komponowania i projektowania prostych zespołów urbanistycznych oraz potrafi wybrać rozwiązania przestrzenne korzystne dla danej sytuacji, cechujące się wysoką jakością. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_C12_U11 Potrafi dokonać analizy stanu istniejącego terenu, przeprowadzić inwentaryzację urbanistyczną i na tej podstawie sporządzić koncepcję projektową korzystając z zasad stosowanych w projektowaniu urbanistycznym. | 2,0 | Student nie potrafi przeprowadzić poparwnie analizy terenu i sporządządzić inwentaryzację urbanistycznej a przyjęte rozwiązania przestrzenne cechuje niezrozumienie zasad kompozycji urb. i stosowania się do podstawowych przepisów i wymogów. |
| 3,0 | Student poprawnie przeprowadza analizę terenu, sporządza inwentaryzację urbanistyczną, potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, ale pojawiają się drobne błędy w przyjętych rozwiązaniach. | |
| 3,5 | Student poprawnie przeprowadza analizę terenu, sporządza inwentaryzację urbanistyczną, potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań. | |
| 4,0 | Student poprawnie przeprowadza analizę terenu, sporządza inwentaryzację urbanistyczną, potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz walory urbanistyczno-krajobrazowe. | |
| 4,5 | Student poprawnie przeprowadza analizę terenu, sporządza inwentaryzację urbanistyczną, potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz duże walory urbanistyczno-krajobrazowe. | |
| 5,0 | Student poprawnie przeprowadza analizę terenu, sporządza inwentaryzację urbanistyczną, potrafi zaprojektować niewielki zespół urbanistyczny, który cechuje poprawność merytoryczna przyjętych rozwiązań oraz oryginalność koncepcji i duże walory urbanistyczno-krajobrazowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| GP_1A_C12_K02 Student aktywnie poszukuje inspiracji, zbiera materiały i informacje | 2,0 | Student nie zbiera informacji o tendencjach w projektowaniu terenów osiedlowych i nowych realizacjach. |
| 3,0 | Student aktywnie zbiera informacje o tendencjach w projektowaniu terenów osiedlowych i nowych realizacjach bez zdolności do ich analizy | |
| 3,5 | Student aktywnie zbiera informacje o tendencjach w projektowaniu terenów osiedlowych i nowych realizacjach i częściowo analizuje je. | |
| 4,0 | Student aktywnie zbiera informacje o tendencjach w projektowaniu terenów osiedlowych, nowych realizacjach i analizuje je. | |
| 4,5 | Student aktywnie zbiera informacje o tendencjach w projektowaniu terenów osiedlowych, nowych realizacjach, analizuje je i dokonuje oceny. | |
| 5,0 | Student aktywnie zbiera informacje o tendencjach w projektowaniu terenów osiedlowych, nowych realizacjach, analizuje je i dokonuje z dużą wrażliwością na walory krajobrazowe i funkcjonalne ich oceny. |
Literatura podstawowa
- Adamczewska-Wejchert H., Kształtowanie zespołów mieszkaniowych, Arkady, Warszawa, 1995
- Alexiewicz G., Izbicki T. (red.), Współczesne tendencje w ksztaltowaniu terenow mieszkaniowych w świetle teorii i praktyki., Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1991
- Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
- Pawłowska K. (red.), Architektura krajobrazu a planowanie przestrzenne. Podręcznik dla studentów wyższych szkół technicznych, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001
- Bohm A., Planowanie przestrzenne dla architektow krajobrazu. O czynniku kompozycji, Poitechnika Krakowska, Krakow, 2006
- Czarnecki W., Planowanie miast i osiedli. T. I i II, Warszawa, 1972